Doen we het goed zo? Nog enkele tips voor ons?

Gestart door royennancy, 4 juni 2004, 03:25:57

« vorige - volgende »

royennancy

Hoi hoi,

wij hebben 3 dagen geleden een valkje van ongeveer 5 a 6 weekjes jong gekocht.We moeten hij/zij nog een paar dagen met de hand voeden gaat overigens redelijk goed eet ongeveer 2 theelepels per keer en geven 3 maaltijden per dag.Verders eet ze al zelfstandig trosgierst en eiwit in de kooi.Sinds vandaag begnt ze wat minder pap te eten.Ik denk zelf doordat ze meer zelfstandig aan het eten is dus ben het aan het afbouwen met de hand voeden.Ook is ze vandaag voor het eerst gaan vliegen in de kooi zag er leuk uit overigens wel soms beetje wankel.Hebben jullie nog een tip voor mijn verhaal hierboven en wanneer kan ik hem/haar laten losvliegen in de kamer?

Alvast bedankt.

Paul

Hoi royennancy,

Je mag ze alleen niet teveel eiwit geven dan worden ze te dik dat is niet goed dus kijk daar mee uit.
In eivoer zit alleen eigeel en dat mogen ze meer hebben.
Ik zou ook zeker een bakje eivoer neerzetten en dan is rul gemaakt eivoer het beste voor ze.
Ook kan je al gewone zaadjes en water in de kooi hangen dan kan ie dat ook leren eten en drinken.
Zorg wel altijd dat de krop goed leeg is van de kleine voor je hem opnieuw voert anders kan je problemen krijgen.
Succes met het kleintje.
Je kan misschien ook afbouwen naar 2 keer per dag voeren een keer in de ochtend en een keer in de avond dan kan ie overdag zelf eten.

Groetjes, Paul

suus

Hallo,
Wat je ook kunt doen is beginnen met iets parkietenzaad te geven (is het zelfde voer maar dan zonder zonnepitten) of de zonnepitten eruit vissen. Als ze zo klein zijn dan eten ze die toch nog niet, en kun je beter zien of hij gegeten heeft van de zaadjes.
Wat betreft het vliegen, sommigen laten ze vliegen en zien het wel. Ik vind het altijd doodeng als kleintjes beginnen te vliegen. In huis staan toch meer dingen waaraan ze zich kunnen bezeren. Ik acrobaat er dan wat achteraan om ze als het nodig is op te vangen. Maar dit hoeft maar een paar daagjes dan weten ze het wel. Zorg in iedergeval dat je gordijnen oid dicht hebt en dat als je een hele grote spiegel i n de kamer hebt die bedekt is....
succes
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Paul

Hoi Suus,

De twee kleintjes van het laatste nest zaten hier al met ongeveer 5 weken aan de zonnepitten te pikken en ze kregen ze ook al iets open zelfs.
Dus echt weghalen hoeft niet eens denk ik dat zou ik alleen doen met handopfok valkjes die overgaan dat gaat moeizamer.
Het voordeel dat je ze laat liggen is dat ze de zonnepitten heel snel leren eten en er later ook niet bang voor zijn als ze ineens wel in hun bakje liggen.
Hier vliegen ze meestal redelijk een enkele keers storten ze neer maar bij de laatste twee jongen was de eerste vlugt meteen best wel een succes en ze deden het heel onverwacht.
Ik had ze op mijn schouder en ineens konden ze vliegen :-)
Maar het kan behoorlijk verschillen hoor het ene valkje is veel sneller dan de ander ik had nu een heel snel nest.  

Groetjes, Paul

royennancy

Oke bedankt! Even op jou terug te komen Paul het is eivoer wat wij geven we waren in de war maar het is dus eivoer en geen eiwit.
Bij ons precies hetzelfde zat op me schouder en hoppa weg was die maar dat was niet egt een succes vloog tegen een box aan bleef er zitten en toen heb ik hem/haar maar opgepakt.De 2e x ging iets beter bleef een beetje in het midden rondzwermen en storrte neer op het bed.
Maar ook een probleem zijn de nageltjes die blijven zowat overal aan haken erg irritant.
Verders gaan we nu over op 2x per dag hand voeren want hij/zij eet al redelijk zelfstandig voornamelijk trosgierst en de parkietenzaad.Ze blijft nog wel op de bodem zitten en durft niet omhaag te vliegen naar de stokjes toe.Soms wel op gezet blijft ze rustig zitten maar wel af en toe wankel

suus

De laatste vogel die bij mij ging vliegen, was toch wel hartverzakkend soms hoor. Hij is een keer tegen een schilderij gevlogen, storte naar beneden en kwam eerst met z'n koppie op de verwarming en toen nog een halve meter naar beneden. Toen bleef ie stil liggen..... nou mijn hart stond echt even stil. Maar gelukkig hij stond weer op. En zo nog veel meer van dit soort verhalen. Maar een goede lander is het eigenlijk nooit geworden, hij landt nu nog regelmatig verkeerd, en zelfs op zijn maatje :D
groet suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Jill Dijkstra

Hallo allemaal,
Pietje landt ook altijd onhandig :D
Ik durf hem ook nooit alleen te laten als hij los in de kamer is!
Ookal is het maar voor heel even....
God weet waar hij landt :-/
Roy en Nancy, begrijp ik het goed dat jullie contstant trosgierst in de kooi hebben liggen?
Ik begreep dat ze dat niet te veel mochten hebben en als het standaard in de kooi ligt zal daar de voorkeur wel naar uit gaan lijkt me!
Ik heb het mijn valkje gister pas voor de eerste keer gegeven (ik wist niet dat ze daar zo verzot op waren....)
Hij reageerd érg gulzig, zo lekker!!
Suc-6 met jullie valkje, groetjes Jill

Jill Dijkstra

Heej ik was lid en kan me nu niet meer inloggen???
Kan iemand helpen, ben geen computerheld :-[
Gr Jill

royennancy

CitaatRoy en Nancy, begrijp ik het goed dat jullie contstant trosgierst in de kooi hebben liggen?
Ik begreep dat ze dat niet te veel mochten hebben en als het standaard in de kooi ligt zal daar de voorkeur wel naar uit gaan lijkt me!

Hoi ik heb hier niet echt iets over gelezen eigenlijk  :-X maar je wist het niet zeker dus als er meer mensen het hiermee eens zijn hoor ik het graag  :D

Jill

Hij doet 't weer!!!   :)
Dus geen hulp meer nodig,
groetjes Jill

Annouschka

Hoi,

als ze klein zijn, geef ik ze iedere dag trosgierst hoor, dat kunnen ze heel gemakkelijk pellen en zo leren ze eigenlijk zaadjes pellen ook.
Ik heb hier 2 valkjes van 10 weken die nog dagelijks trosgierst krijgen omdat de ene wat achter is (is ziekjes geweest).  Je moet het natuurlijk niet iedere dag aan volwassen valkjes geven, maar aan kleintjes is het zeer aangeraden om ze dat te geven, daarnaast ook eivoer dagelijks, hoofdvoer(zaad), sepia, grit en maagkiezel en een kalkblok en zelfs al fruit waar niet teveel vocht in zit: appel, banaan.  Ik geef ze wel maar 2 keer per week fruit omdat teveel ook niet goed is.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

groetjes
Annouschka

Jill

Hallo,
Hoe bewaren jullie trosgierst?
Ik heb een paar stengels gehaald dus is niet zo een twee drie op!
Zijn gewone voer (zaad) bewaar ik in een groot afgesloten blik, moet dat met trosgierst ook?
En hoe veel en hoe vaak mag hij het hebben?
Ik geef het hem voornamelijk om hem tammer te krijgen.
Het is al een volwassen valk die ik op latere leeftijd heb gekocht, ze zeiden dat hij handtam was en nog maar een paar weken maar dat is dus niet waar  :'(
Met trosgierst zou ik veel van hem kunnen winnen begreep ik!
Lukt al aardig, hij is er dol op!! :)
Groetjes Jill.

Paul

Hoi Jill,

Je mag hem 1 a 2 keer per week een hele stengel geven maar als je het voor het tammaken gebruikt kan je gewoon alleen geven als je iets met hem gedaan wilt hebben als beloning :-)
Je kan het heel lang bewaren ik heb het in een afgesloten emmer maar in een dichte zak kan je het ook wel een half jaar goed houden als je het maar droog bewaard.
Fijn dat ie het lekker vind daar kan je nu je voordeel mee doen :-)

Groetjes, Paul

Jill

Hoi paul,
Dus als ik het goed begrijp is het niet erg als hij iedere dag een klein stukje krijgt (ik probeer iedere dag iets met hem te doen) Dan krijgt hij dus ongeveer twee stengels per week verdeeld over iedere dag!

Je zal die vraag al wel vaker gehad hebben maar hoe heb je dat gedaan met dat 'super man' s-hirtje wat je valkje aan heeft op de foto?
Gaaf zeg, staat hem goed!!! ;)
Jill

Paul

Hoi Jill,

Je kan hem rustig elke dag een stukje geven hoor.
Het gaat erom dat ie ook zijn gewone voer nog blijft eten en niet alleen trosgierst en dat krijg je andrs wel als je hele strengen neerhangt elke dag.
Maar elke dag een beetje kan zeker geen kwaad.
Dat shirtje is er me een foto programma op gezet dat heeft ie dus niet echt aan maar je kan wel dat soort dingen kopen in Amerika :-)
Maar ik denk niet dat Kippie (het valkje op de foto) dat echt fijn zou vinden zoiets aan te hebben.

Groetjes, Paul