5 juli 2025, 16:21:31

nagels knippen.

Gestart door vogelfriek, 7 januari 2003, 20:40:15

« vorige - volgende »

vogelfriek

7 januari 2003, 20:40:15 Last Edit: 7 januari 2003, 20:41:53 by vogelfriek
hallo allemaal :)

ik had een vraag: mijn valk die heeft superscherpe nagels,
ik heb welleens gehad dat ze over m,n gezicht liep,
en echt krassen op mijn gezicht had zitten. ik heb zelfs
een keer gehad, dat mijn valkje met een poot, recht op
mijn lip kwam. wat ik toen had was echt een snee door mijn
lip heen ???. dus wou ik vragen of ik dan ook een keer nageltjes moet knippen. :)

groetjes vogelfriek :)

V_Valkie

als je houten stokken/takken in de kooi hebt gaat het vanzelf  8) maar als je gewone plasticen hebt raadt ik je aan om houten te nemen en mischien ff de nagels te knippen ja.

Natalie

Hallo!

Mijn valkjes hebben toch ook houten stokken in de kooi en ook van die blokken waar nagels en snavel aan geslepen kunnen worden. Toch zijn hun nagels wel eens te lang. Ik ben er de vorige keer mee naar een dierenarts gegaan, en zij heeft er een puntje vanaf geknipt. In principe kun je het ook zelf doen, maar je moet wel uitkijken dat je er niet teveel van afknipt. Bij valkjes met lichte nageltjes kun je goed zien waar je moet knippen, maar bij donkere nageltjes wordt dat een stuk moeilijker.

Ralf

Hoi

Houten stokken slijten maar niet voldoende!!!
Mij is geadviseerd om een slijtstok te kopen dit is een groffen zitstok. De nageltjes slijten daar echt goed op.
ik geloof 5euro

Groetjes,

Ralf

vogelfriek

:)hallo

:)bedankt voor de info

ik zal een keer ff naar de dierenwinkel gaan en vragen naar
zo, n stok :)

groetjes vogelfriek  :)

Mandy

Hallo, :)

Je hebt ook speciaal schuurpapier wat in zo'n ronde vorm is dat je het over een plastic vogelstok heen kan schuiven, dit schuurt dan net die scherpe puntjes eraf als ze hieroverheen lopen. ;)
En je hebt ook speciale vogelschaartjes met een soort halve holling aan elke kant zodat je een rondje krijgt waar je dan het puntje van het nageltje in kan doen en het puntje eraf kan knippen. Pas wel op dat je vogel z'n tenen niet beweegt anders knip je te ver! :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

9 januari 2003, 06:09:26 #6 Last Edit: 9 januari 2003, 06:10:19 by Paul
Hallo,
Die schuurpapier rollen zijn heel slecht voor de voetzooltjes van je valkje dus die kan je beter niet gebruiken.
Zelf heb ik een groot kalkblok in de kooi en zitstokken van 17 mm doorsnede en die zijn van kunststof.
Sommige zeggen dat hout wel beter is maar deze werken prima en zijn beter schoon te houden dan hout vind ik.
Ik heb Taco nu 11 jaar in dezelfde kooi en heb nog nooit zijn nagels hoeven knippen en van mijn andere valken die ik korter heb hoef ik ze tot nu toe ook nog steeds niet te knippen.

Dus ik denk dat de juiste maat zitstokken en een groot kalkblok waar ie ook vaak op zit er echt voor zorgen dat het niet nodig is te knippen.

Groetjes,  Paul

Natalie

Hoi!

Ik had eerst houten zitstokken met een doorsnee van 14 mm, maar omdat die wat te smal waren heb ik ze vervangen door zitstokken met een doosnede van 18 mm (ook van hout). Ook hangt er een kalksteenblok (formaat papegaai) in de voliere, maar toch zijn de nagels van Pino en Sammy al weer erg lang, zodat ik er volgende week maar weer mee naar de dierenarts ga. Ik weet niet waar het aan ligt dan.

cisca

Hoi Natalie
Ik heb ook voldoende stokken en slijtblokken en toch moet ik de nageltjes van saar ook knippen .
Hij is trouwens de enige die er last van heeft de rest van de valkjes niet.
Nageltjes kun je heel makkelijk zelf knippen als je maar niet in het leven knipt maar dat is makkelijk te zien dat is het roze gedeelte van de nagel dus de scherpe witte punt kun je knippen.

Natalie

Hoi Cis,

Bij Sammy zou ik de nageltjes wel zelf kunnen knippen want daar kun je precies zijn tot hoever je kunt knippen. Pino heeft donkere nageltjes, en daar kun je het dus niet zien. Dan neem ik liever het zekere voor het onzekere en ga ik even naar de dierenarts

metal_goddes

Hoi,

Mijn valkje Lucky heeft ook (als enige van m'n tamme valkjes) scherpe nageltjes, ik heb een nagelknipper die speciaal voor dieren is, en dan haal ik er voorzichtig alleen een klein puntje vanaf (zo'n 2mm) Het is dan niet meer scherp.  :)
Zo'n knipper kan je gewoon bij de dierenwinkel halen, ik heb er eventueel wel een foto van zodat je weet waarnaar je moet zoeken.

Om de nageltjes meer te laten slijten is het aan te raden om stokken van verschillende diktes in de kooi te plaatsen, dit is ook goed voor het voetje, omdat het valkje zo zijn spieren in het voetje traint, als ze gewend zijn aan één dikte gebruikt ie steeds dezelfde spieren. Door die verschillende bewegingen slijten de nageltjes beter.
i.p.v. de "standaard" stokken kan je ook takken gebruiken van wilgen of fruitbomen. Je valkje pelt daar de bast vanaf dus hij heeft dan ook nog eens afleiding én het is goed voor zijn snaveltje  :)

Kniptip: geef je valkje bijv. een stukje fruit als afleiding, want anders kan ie nog weleens zijn pootje terugtrekken tijdens het knippen, omdat ie heel erg oplet wat jij aan het doen bent (Als ik Lucky een stukje appel geef knabbelt ie daarop en vindt ie alles best  :P)

Groetjes, Ilse