20 juli 2025, 00:30:23

Dikke achterwerk

Gestart door roaneric, 14 juni 2004, 15:04:17

« vorige - volgende »

roaneric

14 juni 2004, 15:04:17 Last Edit: 14 juni 2004, 15:05:21 by roaneric
Hoi

Mijn valkje loop nu al bijna een maand met een dikke acheterwerk (weet niet hoe ik dat moet zeggen :))
Het lijkt of ze een eitje moet leggen, maar er komt maar niets uit. :(  Ik heb al slaolie op gesmeerd en ik heb al probeer voelen of er wat is zet, maar ik weet het niet.  Ze had altijd een mooi buikje, en nu zo een dikke achterwerk.  Wat kan dit betekenen. :-/ Zij en de man is ook iedere dag voor de afgelope maand in de broedhok, Komt alleen uit om te eten.
Voor de rest maakt ze geen zieke indruk, ze heigt niet en zelf denk ik niet dat het legnood is.
Wat denk jullie?

Groeten
Marijke

Inger m

Hoi Marijke,
Als een valkparkiet broeds wordt, dan gaan de geslachtsorganen zich ontwikkelen en zul je zien dat het achterwerk ook groter wordt (uterus voor schaalvorming). Hier hoeft dan niet perse een ei in te zitten. Een ei kun je voelen zitten. Gedurende de broedtijd zal de achterkant dikker zijn.

Legnood is heel acuut en de vogel zal dan direct slecht gaan zitten. Zolang ze nog geen symptomen van legnood vertoond kun je haar rustig laten zitten en hoef je ook geen slaolie te smeren. Ze zal ws binnenkort wel een ei gaan leggen gezien haar gedrag en uiterlijk.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

mooi valkje zeg! Het zal wel geen legnood zijn, want dan zou ze niet meer zo posern voor de camera. Volgens mij heb je binnenkort je eerste nestje.

SDC:D