7 mei 2025, 04:51:11

Plukken of toch ziek?

Gestart door valkie, 12 juni 2004, 21:05:15

« vorige - volgende »

valkie

Hallo,

Ik heb 2 jongen die gisteren uitgevlogen zijn. Beide vogels, een lutino en een geparelde komen uit hetzelfde nest en beide hebben een kale nek en borst en kale plekken op de vleugels. Je ziet zwarte bloedstipjes zitten wat volgens mij duid op plukken door elkaar of door vader. Er vormen zich ook al wel weer op sommige plaatsen nieuwe veren maar ik vind het zo raar dat het bij beide vogels op dezelfde plaats is. Zou het een ziekte kunnen zijn?
Beide vogels zijn al gereserveerd en de nieuwe eigenaars kunnen niet wachten om ze op te komen halen maar ik vind het er niet uitzien en wil eigenlijk graag weten of ze ziek zijn voor ik ze verkoop. Ze eten trouwens wel goed en al zelfstandig. Ik zou graag twee foto's mee willen sturen maar weet niet hoe?????

Groet,

Valkie

Inger m

Hoi Valkie,
Het plukken hoeft niet perse door de vader te gebeuren. Vaak ook is de moeder de schuldige (bij mijn koppels begon juist de pop met het plukgedrag). Dat ze elkaar plukken is onwaarschijnlijk.

Ik denk dat je idd gewoon met plukgedrag te maken en kale plekken op bepaalde plaatsen hebben ws de voorkeur bij de oudervogels. Het zal ws niet wijzen op een ziekte.

Het ziet er niet mooi uit, maar ze kunnen in principe (als ze zelfstandig eten) naar de nieuwe eigenaar, want de veren groeien weer gewoon aan. Voordeel is ook dat de ouders dan niet meer kunnen doorgaan met het plukgedrag (dat soms nog gebeurt na het uitvliegen) en de jongen wennen zsm aan mensen.

Je kunt het de nieuwe eigenaren gewoon uitleggen en ze laten bekijken. Ze kunnen mss even wat extra rekening ermee houden dat de jongen op sommige plekken kaal zijn en onbeschermd tegen koude (maar dat valt nu best mee).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik denk niet dat het een ziekte is. Meestal plukken de ouders op dezelfde plaatsen, daarom ziet het er ook hetzelfde uit. Nog een reden waarom we ziekte uitsluiten is omdat er al nieuwe pennen in de maak zijn. Leg het aan de nieuwe eigenaars uit, en ze zullen het wel begrijpen. Fijn dat je ze niet wil wegdoen omdat je niet zeker weet/wist dat het om een ziekte gaat.

SDC:D

valkie

Hallo Stijn  en Inger,

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik ben nu al een stuk gerust gestelder. De nieuwe eigenaars zijn hier al van op de hoogte hoor en vinden het ook geen probleem als het tenminste alleen maar door het plukken komt.

Stijn, is het niet meer mogelijk om foto's als bijlage toe te voegen? Ik zou het jullie graag even willen laten zien?

Groet,

Valkie

Paul

Hoi Valkie,

De foto's kunnen niet meer als bijlage maar je kan ze nog wel uploaden de uitleg heb ik hier neergezet.
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=news;action=display;num=1085923123;start=0

Ik heb ook veel last gehad van plukken vorig jaar en de ouders plukken inderdaad meestal op dezelfde plekken.
Op de kopjes en pepaalde plaatsen op de vleugel en het ruggetje zijn favoriet onder de plukkers :-(
Maar alle jongen hebben hun veren weer prima teruggekregen dus dat komt wel goed hoor.

Groetjes, Paul

valkie

Hallo,

Bedankt Paul voor de uitleg. Ik geloof dat het dan toch inderdaad door het plukken komt maar hier alsnog de foto's.

Paul

12 juni 2004, 23:21:27 #6 Last Edit: 12 juni 2004, 23:22:17 by Paul
Hoi Valkie,

Dat ziet er duidelijk uit als plukken hoor vooral de kopjes die pakken ze vaak als eerste.
Het ziet er nu niet uit maar als ze bij de ouders weg zijn hebben ze in een paar weken al weer heel wat veetjes gekregen hoor en zien ze er weer veel mooier uit :-)
Maar je hoeft je geen zorgen te maken dit is echt duidelijk plukken en geen ziekte.
De zwarte stipjes die je ziet in gewoon opgedroogd bloed en dat krijg je altijd als ze plukken.

Groetjes, Paul