23 mei 2025, 20:39:29

nieuw legsel

Gestart door Edith, 31 mei 2004, 00:13:02

« vorige - volgende »

Edith

Hai, vraagje:
In buitenvoliere zit een koppel met jongen van 6 weken oud. die jongen haal ik over 2 weken weg. Dit stel wil weer broeden. Nestje heb ik weggehaald omdat ik over zo'n 3 weken mijn andere stel in de buitenvoliere wil zetten. dit stel heeft nu hun tweede legsel grootgebracht. Dit popje legt weer eieren (die ik weggooi, 2 legsels vind ik genoeg). Ik wil geen nestje ophangen voor het stel in de buitenvoliere omdat ik bang ben dat het stel van 'binnen' het nest zal gaan bezetten.
Nu gaat het popje (van de buitenvoliere) in het huisje van de kwartels (op de grond dus) de eitjes leggen! Die gooien wij weg. Stopt zij straks gewoon met leggen als ik de eitjes blijf weggooien? Alvast bedankt voor evt. tips!
Edith

Theetje

Hoi Edith,

Als je de eitjes weghaald is er een grote kans dat ze blijft leggen. Dan kun je beter de eitjes verwijderen en nepeitjes neerleggen of zoals ergens in een boekje staat in de polen van het ei een gaatje prikken met een speld. Ikzelf zou echter voor de nepeitjes gaan. Die zijn in goede speciaalzaken wel te koop.

Deze eitjes kun je dan na ongeveer drie weken weghalen en hopen dat ze dan stopt. In het ergste geval meot je ermee naar de dierenarts, maar dat zou ik nu nog niet doen. Eerst maar eens proberen met nepeitjes, dan hoeft ze in iedergeval geen jongen meer groot te brengen. Ze blijft anders leggen en dat kost zoveel energie voor een valkje.
Maar wie weet heeft iemand anders ook nog een goede tip voor je.

Groetjes

Theetje

Stijn dc

hoi

je ka nze best laten broeden, maar dan heeft ze nog geen rust, omdat broeden veel energie vraagt. Is ze haar eerste ronde ook in de buitenvoliere begonnen? Wss binnen? Daardoor is ze nu wat in de war,omdat het buitenweer haar nu goed toelaat om nog een enstje te doen.

SDC:D

Theetje

Hoi Stijn,

Ik ben het met je eens wat broeden betreft, maar als je de eitjes weghaald, zal ze dan geen nieuwe blijven leggen?
Dit is even een vraagje omdat ik dat altijd dacht, maar misschien heb ik het wel fout? En nieuwe eitjes kost ook bergen energie.

groetjes

Theetje

Stijn dc

hoi

ja, dat kan dat ze dan blijft leggen, dat weet ik niet goed. Zouden die eicellen dan nooit eens even opraken? Het kan toch niet zijn dat ze dan nog 20 eieren bij elgt of zo.
als ze een nestjedoet, stopt ze toch ook eens op een keer.

SDC:D

Theetje

Hoi Stijn,

Je zou zeggen dat er een keer een eind aan moet komen, maar ik had het wel eens gehoord en zeker als ze al een een nieuw legsel is begonnen zal ze denk ik niet snel stoppen met leggen als je ze weghaalt. Maar ik heb het ook nooit in de praktijk meegemaakt hoor. Ik zit nu al weer vol spanning naar 1 ei te kijken en te hopen dat het wat wordt, laat staan dat ze achter elkaar doorleggen bij mij. 1 ei is al een levenswerk van ze :D

Groetjes

Theetje

Edith

Nog bedankt voor jullie reacties hoor. Ze heeft zonder nest tot nu toe 2 eitjes op de grond gelegd... nu is het even gestopt. ik hoop dat dat zo blijft! we zullen zien!
Nogmaals bedankt, Edith