verandering van gedrag bij 2e valkje ?

Gestart door XxLindaxX, 10 juni 2004, 15:42:19

« vorige - volgende »

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Een kennis van mij heeft een lutino valkje en die is op zich best tam. Het probleem is dat het valkje nu gaat bijten. Ze hebben het valkje gekocht toen deze 6 maanden was.
Ze zijn het valkje eigenlijk beu en nu komt mijn vraag.
Mijn valkje is supertam , wordt zij minder tam als ik dat oudere valkje wat bijterig is overneem ?
Kan het niet zo zijn dat dat valkje van mijn kennis die uit een volierre kwam en nu tam is een maatje nodig heeft en daarom is gaan bijten ?
Ik ben aan het overwegen of ik dat valkje dan niet over kan nemen. Maar dat wil ik pas als ik antwoord heb op deze vragen en zeker weet dat mijn eigen valkje er niet minder tam en aanhankelijk van word.

groetjes Linda

Ellen

Waarom niet even een proefperiode proberen?
Gewoon even logeren voor een weekje, misschien 2?
Dan kan je met eigen ogen even zien hoe of het gaat.
Je merkt het gauw genoeg dat het gaat of niet gaat.

Groetjes en sucses Ellen.

Stijn dc

hoi

zoiets zou ik ook doen, voor je mss een foute beslissing neemt. Wel jammer dat die kennis van je zijn valkje "beu" is.

SDC:D

Paul

Hoi Linda,

Als je je eigen valkje goed veel aandacht geeft zal ie niet minder tam worden hoor.
Ze zullen wel veel met elkaar optrekken en je hebt zelfs kans dat de nieuwe nog tammer gaat worden.
Een valkje blijft een vogel en kan niet echt praten en als ze iets duidelijk willen maken doen ze dat met de snavel dus het kan zijn dat ze hem verkeerd beetpakken of iets anders.
Met 6 maanden komt een valkje ook in de pubertijd en zijn gedrag veranderd dan ook wat maar dat kan daarna gewoon weer bijtrekken.
Mijn tamste valkje bijt ook wel eens als ie iets niet wil maar dat is niet echt hard doorbijten en hij laat gewoon weten dat ie er dan geen zin in heeft om aangehaald te worden bijvoorbeeld.
Maar zoals hierboven ook al gezegd is het altijd te proberen voor een week of twee weken.

Groetjes, Paul

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Die kennis wil het valkje nu nog niet weg doen. Waarschijnlijk als dit wel het geval is gaat hij terug naar de kweker. Dat is namelijk een kennis van hun.
Het valkje is ook kreupel, waarschijnlijk iets mis gegaan in het ei. Kan het niet zo zijn dat het valkje door die misvorming in het ei ook iets in zijn koppie heeft waardoor hij is gaan bijten ? Ik wil geen foute beslissing nemen door het valkje over te nemen omdat ik hem zielig vindt. Ik neem liever een 2e valkje als ik die zelf tam kan maken. Toch bedankt voor de reacties.

groetjes Linda

Paul

Hoi Linda,

Een valkje zal in het ei niet zo gauw een probleem aan de pootjes krijgen omdat alles nog kraakbeen is en de pootjes zijn nog heel flexibel.
Meestal gebeurd dat dan in het nest als de ouders er verkeerd op gaan zitten bijvoorbeeld maar het kan ook een aangeboren afwijking zijn door inteelt bijvoorbeeld.
Het nadeel is dat kweken vaak heel lastig gaat als ze een pootje hebben wat ze niet goed kunnen gebruiken omdat ze zich niet goed vast kunnen houden op het popje.
Het zal weinig met zijn gedrag te maken hebben denk ik dat is gewoon zijn karakter elk valkje is weer anders van karakter.

Groetjes, Paul