28 april 2024, 20:15:04

Hij maakt zo'n raar piepend geluid...

Gestart door Wendela, 30 mei 2004, 01:58:05

« vorige - volgende »

Wendela

Hallo allemaal,

Mijn valk Coco (m) maakt soms zo'n raar geluid. Het klinkt ongeveer als een piepende deur die heel langzaam dicht gaat en het klinkt heel zielig.

Nu zijn er volgens mij 2 mogelijkheden voor de oorzaak van dit piepen:

1 Coco's vrouwtje Claus is ruim een maand geleden ontsnapt en Coco mist haar erg ondanks hij nu een nieuw vrouwtje heeft met wie hij het goed kan vinden.

2 In de huiskamer waar de valkjes staat is een deur die, als we hem vergeten dicht te doen, soms piepend dichtvalt. Dit zou Coco nadoen.

Ik voel zelf het meeste voor optie 1, omdat Coco het geluid vooral is gaan maken na Claus' ontsnapping. Daarvoor maakte hij het geluid wel, maar sporadisch.

Trouwens, mijn ouders hadden ook een valk, Ovide (m) en hij maakte datzelfde geluid ook wel eens als hij in zijn kooi zat en wij waren televisie aan het kijken in dezelfde kamer.

Wat vinden jullie ervan? Herkennen jullie het geluid dat ik beschreven heb?

Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Wendela

Paul

Hoi Wendela,

Ik denk dat ie gewoon geluidjes maakt omdat ie wil broeden en zo het vrouwtje probeerd te lokken.
Of Coco Claus mist dat denk ik niet vaak zijn ze dat wel snel weer vergeten en als je er een nieuw popje bij zet trekt ie meer daarnaartoe weer.

Groetjes, Paul

Wendela

Hallo Paul,

Dat zou best wel eens kunnen denk ik. Hij wil zijn nieuwe vrouwtje gewoon lokken... Hij zingt ook regelmatig voor haar en gaat altijd naast haar slapen op het touw.

Eigenlijk maar gelukkig dat hij Claus wel weer vergeten is. Anders was hij vast heel verdrietig geweest. Nu kan hij zich weer helemaal richten op zijn nieuwe vrouwtje.

Snuk (het nieuwe vrouwtje) vond Coco eerst wel een beetje eng. Ze maakte een bepaald geluid (van onderuit haar keel) om Coco weg te jagen en Coco ging dan ook weg. Nu maakt ze dat geluid niet meer. Ze slaapt dus naast Coco op het touw, maar aanraken doen ze elkaar nog niet. Maar dat zal later wel komen. Ze kennen elkaar namelijk pas 3 weken.

Het wordt denk ik heel leuk om te zien hoe die twee naar elkaar toe gaan groeien...

Groetjes,

Wendela

Paul

Hoi Wendela,

Als ze naast elkaar slapen is dat al een heel goed teken hoor dan zijn ze al goed aan elkaar gewend :-)
Dat zal verder vanzelf wel goed komen lijkt me dan.
Misschien gaan ze over een tijdje wel aan een nestje beginnen dat is ook heel erg leuk.

Groetjes, Paul

the_lost_valley

ik heb nu mijn valkje net 4 dagen, en hij is al helemaal tam.. als ik met hem aan het kuffelen ben (ik kan hem ook al aaien), dan als ik even stop maakt hij ook zo'n soort geluidje... ::) betekent dat dan, dat hij het wel lekker vind, en dat ik verder moet gaan??

Paul

Hoi,

Het ligt eraan wat voor geluidje je valkje maakt.
Als ie iets niet plezierig vind laat ie dat toch wel zonder meer merken door een tikje met zijn snavel.
Als je een popje op haar rug aait maakt ze ook geluidjes ze denkt dan dat ze aan het paren is en snel kan er dan ook een ei gelegd worden.
Maar jonge valkjes van een aantal weken kunnen nog geen eitje leggen.
Het kunnen ook geluidjes zijn dat je valkje het gewoon fijn vind.
Als het kleine gilletjes zijn dan aai je verkeerd en dan doe je ze een beetje pijn.

Groetjes, Paul

the_lost_valley

het geluidje wat Punkie maakt, is een beetje zacht geluid.. als ik hem aan het aaien ben, gaat hij met zijn snavel knarsen, en maakt dit geluid... ook doet hij zijn oogjes vaak dicht en lijkt echt te zitten genieten... als ik stop, gaan de oogjes meteen weer open en stopt hij met het geluid, en kijkt me verontwaardig aan... als ik door ga, is alles weer goed.. het lijkten me iig geen schreeuwtjes van pijn, hij laat ook duidelijk al weten wanneer hij het aaien niet meer lekker vind.. oogjes gaan open, probeert me weg te duwen met de snavel, ga ik dan nog door, probeert hij me zachtjes te pikken met de snavel..dit vind ik niet zo erg, want het is gewoon een teken dat ik moet stoppen.. moeten ze toch ook duidelijk maken... hij bijt me iig niet ofzo.. meer geirriteerd pikken..

Inger m

Hoi,
Dat gedrag zie je ook vaak terug bij een koppeltje dat elkaar zit te kroelen. Dan is er een het ineens zat en wordt de ander even fel weggepikt, die doet dan nog wel even een poging...
Vaak zie je ook dat de een gekroelt wil worden en zn kopje schuin aanbied, als de ander daar niet op in gaat, laten ze het even attent blijken door ze even te pikken....

Best grappig om te zien...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.