26 april 2024, 20:22:51

Leibandje

Gestart door Tuur, 2 juni 2004, 19:15:37

« vorige - volgende »

Tuur

Onze valkparkiet is ondertussen één jaar oud en is ongelooflijk tam. Hij reist steeds op je schouder met je mee. Nu zouden we graag eens met hem buiten gaan. Bestaat er iets als 'leibandje' dat we aan zijn pootje of ringetje kunnen doen (en waar hij geen last van heeft!) om zo eens buiten te kunnen gaan met hem?

Inger m

2 juni 2004, 19:33:13 #1 Last Edit: 2 juni 2004, 19:41:13 by Cinnamon_valk
Hoi,
Leuk, dat je zo'n tam valkje hebt!

Ermee naar buiten gaan is weer een ander verhaal. Een bandje om de poot of het ringetje is erg gevaarlijk, wanneer de vogel schrikt en probeert op te vliegen, kan het door de tegendruk (riempje) gewond raken aan het pootje. Bovendien lijkt het me erg stressvol als je probeert te vluchten en je wordt tegengehouden.

Er bestaan wel tuigjes voor valkparkieten, maar ik weet niet of ze allemaal erg veilig zijn, omdat er nog weleens vogels door weggevlogen zijn (verkeerd vastgemaakt?).
Of je zou hem moeten kortwieken, maar ik vind dit zelf een niet zo'n aardige behandeling van zo'n vogel, hij hoort te kunnen vliegen. (een gekortwiekte vogel kun je niet zo meenemen, ze kunnen vaak nog wel fladderen, dus ik bedoel kortwieken in combinatie met tuigje...)

Ik denk dat het voor je vogel wel net zo prettig is om gewoon met kooi en al buiten te zetten als het lekker weer is (onder toezicht), dat is een vertrouwde omgeving voor je vogel en neem je geen risico's met gewond raken of wegvliegen. In huis kun je dan met hem op de schouder lopen.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique

Volgens mij zijn leibandjes verboden ???

Tuur

Kortwieken is voor mij zeker geen optie. We wonen in een woning met een plafondhoogte van 4 meter en zoals hij zich daar kan uitleven. Een valkparkiet moet kunnen vliegen.

Zo een leibandje dacht ik ook dat geen al te beste oplossing is, maar bestaat er een website of dergelijke waar je van die tuigjes kunt bekijken die wel toegelaten zijn?

Inger m

Hoi,
Als je zoekt met het woord 'tuigje' of 'vogeltuigje' op deze site kun je vast nog wel meer info vinden hierover op dit forum.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

2 juni 2004, 19:59:21 #5 Last Edit: 2 juni 2004, 19:59:49 by Cinnamon_valk
Hoi,
Zou me iig niks verbazen als leibandjes verboden zijn, je zag vroeger weleens van die papegaaien op een stok met zo'n ketting aan de poot. Of het ook wettelijk verboden is, weet ik niet, maar het is niet echt meer maatschappelijk acceptabel...

Vogeltuigjes worden wel gewoon toegelaten...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

vreemd dat z'on leibandje verboden is. Natuurlijk kan het valkje zich verwonden, maar als het veilig ka ngebruikt worden. Een hond leg je toch ook aan de leiband?

SDC:D

Inger m

Hoi,
Ik weet het niet, maar dan gaat het wel om een leiband voor vogels (ketting om poot) en niet om een hond ws.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, dat bodoel ik, een leiband aan de poot. Vreemd dat het bij een vogel niet maatschappelijk aanvaard is, en bij een hond wordt het zo ongeveer verplicht.

SDC:D

Inger m

2 juni 2004, 22:43:05 #9 Last Edit: 2 juni 2004, 22:55:35 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
Ik begrijp niet wat je bedoeld? Een halsband met riem bij een hond lijkt me normaal bij een hond, daar heeft dit dier als het goed is geen last van. Een band om de poot bij honden heb ik nog nooit gezien...

Een ketting om de poot van een vogel is een heel ander verhaal, daar kunnen ze verwondingen van oplopen, maar daarnaast hoor je een vogel ook niet zo vast te ketenen. Dat werd vroeger gedaan bij papegaaien, maar nu vinden mensen dat te recht maar niks...

Mss heeft het woord leiband je in verwarring gebracht. Ik gebruik het woord ook niet zozeer, maar heb uit de context de betekenis gehaald...

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Lique


Inger m

Hoi Stijn,
Vraag
Is honden aan de leiband algemeen Nederlands?

Antwoord
Nee, in die betekenis is leiband Belgisch Nederlands. In het algemeen Nederlands leert een kind lopen aan een leiband, maar een hond loopt aan de lijn

Hoi Lique,
Ik heb de discussie gelezen, pfff ging er hard aan toe ;) maar naar mekaar luisteren...niet echt...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ik weet niet wat het AN is, maar ik zeg het altijd zo :), ik hoor iedereen het ook zeggen.

SDC:D

Raikiri

nou, een touwtje om de poot zou ik niet gaan doen, dat met vogeltuigje waren deesdoos en ik! ik was toen van plan om een vogeltuigje te maken(en dat is nog aardig gelukt ook) en deesdoos had het een keer gelezen en die wou het ook namaken, nu is het tuigje al van leer dus minder breekbaar, dus had ik het "recept" op het forum geplaatst.

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Tuur,

Er zijn twee manieren eigenlijk om je valkje vast te leggen aan een lijntje.
De eerste manier is een tuigje dat kan je met veel moeite om krijgen maar zelfs mijn tamste valkje vind het echt drie keer niks.
Volgens de plaatjes moet het wel goed werken maar bij mij helaas niet.

Bij grotere vogels zal het beter werken maar bij valkjes werkt het hier niet fijn.
Dan heb je nog de zogenaamde vogelluier.
Dat is een soort pakje wat je je valkje aantrekt en je maakt het met klitteband vast.
Ook de ontlasting word dan in een speciaal zakje opgevangen.
Ik heb het bekeken en het lijkt me in elk geval beter te zitten dan die tuigjes.
Het enige nadeel is dat je het in amerika moet bestellen want in Nederland zijn ze volgens mij nog niet te krijgen.

Het lijkt me ook veel makkelijker om te doen dan een tuigje je laat je valkje erin stappen en vouwt het dicht en met klitteband zet je het goed vast.
Aan het luierpakje kan je dan een lijntje bevestigen.
Hier zie je hem nog wat beter in een pakje.

Wil je het helemaal gek maken kan je verschillende kostuums ook nog voor ze krijgen  :D
Hier een kerstman papagaai:

Maar dat gaat me een beetje te ver vind ik :-)
Ik ga zelf zoiets proberen te maken dus misschien hoor je over een tijdje wel of dat gelukt is.
Eerst even mijn schoonmoeder een keer op de koffie vragen en haar een naaimachine in haar handen duwen ;D

Groetjes, Paul