7 mei 2025, 09:15:05

niet in de broedhokken

Gestart door Theo-, 4 juni 2004, 19:40:02

« vorige - volgende »

Theo-

Hoi iedereen
ik ben nieuw op dit forum trouwens eerst even mijn complimenten voor de mooie site.
hier mijn vraag
had in mijn voliere 5 valkjes 1 man 4 popjes
heb er vorige week 3 mannen bij gehaald en een pop een man en pop waren al een koppel.ik hoop dit jaar voor het eerst te kunnen kweken. de eerste 5 vogels zitten er nu al een jaar in
er nu komt de daadwerkelijke vraag sinds het begin heeft nog geen valk interresse getoond in de broedhokken deze hangen er nu al 4 weken in.
heeft iemand tips hiervooralvast erg bedankt iedereen
grt Theo

Theo-

even een kleine aanvullen
een van de valkjes heeft wel een ei gelegd vanaf de stok (dus kapot op de bodem) dit was dag twee dat de nieuwe valkjes er in kwamen sinds dien is er geen eitje verder tevinden.

Marianne

Hoi Theo,

Is het gat in de broedblokken groot genoeg?
Deze horen zo'n 7 a 8 cm te zijn.

Een andere reden kan ik op het moment niet verzinnen.
Succes met je valkjes.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Theo-

hoi Marianne

Het zijn zo genoemde officiele valkparkieten hoken heb ze na gemeten en klopen wel.
dus daar kan het niet aan liggen.

Stijn dc

hoi

mss hebben ze nog wat meer tijd nodig voor te wennen aan de blokken. Ofwel hebben ze er al in gezeten als jij het neit gezien hebt. Het kan ook dat ze nog niet in broestemming zijn. Ik zou maar afwachten en mss heb je binnenkort wel een eerste eitje.

VEel succes.

SDC:D

Theo-

Hoi

Heb vanmiddag nog gekeken maar zelf de trosgierst die ik op aan raden van iemand er in gestopt heb is niet aan geraakt
helaas.
ik hoop maar dat wennen het probleem is.

Paul

Hoi Theo,

Soms helpt het ook om deksels op de broedhokken op een kiertje te zetten zodat er meer licht in valt.
Hier keken sommige er ook amper naar om maar toen ze in de broedstemming waren zaten ze er snel ik hoor :-)
Zitten er stokjes voor de invlieggaten van de broedhokken anders heb je kans dat ze er ook moeilijk inkomen.

Groetjes, Paul

Theo-

Hoi Paul

Ik heb twee verschillende broedhokken een vierkante met een deksel die zou ik inderdaad op een kier kunnen zetten en een 8 kantige met aan de voorkant een plaat die je er af kunt halen deze lijkt me niet op een keer tekunnen zetten of heb je daar een tip voor ik zou natuurlijk die voorkant er even uit kunnen halen ?
grt Theo

Theetje

Hoi Theo,

Bij mij hebben mijn valkjes ook moeite gehad met de blokken. Wat het mannetje interessant vond vond het vrouwtje niks en andersom. Ik heb ook een 6 of 8 kantig blok (weet eigenlijk niet hoeveel kanten) met een voorkant die er uit kan. Bij mij is de voorkant er nu uit omdat ze enorm gingen knokken als de voorkant er nog inzat. Nu hebben ze 3 eitjes en de 4e is op komst. Het kan dus helpen. Maar ik kweek wel binnen en dan is het wat makkelijker om de voorkant te verwijderen omdat eventuele jongen niet zo erg blootgesteld worden aan kou en andere factoren die je buiten wel hebt.

Probeer het eens door de voorkant er af te laten en als ze echt goed gaan broeden kun je proberen om de voorkant weer terug te plaatsen.

Succes ermee

Groetjes

Theetje

Theo-

Hoi
Bedankt voor je tip ik zal gelijk de voorkant er af halen

verder kreeg ik nog van iemand tehoren dat het eventueel ook te maken had met hoe de hokken staan bv richting het westen ofzo heeft dat ook echt van invloed ?

Grt Theo

Theetje

Hoi Theo,

Dat weet ik niet. Het kan natuurlijk zijn dat het te maken heeft met de stand van de zon. Maar dat is mij niet bekend. Bij mij hangen er 2 dezelfde kant op en 1 tegenovergesteld en ze worden allemaal gebruikt, het ligt er denk maar aan of ze het kastje interessant vinden. Aan de andere kant klinkt het misschien logisch omdat je in de zomer vaak een westelijke wind hebt en dat je het kastje misschien niet met de opening in de wind moet hangen ofzo? Het is echt maar gegok wat ik hier doe hoor, want ik heb echt geen flauw idee.

Ik heb pas wel gehoord van iemand dat de kanariekweek wat tegenviel dit jaar omdat de wind uit de verkeerde hoek kwam :-/. Maar of dat nou echt zou zijn of onzin dat weet ik niet. Uiteraard zal het een met het ander in verband staan met elkaar, de natuur is helemaal op elkaar afgesteld.

Misschien weet iemand anders hier nog wat zinnigs over te melden.

Groetjes

Theetje

Paul

Hoi Theo,

Kanaries zijn wel gevoeliger omdat die niet in een nestkastje kweken maar vaak open nestjes hebben in een halve cocosnoot bijvoorbeeld.
Er moet natuurlijk geen volle wind op de nestkast staan maar dat moet in de hele volliere niet.
Ik geloof dat niemand met een compas zijn broedhokken ophangt hier dus ik denk dat dat niet het probleem is dat ze er niet in gaan hoor.

Groetjes, Paul

Theo-

Hoi

Ik vond dat zelf ook een beetje vreemd deze persoon zei tevens dat het zou komen omdat mijn voliere op het westen zou staan. zelf klinkt me dit raar in de oren.
net wat je al zei niemand maakt met zijn kompas in zijn hand een voliere.
maar heb inmiddels de kasten open of op een kier staan hoop nu dat het gaat lukken.

Paul

Hoi Theo,

Bij sommige vogelsoorten maakt het misschien meer uit maar een valkje broed in alles waar een gat in zit  :D
Als je een schoenendoos met een rond gat erin op de grond zet gaan sommige daar zelfs een ei in leggen.
Dus maakt het volgens mij voor het leggen weinig uit waar ze hangen.
Ik hoop dat ze snel de broedhokken in gaan het is echt superleuk om nestjes te hebben.
Niet alleen voor jou maar voor de valkjes ook :-)

Groetjes, Paul

Theo-

Hoi Paul

ik kreeg van iemand nog een reden mischien een punt waar ik over moet nadenken
ik heb in totaal 9 valkjes 4 man 5 popjes
die persoon zei dat het mischien zou kunnen dat de koppels gestoord worden door de rest van de vogels is dat een mogelijkheid???