13 mei 2025, 01:41:58

Mannetje of vrouwtje????

Gestart door caroliendewit, 5 juni 2004, 02:44:01

« vorige - volgende »

caroliendewit

Hallo,
Ik heb nu een paar jongen en nog een paar op komst. Wie kan mij vertellen hoe ik kan zien wat een mannetje is en wat een vrouwtje? Ik heb een wildkleur man en een witmasker vrouwtjesvalk. Van de jongen zijn er tot nu toe 2 met gele donsveren op de rug en er is er een met grijze donsveren.
Ik hoop dat iemand dit weet!!!
Groetjes Carolien

Paul

Hoi Carolien,

Hebben die met gele veertjes ook rode ogen?
Als dat zo is zijn degene met gele veren  bijna zeker popjes want dan is je mannetje split voor lutino.
Als ze allemaal grijze veren hebben is het niet te zeggen dan moet je na 3 maanden naar hun gedrag kijken of een jaar wachten tot ze door de rui heen zijn.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hoi Paul,
Op dit moment zijn de oogjes nog dicht en ik moet dus denk ik wachten tot ze open zijn. Kan het ook zijn dat die met de gele veren zoals hun vader zijn en die met de grijze veren een witmasker zoals het popje?
Groetjes Carolien

Paul

6 juni 2004, 08:14:37 #3 Last Edit: 6 juni 2004, 08:16:48 by Paul
Hoi Carolien,

Als een valkje gele dons heeft als het geboren is kan het geen witmasker zijn in elk geval want die hebben spierwitte dons als ze geboren worden.
Maar hebben je valkjes witte dons (misschien noem jij dat grijs) dan is je mannetje split voor witmasker en zijn de jongen met witte dons inderdaad witmaskertjes.
De kleur oogjes kan je al zien de eerste dag dat ze geboren zijn :-)
Niet door de oogjes zelf maar door de kleur die de dichte oogjes eromheen hebben.
Hier zie je een voorbeeld van 2 van mijn jongen je ziet dan echt duidelijk verschil bij de oogkassen de ene is bijna licht en die krijgt dus rode ogen :-)

Dus je kan al even kijken wat voor kleur oogjes ze hebben zonder dat ze al open zijn dat kan je bij de geboorte al zien :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik heb even wat voor je opgezocht, je zegt dat er twee zijn met geel dons, en 1 met grijs/wit. Als de ouders nu allebei "zuiver" zijn, dus zonder een of andere split, dan zou je dit krijgen:

Mother:Whiteface
Father:Grey

male offspring:
100% Grey Split To Whiteface

female offspring:
100% Grey Split To Whiteface

Dus alleen maar wildkleurtjes. Maar nu is er een wit valkje bij, dan moet de vader split voor witmasker zijn, en dan krijg je dit:

Father:Grey Split To Whiteface

male offspring:
50% Grey Split To Whiteface
50% Whiteface

female offspring:
50% Grey Split To Whiteface
50% Whiteface

Dus witmasker mannetjes en popjes.

SDC:D

caroliendewit

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu 4 jongen en er kunnen er nog steeds 2 komen de komende dagen. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar dat lukte dus niet. Maar hier even hoe de jongen er uit zien.
jong 1: gele donsveren en donkere ogen (net zoals het rechter jong van de foto van Paul).
jong 2: witte/grijze donsveren en donkere ogen.
jong 3. gele donsveren en lichte ogen (net zoals het linker jong op de foto van Paul).
jong 4: is hetzelfde als jong 1.

Ik hoop dat jullie je er een voorstelling van kunnen maken. Het gaat in ieder geval nog steeds goed. Ik heb alleen het idee dat het laatste jong nog niet zo goed gevoerd wordt, maar die vannacht pas uit het ei gekropen en die heb ik dus ook nog niet zo goed kunnen bekijken. Het is wel erg leuk om te zien dat er qua grootte al zo'n verschil zit tussen het 1e en het laatste jong!!

Groetjes Carolien

Cwazi

Dan zou je haast zeggen dat de man split voor witmasker en lutino is, want die gele donsveren met lichte ogen wordt een lutino. Net als die die ik heb :-) En dan is je Lutino een popje, als je er nu nog eentje krijgt met grijs dons en lichte ogen heb je wat ik dacht te hebben, een albino :)

Father:Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}
25% Grey Split To Whiteface
25% Whiteface Split To {X1:  Lutino}
25% Whiteface

female offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Whiteface Lutino
25% Whiteface

Paul

Hoi Carolien,

Je hebt in elk geval drie verschillende soorten jongen nu al :-)
In elk geval 2 wildkleur een lutino en een witmasker :-)
Wel heel erg leuk als je uit 1 nestje zoveel soorten krijgt hoor:-)
Je zal zien dat ze volkomen anders eruit gaan zijn als ze veertjes gaan krijgen :-)

Groetjes, Paul

giovanni

:o :o
wow, moet wel heel tof zijn om zo'n mutatie te hebben:)
Je hebt dus kans op een albino!!!!
Als je eentje wil weggeven=> 1adres:D
Zou ook wel graag zoeen hebben;D
hopelijk zit er een albino bij voor je ;)

grtjs

Paul

Hoi,

Volgens mij kan je uit deze combinatie van ouders nooit een albino krijgen.
De man moet in elk geval split zijn voor lutino en witmasker en de pop krijgt volgens mij geen albino jongen als ze gewoon witmasker is.

Groetjes, Paul

Cwazi

CitaatHoi,

Volgens mij kan je uit deze combinatie van ouders nooit een albino krijgen.
De man moet in elk geval split zijn voor lutino en witmasker en de pop krijgt volgens mij geen albino jongen als ze gewoon witmasker is.

Groetjes, Paul

Volgens dit wel, kijk maar:

Father:Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}

male offspring:
25% Grey Split To Whiteface {X1:  Lutino}
25% Whiteface Split To {X1:  Lutino}
25% Whiteface

female offspring:
25% Lutino Split To Whiteface
25% Whiteface Lutino <------ = "albino"
25% Whiteface

Volgens het programma althans.
 :)

Paul

Hoi Cwazi,

Ik had inderdaad niet goed kekeken maar dat moet de man ook nog split witmasker zijn maar split lutino is ie zeker al.

Blijft even afwachten dan de kans is 12,5 % volgens dit programma.

Groetjes, Paul

Cwazi

CitaatHoi Cwazi,

Ik had inderdaad niet goed kekeken maar dat moet de man ook nog split witmasker zijn maar split lutino is ie zeker al.

Groetjes, Paul

Waarschijnlijk ook split voor witmasker toch, aangezien er ook al een jong met grijs (wit) dons is?

Paul

Hoi Cwazi,

Dat klopt inderdaad anders kan je geen witte donsjes krijgen :-)
ik ben denk ik een beetje slaperig  :D
Maar je beredenering klopt helemaal :-)
Wel een hele leuke combinatie in elk geval.
Dus ik moet dan ook een witmasker pop zoeken voor mijn grijze man split ino :-)
Maar momenteel zit ie achter een lutino aan.

Groetjes, Paul

caroliendewit

Hallo,
Ik ben net zo benieuwd als jullie hoor wat het uiteindelijk gaat worden. Ik hoop in ieder geval dat alles goed blijft gaan maar voor  zover dat ik het nu kan bekijken gaat het allemaal goed  :) :)!!!!
Ik hou jullie op de hoogte!!
Groetjes Carolien