27 april 2024, 14:28:20

Een Ei...

Gestart door Diana, 3 januari 2003, 21:56:31

« vorige - volgende »

Diana

Mijn valkparkiet Nyra,
heeft een ei gelegd op de bodem van de kooi en daar ligt ze nu gezellig te broeden :( Dit gaat zeker nooit goed of wel? :'( Ze is ook ze onmogelijk..  ::)maar is er kans dat het eitje (wat er waarschijnlijk wel meer worden, Nyra kenende..) uitkomt? En hoe moet ik dat paren stoppen, Coco en Nyra paren ´s ochtends, ´s middags en ´s avonds.. ze worden maar niet moe! Dit stopt tog wel ooit? en ik mag van m´n ouders geen broedblok in de kooi hangen.. iemand raad?
Alvast bedankt!!! Diana

Diana

Hier ligt mevrouw dus op een eitje.. en j mag er niet bij in de buurt komen want dan zegt ze hap:

Mandy

Hoi Diana, :)

Jammer dat je geen broedblok erbij mag hangen, ze zijn natuurlijk bang dat anders het hele huis straks vol zit met valken.  :D
Toch bestaat er een kans dat het eitje bevrucht is als ze zoveel paren, maar of het broeden op zo'n harde plastic bodem van de kooi goed gaat weet ik niet, misschien dat je daar voorzichtig wat zaagsel kan leggen ofzo (als je de kans krijgt  ;) ). Zo te zien gebruik je nu schelpenzand, ik denk dat dat een te harde structuur is voor de eischalen.
Zolang dit koppel bij elkaar blijft kan je niets aan het paringsgedrag/instinct veranderen. Vaak gaan ze pas paren als er een blok in de kooi geplaatst wordt, maar aangezien dat er bij jou nooit van kan komen zijn ze uit nood maar zo gaan broeden.
Na ongeveer drie dagen kan je met een lampje op het eitje bloedvaatjes waarnemen, dan is tie dus bevrucht!
Probeer er dan wel zo min mogelijk met je vingers aan te zitten.
Succes verder!  ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Diana

maar aangezien dat er bij jou nooit van kan komen zijn ze uit nood maar zo gaan broeden.
daar wil ik ff antwoord op geven.. Mijn valken hebben dit jaar 9 jongen grootgebracht.. 3 nesten heb ik nit door laten gaan en de pop heeft nog 1 nest met een ander mannetje gehad.. ze hebben het er dus egt wel van laten komen!!! Alleen die kip van mij houd niet op!  :D Dus ik wil graag weten hoe ik er van kan zorgn dat dit wel ophoud.. de valken scheiden lijkt me geen goed idee, dan gaan ze nogal dik zitten en suf doen!
Groetjes Diana

Mandy

Hoi Diana, :)

Wat leuk dat je al zoveel jongen gehad hebt! ;D
Maar ik bedoelde in m'n zin niet het paren want dat doen ze inderdaad al schreef je, maar ik bedoelde het ophangen van een blok (omdat je dat niet mag).
Ik zou die verliefde valken inderdaad niet scheiden, want dan gaan ze zich alleen maar ongelukkig voelen en zeker als ze elkaar kunnen blijven zien, maar niet meer bij elkaar kunnen komen, zullen ze trouwens ook veel gaan schreeuwen!
Ik heb/weet verder eigenlijk geen "oplossing"... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

V_Valkie

als je geen blokken mag ophangen,moet je ff iets zachts op de bodem neer leggen.Maar meestal doen valken nix als ze geen broedgelenheid hebben toch?(broedblok) maar nix ophangen heeft dus ook geen zin...ik weet er ook nix voor

cisca

Hoi Diana.
Ik herken je probleem hoor ik zat met hetzelfde.
clydie en saar beleven ook maar doorparen ik heb de nestkast verwijderd en clydie ging haar eitjes in de voerbak leggen.
Ik heb meteen de eitjes verwijderd dus niet de kans gegeven om te gaan zitten en nu is het over ook het paren is nu gestopt.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
gr Cisca.

Timmety

Op de grond kan goed komen.
Op het vogelasiel deden de vogels dat soms ok en gewoon jongen niks mee aan de hand.
Tim

Diana

Hallo Allemaal  :),
Ik wil jullie bedanken voor alle reacties die jullie hebben gegeven  :-* Nyra heeft inmiddels al 2 eitjes, ze heeft er vanmorgen weer ééntje bijgelegd en ze zorgt erg goed voor haar eitjes, dit is zó !sweet!
Nou ik hoop dat alles god gaat en dat de jongen uitkomen..
Groetjes Diana

metal_goddes

Hoi,

Het is misschien ook een ideetje om een terracotta schaaltje van ong 10/15 cm doorsnede (hebben ze bij de dierenwinkel, worden verkocht als voer-/waterbakjes) op de grond neer te zetten en te vullen met een zacht materiaal ( je kan bijv. wat zaagsel en beukensnippers mengen)
Want zo'n schaaltje (is ca 3 cm hoog) heeft als voordeel dat (wanneer de eitjes uitkomen) de jongen de pop niet kunnen kwijtraken. Omdat de beestjes blind zijn bij de geboorte kunnen ze wanneer ze over de kooibodem kruipen (bijv. wanneer de pop gaat eten, en dus tijdellijk het nest verlaat)en dan te ver bij de pop vandaan zijn kunnen ze onderkoeld raken. Zou toch jammer zijn als dat gebeurd.
Ook "verhuisd" het wat makkelijker als je de kooi schoon moet maken  :P

Succes met je valkjes  :)

Groetjes, Ilse