7 mei 2025, 01:29:34

Is mijn valkje eenzaam?

Gestart door Mariek, 9 juni 2004, 03:02:27

« vorige - volgende »

Mariek

Hallo allemaal,

Sinds vorig jaar augustus ben ik de trotse bezitster van een valkje. We zijn zijn echt vriendjes geworden, hij is heel tam. Hij volgt me overal en als ik even niet in de kamer ben, begint hij onmiddelijk te piepen. Door de week werk ik, maar de meeste dagen is hij zeker twee/ drie uur uit de kooi. Als ik buiten zit, gaat het kooitje mee naar buiten. De laatste tijd is hij behoorlijk luidruchtig als ik wegga en hij stopt niet met fluiten voor hij een beetje aandacht krijgt. Op zich heeft hij een vrij ruime kooi en wissel ik regelmatig speeltjes en stokjes enzo. Toch krijg ik een beetje het gevoel dat ik hem niet genoeg aandacht geef en dat vind ik zielig. Vooral als ik wegga. Als ik maar in de kamer ben is het goed. Is dit wispelturige gewoon zijn karakter of zou hij eenzaam zijn. Hij zit niet lusteloos op zijn stokje ofzo. Ik denk er de laatste tijd steeds vaker aan om er een valkje erbij te kopen. Is dat verstandig? Hebben mensen ervaring met later een vogeltje erbij? Ik heb gelezen dat je valkje dan minder tam wordt, dat zou ik heel jammer vinden. Ik denk dat dit een mannetje is. Kan ik dan beter een mannetje of een vrouwtje kopen? Ik wil geen jonkies. Hebben mensen hier ervaring mee?

Groetjes Marieke

Annouschka

Hoi,

nu lees ik net mijn verhaal over Chewy :)

Ik heb er ook een tam, jong valkje bijgehaald en die zijn nu na een paar maanden bijna een koppeltje.  In het begin moesten ze wel wennen maar dat is eigenlijk geen probleem geweest en ze is gestopt met roepen.  Minder tam zal hij niet worden als je maar aandacht blijft geven, hier is Chewy zelfs tammer geworden door Yoda.  Ik heb er inmiddels 4, ik ben besmet met het beruchte valkenvirus  :D :D.

Als je geen jonkies wilt, kan je gewoon de eitjes wegnemen en nepeieren leggen in de plaats.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Marieke,

Valkjes leven altijd in groepen in de natuur.
Dus ze horen andere soortgenoten in hun buurt te hebben.
Bij gebrek daaraan ziet je valkje jou als een partner en soortgenoot.
Je kan er een jong valkje bij nemen wat al gewend is aan handen.
Ze zullen dan beide tam blijven als je ze maar aandacht geeft.
Ik heb er 21 en sommige zijn heel tam ik heb er soms 3 op me zitten :-)
Maar die blijven gewoon supertam ondanks dat ze bij wilde niet tamme valkjes in zitten.
Dus dat minder tam worden zal erg meevallen hoor.
Ze zullen best iets meer naar elkaar trekken maar ze komen ook bij jou.
Vaak ben je dan ook van dat gegil af.
Als je een mannetje hebt kan je er rustig een man bij zetten dan krijg je in elk geval niet het probleem met de eitjes.
Als je een goeie kweker hebt kan die vaak al bepalen wat voor geslacht een jong heeft aan de erfelijkheid van de ouders.
Dit werkt niet altijd maar ik het nestje wat ik nu heb zullen de wildkleur jongen mannen worden en de lutino's popjes.
Dus je kan een heel jong valkje zijn te krijgen waar toch het geslacht al van bekend is.
Maar voor je valkje zal een maatje erbij zeker leuk zijn hoor.

Groetjes, Paul

Mariek

Hoi Anouschka en Paul,

Na jullie verhalen lijkt het me toch heel leuk om er een bij te nemen! Vind het zo zielig als hij overdag helemaal alleen is. Mijn zusje had ook een valkje, als ik bij mijn ouders logeerde nam ik Pipo wel eens mee, maar die van mijn zusje vloog elke keer boven op Pipo. Dat vond hij niet zo leuk, maar ik denk dat het gewoon moet wennen.
Mijn kooi is ongeveer 80 cm breed bij 1 meter hoog. Is dat groot genoeg voor twee valkjes? Er zitten drie stokken in.
Ik heb nu een geparelde cinnamon, kan ik er ook een ander soort bij nemen? Bijvoorbeeld een wildkleur of zo'n zwart-witte, of zou het beter zijn om hetzelfde soort te nemen. Goed idee trouwens, van die nepeieren. Ik heb jammergenoeg geen ruimte voor jonkies. Als ik later een tuintje heb komt er een voliere!  :D

Groetjes Marieke

Marianne

Hoi Marieke,

Je kooi is groot genoeg hoor!
Natuurlijk kan je er een andere mutatie bij zetten, net wat jij een mooie mutatie vind of welk valkje je lief vind.
Laat je nog even weten wat voor valkje erbij gaat nemen?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Didi

Hey Marieke,

Echt leuk dat je nog een valkje neemt!!!
Ben jaloers :)
Ik zelf geef m'n valkje veel aandacht, maar als ik daar ff mee ophoudt gaat ze meteen schreeuwen!! Dit negeer ik dan gewoon en dan houdt ze na een paar minuten vanzelf op.
Maar een tweede valkje is natuurlijk 1000 keer leuker :) :) :)
Veel suc6 met het zoeken!

Groetjes Diane

suus

hoi hoi,
Leuk dat je een tweede valkje wilt,  is voor je valk ook leuker. Tot die tijd, kun je overdag als er niemand is bv de radio zachtjes aanzetten.
Verder zou ik er wel een jonge bijnemen en niet een oudere al tamme. Maar ik geloof dat paul er ook al over vertelde.
Over het feit dat een goede kweker kan zien wel geslacht het is door vererving ben ik niet helemaal met paul eens. Soms is het zo dat twee valken, bepaalde mutaties jongen krijgt dat door vererving bv mannetjes zijn en dan zijn de popjes een andere mutatie. Een wat meer geintereseerde kweker heeft dit uitgezocht en bekeken. Maar als een goede kweker een koppeltje heeft waarvan de jongen zowel de mannetjes als de popjes dezelfde mutatie hebben, kan een goede kweker dit ook niet zien. Ik denk dat paul bedoeld met een goede kweker, iemand die zich wat meer verdiept heeft in de jongen.
Vaak is het echter zo dat het pas naar een paar maanden door gedrag als wel duidelijk wordt of het een pop of man is, en dat wordt dan bevestigd na de jeugdrui, welke op ongeveer 6 maanden plaatsvind. Maar let op een pop zou ook best mannetjes gedrag kunnen vertonen, dat was hier op het forum van de week ook!!
Nou ga lekker zoeken naar een mooie valk, en geniet ervan!
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Suzanne,

Dat bedoelde ik inderdaad want als je twee wildkleuren hebt met een nestje weet je natuurlijk nooit wat de jongen worden al ben je de beste kweker.
Maar ik bedoelde inderdaad dat een kweker het soms kan zien aan de vererving.

Groetjes, Paul

suus

hoi Paul,
 ;)weet ik, maar als je het verkeerd interperteert dan kun je het anders lezen, en er gaan al zoveel fabels over het man of popje jong al herkennen....
groet
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Mariek

Ik heb er nu echt zin in om er eentje bij te nemen. Helemaal nu ik weet dat het geen negatieve gevolgen voor  Pipootje heeft of dat de kans heel groot is dat hij minder tam wordt. Ik ga even rustig rondkijken wat voor mutatie ik er bij wil nemen en dan laat ik zeker even weten wat het geworden is. Leuk om jullie tips te lezen! Paul, heb je er echt 21 in huis? Is dat geen druk gesnater? Als er meer mensen zijn die er ook eentje bijgenomen hebben of nog goede adviezen hebben, hoor ik het graag.

Groetjes Marieke

Joyce28

Hoi Mariek,

Ik had mijn valkje 3,5 jaar alleen,en wat heb ik een spijt dat ik er niet eerder 1 bij heb genomen :-/
Mijn 1e valkje is handtam,en sinds de komst van mijn Pino (lutino) is het veel leuker geworden.Allebei handtam,ik heb Pino nu een maand,en jawel zaterdag er weer een jonkie bij  :P
Dus als je een jonkie erbij neemt van een week of 6 die door de kweker ook handtam is gemaakt,moet het goed gaan hoor  :)

Houd je ons op de hoogte,en welke mutatie het word natuurlijk?

Paul

Hoi Marieke,

CitaatPaul, heb je er echt 21 in huis? Is dat geen druk gesnater?

Eigenlijk heb ik geen 21 vogels in huis hoor  :D
Ik heb er 23 totaal maar daarvan zijn 21 valkjes dan een grasparkiet en een rosella.

Dit zijn ze:
Taco            wildkleur
Kuifje            wildkleur
Stan            wildkleur
Kippie            wildkleur
Peppie            bont
Kokkie            lutino
Sjakie            cinamon gepareld
Vondel            lutino cinnamon
Pini            lutino
Binkie            cinnamon gepareld
Tippie            bont
Roxy            cinnamon gepareld
Plukkie            witmasker
Klaas            cinnamon
koekoeroekus      witmasker bont gepareld
Oeroeboeroe      witmasker cinnamon gepareld
Maatje            cinnamon gepareld
Hedwig            albino
Harry             cinnamon
Calimero       cinamon geparelde lutino
Bontje         cinnamon bont gepareld

Leentje      grasparkiet
Rainbow     rosella

Ik ben wel met een site bezig waar ze allemaal op komen daar staan er nu 6 tot nu toe.

www.paul.valkparkiet.com

Groetjes, Paul

Mariek

Jemig, 23! Hoe kom je op al die namen en hoe hou je ze uit elkaar. Kun je rosella's ook tam krijgen? Heb je 1 grote kooi of meerdere kooien?
Joyce wat een lieve schatjes heb jij en wat leuk dat ze er zo verschillend uitzien. Laatst hadden mijn zusje en ik een foto gemaakt van die van haar en van mij (komen uit hetzelfde nestje). Je zag echt geen verschil, we wisten allebei niet van wie welke was?  :D
Groetjes Marieke

Paul

Hoi Marieke,

Ik houd ze echt allemaal wel uit elkaar hoor hier :-)
De meeste zitten in een kamervolliere en een paar in een apparte kooi waar ik ze laat broeden en eentje vliegt altijd los dat is mijn eerste valkje.
Een rosella kan je wel tam krijgen maar zelf heb ik het idee dat ze midner tam worden dan valkjes.
Ik heb mijn rosella met de hand groot gebracht en echt aanhalen vind ie niet fijn hij komt wel bij je en op je schouder zitten.

Groetjes, Paul

Joyce28

CitaatJoyce wat een lieve schatjes heb jij en wat leuk dat ze er zo verschillend uitzien. Laatst hadden mijn zusje en ik een foto gemaakt van die van haar en van mij (komen uit hetzelfde nestje). Je zag echt geen verschil, we wisten allebei niet van wie welke was?  :D
Groetjes Marieke

thnx,ik vind de kleuren ook wel grappig,een grijze,een gele en een grijs met gele ;D dus mutatie maakt niet uit hoor,wel als je er een ander soort vogel bij wil zetten
cinnamon gepareld is ook erg mooi,weet je al welke mutatie je daarna het mooist vind?