22 mei 2025, 20:34:10

jong bij ouders

Gestart door Piet, 8 juni 2004, 20:12:09

« vorige - volgende »

Piet

Mijn valkjes hadden drie jongen, waarvan er ondertussen twee zijn gestorven.  :-[

Het oudste jong doet het echter prima. Het is nu bijna vijf weken en erg actief.
Omdat er nog plaats is in de buitenvolière, wil ik dit ene jong gewoon laten zitten. Kan dat? Geeft dit problemen (inteelt)  bij het broeden volgend jaar?

Tweede vraagje: er lag vanmorgen al een nieuw eitje in de volière. Betekent dit dat ze het jong niet meer voederen en zich volop concentreren op het nieuwe legsel? Moet ik dan bijvoederen? Vijf weken is wellicht nog te jong/klein om zelfstandig te eten?

Alvast bedankt!

Inger m

Hoi Piet,
Als het goed is zullen ze het jong gewoon blijven voederen, het is normaal dat ze alweer aan een nieuw legsel beginnen, terwijl de jongen nog niet uitgevlogen zijn. Hou het gewoon goed in de gaten.

Je kunt het jong best aanhouden, want de ouders zijn al een vast koppel en zullen hoogsws niet met het jong gaan. Koop er bij voorkeur wel een partner bij voor het jong (zodra het geslacht bekend is), vrijgezelle vogels kunnen in het broedseizoen lastig worden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

giovanni

yo

je jong zal normaal gezien nu vlug zelfstandig
beginnen eten, normaal zo rond de 5,5 weken ;)

grtjs

Stijn dc

hoi

je kan het jong, in tegenstelling tot veel andere soorten, gerust bij de ouders laten zitten hoor. Het koppel dat je nu hebt zal wss niet met het jong een koppel gaan vormen, omdat ze elkaar al gevonden hebben. Als je het wil houden zou i ker ook een partner voor kopen, is voor iedeeen veel aangenamer.

SDC:D