5 mei 2025, 01:14:30

Algemeen vraagje: een tweede valkje

Gestart door Violet, 7 juni 2004, 15:02:37

« vorige - volgende »

Violet

Hi mensen,

Kiki (we vonden het echt een Kiki, maar het bleek een stoer mannetje te zijn :D) is nu ongeveer een jaar bij ons. We wilden het eigenlijk bij één valkje houden. Hij is heel de dag vrij, mag praktisch doen wat hij zelf wil en krijgt een overdosis aan aandacht. Soms moet hij zelfs even een hogergelegen rustiger plekje zoeken om even geen aandacht te krijgen ;D ...

Maar nu willen we misschien toch een maatje voor Kiki (en ons) erbij nemen. We weten alleen niet hoe dit aan te pakken. We hebben goede ervaringen opgedaan met het kopen van een tam babyvalkje en dat kunnen we nu weer doen. We willen echter het liefst een vrouwtje (ahem, kan me niet aangewennen om het een pop te noemen) ... en dat wordt dan wel een beetje moeilijk. Een andere optie is om ergens een valkje van ook ongeveer een jaar te kopen, maar dat zou dan ook een tam, lief valkje moeten zijn. En ook een valkje dat ook uit een liefdevolle omgeving komt ...

Je ziet het, we weten het niet precies. Wat raden jullie aan?

Groetjes,
Violet:-)

Bianca

Hoi Violet,
Je kunt natuurlijk altijd 's gaan kijken.
En dan lekker de tijd nemen om te zien dat het echt een tam valkje is.
Je bent niet verplicht om haar meteen mee te nemen.
Als je besluit om het wel te doen zou ik het valkje toch eerst een weekje laten wennen in een andere kooi als je eerste valkje.
Dan kan ze wennen aan de nieuwe omgeving en als ze dan los mag weet ze ook waar ze voer en water kan vinden.
En dan bij je andere valkje in de kooi plaatsen.
Het is natuurlijk wel aftasten voor ze allebei, dus zullen ze wel een beetje bekvechten, als het niet te heftg is kun je ze gewoon samen laten zitten, en zullen ze met de tijd wel aan elkaar wennen.
Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Violet

Hi Bianca,

Dankje voor je goede tips :)

Groetjes,

Paul

Hoi Violet,

Sommige kwekers kunnen bij de geboorte soms al zeggen of het een mannetje of een vrouwtje gaat worden aan de hand van de erfelijke eigenschappen van de ouders.
Wat dat betreft hoef je niet echt een ouder valkje te kopen.
Als je een valkje van 6 weken koopt en een die al aan mensenhanden gewend is dan word die vaak het beste geaccepteerd door je andere valkje.
Vaak klikt dat beter dan met oudere valkjes bij elkaar zetten dan moet je echt een beetje geluk hebben dat het klikt.
Op het forum zijn zat mensen met jongen je kan onder andere bij de dagoeken kijken en zien wat er geboren word en daar dan een mailtje om sturen.
Ik heb nu ook weer een nestje met eitjes en ik lever net als veel andere de valkjes zo goed als handtam af.
Maar ook een tam valkje moet wennen aan zijn nieuwe omgeving dus met een paar dagen heb je dan een tam valkje waar je heel veel mee kan doen :-)

Groetjes, Paul

Violet

Hi Paul,

Ik denk dat we inderdaad voor een babyvalkje (of is het met 6 weken al een peutervalkje te noemen? :D ) gaan ...

Nu nog even kijken of we een valkje bij dezelfde kweker gaan halen als Kiki ... of juist dat we bijvoorbeeld bij jou een valkje komen uitkiezen :)

Groetjes en bedankt voor je reactie :)