13 augustus 2025, 17:09:31

Pikachu, Breezer en Kirlia

Gestart door Suzanne, 8 juni 2004, 21:57:09

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Marianne,
Klopt dat bij mensen/ zoogdieren ontlasting wijst op een zware/ lange bevalling. Maar zij hebben ook een 'lange' geboorteweg door te gaan en zodra bv. de navelstreng breekt geen zuurstof toevoer meer (als het goed is gebeurt dit ook pas na de geboorte). Totdat ze geboren zijn, zijn ze daarvan afhankelijk.

Bij vogels is het anders, zodra ze de vliezen doorprikken gaan ze al zelfstandig ademen, vanaf dat moment kun je ze ook horen piepen. Je ziet idd weleens ontlastingresten in het ei zitten. Ik denk niet dat dit direct op benauwdheid wijst, maar mogelijk wel over lang uitkomstproces, want zolang ze in het ei zitten worden afvalstoffen (weinig) afgezet als uraten in het ei en niet als ontlasting. Zodra het jong zelfstandig gaat ademen wordt mogelijk wel het proces in werking gezet?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Marianne

Hoi Inger,

Weer wat geleerd.
Bedankt voor je uitleg.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Suzanne

Hoi,

Ik heb geen idee. Zat er ook wel aan te denken. Ik zie morgenochtend wel weer hoe het is aflgelopen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Wat vreemd dat dit jong ook weer zo'n raar bobbeltje heeft.
Dat kan natuurlijk de navelstreng zijn die aan de dooierzak zit en dat die niet helemaal goed in weggegaan.
Ik weet ook niet of de ouders daar mee helpen om dat weg te pikken net na het uitkomen.
Misschien dat het meer blijft zitten als je zelf het jong helpt en later pas teruglegd.
Maar dan zal dat nog wel weggaan als ie het gaat redden.
Sterkte met de kleintjes.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi Paul,

Misschien is het toeval, ik weet het niet. Maar het jong van Plukkie en Jacco die dit had heb ik niet uit het ei geholpen. Die heeft het zelf gedaan. Dus daar heeft het niet mee te maken.

Ik moet zo nog gaan kijken hoe het is met dit jong. Denk niet dat het nog leeft.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Het 5e jong leeft nog. Alleen vond ik het maar wat slapjes. Heb het bij Jacco en Plukkie gezet, omdat ik de witte donsjes zo groot vond in vergelijking met het 5e jong. De gele donsjes zijn wat kleiner. Plukkie accepteerde het jong, maar Jacco schoof het opzij. Werd (nog) niet gevoerd. Heb het nu ff onder de warmtelamp gelegd en wat opfokvoer met dextrose gegeven. En dan probeer ik het zo maar weer bij Jacco en Plukkie. En dan maar ff goed in de gaten houden.

Groetjes

Suzanne

Marianne

Hoi Suzanne,

Hoe is het nu in de kraamkamer?
Hoeveel kleintjes heb je nu, ik had het gele donsje namelijk gemist tijdens het lezen. Ik dacht dat je alleen witte donsjes had vandaar.
Gaat alles verder alles naar wens?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Suzanne

Hoi Marianne,

De 4 witte donsjes maken het goed. Groeien goed, hebben volle kropjes. Het 5e witte donsje ligt hier nu bij me op de kamer. Ik denk niet dat die het gaat redden. Wordt telkens opzij geschoven. Ik heb al 2 keer wat handopfok gegegeven.

De 3 gele donsjes zijn van Jacco en Plukkie (bonte man met witmasker pop). En die maken het ook goed.

Groetjes

Suzanne

Suzanne

Goedemorgen,

Het 5e witte donsje is overleden. Dat had ik al verwacht. Het kroop telkens onder de ouders vandaan  :-/. Ik had besloten om het niet zelf met de hand op te voeden, omdat ik persoonlijk vind dat ik dan misschien bezig ben om zwakkere valkjes te kweken (tenslotte is het niet voor niks dat het niet gevoerd wordt e.d. door de ouders). En om eerlijk te zijn zag ik dat ook niet zo zitten. Ik vind het voor mezelf niet bezwaarlijk om een jong eens wat bij te voeren of een energie stoot te geven, maar volledige handopfok vind ik persoonlijk niks.

Verder is tegen mijn verwachting in een 4e geel donsje geboren bij Jacco en Plukkie  :).

Ik zal binnen kort eens kijken of ik nog wat foto's kan maken.

Groetjes

Suzanne

boezempje

hai suzanne

het zal inderdaadt wel zo zijn dat het 5e jong niet goed is geweest.ben benieuwd naar de foto's van je.
ik weet niet of je zwakke valkjes krijgt als je ze zelf groot brengt.kan best hoor.ik zelf zou het niet kunnen om dan een kleintje dood te laten gaan,als het niet wordt gevoed zal ik het gaan voeden denk ik,moeilijke beslising,
gr essie

Marianne

Hoi Suzanne,

Een wijs besluit hoor, met het 5e witte donsje.
Het vraagt veel van je als je ze met de hand groot moet brengen.
Ik zou dat in deze fase ook niet gedaan hebben want het is een heel gefruts.

Nu is de stand dus 4:4.
Echt geweldig hoor Suzanne.

Groetjes Marianne

Inger m

CitaatHoi Suzanne,

Wat vreemd dat dit jong ook weer zo'n raar bobbeltje heeft.
Dat kan natuurlijk de navelstreng zijn die aan de dooierzak zit en dat die niet helemaal goed in weggegaan.
Ik weet ook niet of de ouders daar mee helpen om dat weg te pikken net na het uitkomen.
Misschien dat het meer blijft zitten als je zelf het jong helpt en later pas teruglegd.
Maar dan zal dat nog wel weggaan als ie het gaat redden.
Sterkte met de kleintjes.

Groetjes, Paul

Hoi Paul,
Ik denk dat het het naveltje zelf is die door omstandigheden wat uitgestulpt is. Bij zoogdieren komt door een niet-gesloten buikwand weleens een navelbreuk voor, waarbij ingewanden de breuk ingeduwd worden en dat kan er heel rot gaan uitzien. Of dat zo bij vogels voorkomt weet ik niet of dat de navel ergens anders door wat uitstulpt.

Ik denk niet dat vogels de navelstreng weghalen bij hun jongen, omdat ik bij kuikens die uit de broedmachine komen ook eigenlijk nooit echt een navelstreng terugvindt. Vermoedelijk is die mee opgenomen met de dooierrest die via de navel wordt opgenomen. Mogelijk is daar iets mee mis gegaan of moest de navel zich nog verder sluiten?
(Deze laatste alinea is een beredenatie en zou ik ff moeten nazoeken).

gr Inger
problem.

Lique

Een vogel heeft volgens mij wel degelijk een navelstreng. Alleen is deze niet te zien, als een jong uitkomt.
Bij het schouwen zie je vaak wel een soort navelstreng, waar het jong aan vast zit.

De dooierzak wordt opgenomen in het buikje van de vogel.
Als het dooier nog niet is opgenomen, betekent dat dat het jong te vroeg uit het ei is.
Je kan het zachtjes masseren, zodat deze sneller opgenomen wordt, alleen moet dit heel erg voorzichtig gedaan worden.
Beter is om het te laten afhankelijk van de grootte van de dooierzak.

Klopt dat er ontlasting in het ei zit.
Dit heeft iedere jonge valk die uit zijn eitje krijgt.
Je kan het zelfs wel zien op het filmpje die ik gemaakt heb, toen er een eitje uitkwam. Meestal blijven deze resten in het eitje zitten, het blijft er aan plakken.

groetjes lique

Suzanne

Hoi,

Het jong wat nu dood is had dus dat bobbeltje. Alleen is het vanzelf weg getrokken. Dus geloof niet dat het de dooierresten waren, echter zoiets als een naveltje wat uitstulpt.

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Lique,
Een vogel heeft zeker een navelstreng (anders ook geen navel), nodig om voeding op te nemen uit de dooierzak en voor afvalstoffen. Alleen tijdens het uitkippen wordt de dooier opgenomen, waardoor geen navelstreng meer zichtbaar is.

Of er altijd ontlasting in eieren zit? Hoeft niet altijd, want ik heb met broedmachine gewerkt en daarbij zie je dus veel uitgekomen eieren, die na uitkomen vaak wat viezig zijn van ingedroogde schaalvliezen, uraten, maar lang niet altijd ontlasting. Maar zoals jij beschrijft is het niet ongewoon.

gr Inger
problem.