23 mei 2025, 08:35:44

nestblok schoonmaken?

Gestart door Stijn dc, 27 mei 2004, 20:42:59

« vorige - volgende »

Stijn dc

hoi

ik heb eve nee vraag, het nestblok waar mijn zes jongen nu inzitten is wel erg smerig aan het worden. Moet ik dit nu schoonmaken, ik zelf dacht van niet, omdat dit in het wild ook niet word gedaan.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Ik heb de jongen binnen en ik maak het wel schoon hier.
Zeker als ze nog niet zo oud zijn stinkt het ontzettend maar als ze wat ouder zijn gaan de uitwerpselen er anders uitzien en stinken minder.
Buiten is het natuurlijk toch anders en het is in elk geval niet echt noodzakelijk want net zoals je zei is er in de natuur ook niemand die het komt verschonen.
er zijn mensen die het wel verschonen en andere doen dat niet.
In beide gevallen worden het gewoon gezonde jongen.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ja, als je ze binnen hebt zitten lijkt het me logisch dat je het doet ivm geurtjes ed. Maar ik denk , ja ik twijfle  nog.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Ik heb zelf 'ja' gestemd, eigenlijk maak ik zelf niet zo vaak de nestkasten schoon als er jongen inzitten, dus ga ik ze niet iedere dag leeghalen en ontsmetten...ze kunnen wel wat hebben.

Probleem bij zo'n groot aantal jongen is dat ze steeds hoger komen te zitten en dan moet je het wel een keer schoonmaken ws. Anders wordt het steeds meer werk.

Ik doe het gewoon heel simpel en haal gewoon alles eruit met een oud mes, vervolgens weer laagje zaagsel erin en de jongen er weer bij. Maar ik ben ook genoodzaakt, omdat er 4 jongen in de krapste boomstam zitten  :-[, niet helemaal handig.

Anderszijds worden de tenen (rond de nageltjes) en de ringen snel bevuild door mest dat aankoekt, maar dat hou ik goed in de gaten (gevaarlijk als het onder de ring komt ivm afknellen). Door het allemaal beetje schoon te maken heb je een beetje controle. Ik zal wel een foto maken van de situatie.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Sander

Hello

Ik heb nu ook m'n eerste nest en ik denk wel dat ik het nestblok zal verschonen, want zo als het er nu uit ziet... Ik wil zeker niet meemaken dat ze mestbolletjes rond hun tenen krijgen zoals bij m'n grasjes!
Ook kan ik nu al niet meer lezen wat op de ringen staat, dus in het weekend zal ik wss de nestkast voor de eerste keer verschonen!

groetjes
sander