23 mei 2025, 06:32:05

eitje bevrucht?

Gestart door shazny, 25 mei 2004, 00:24:04

« vorige - volgende »

shazny

Hallootjes,

Ik weet niet of mijn eitjes bevrucht zijn of niet. Ik heb wel in eentje iets gezien dat op een soort placenta leek , maar geen adertjes ofzo. Misschien dat mijn lamp niet sterk genoeg is ik weet niet wat het is........... Ik heb in mijn kooi valkparkietjes en kakkariki"s . In de kooi zitten ook twee kleine en een grote. Het mannetje en vrouwtje zitten er wel om de beurt te broeden. In het grote ei zie ik niks en in de kleine zie ik ook geen adertjes. Zijn mijn eitjes bevrucht en kan het ook zo zijn dat ze op niet bevruchte eites blijven broeden? Alvast bedankt voor uw antwoord.

groetjes

Paul

25 mei 2004, 00:30:32 #1 Last Edit: 25 mei 2004, 00:31:05 by Paul
Hoi,

De vogels weten zelf niet of het eitje bevrucht is of niet dus die broeden overal op zelfs een kippeei zullen ze proberen warm te houden als het maar een eivorm heeft.
Als je de eitjes bekijkt moet je zeker aders zien anders zijn ze niet bevrucht maar dat zie je soms pas na een week met zekerheid.
Je hebt niet echt een speciaal lampje nodig met een gewoon lampje zou je het al makkelijk kunnen zien.
Hoe oud zijn de eitjes nu?

Groetjes, Paul

Tara

Hoi,

volgens mij zie je de dooier :-/.

Bevruchte eitjes ... Dat kan lang duren vooraleer je ziet dat ze bevrucht zijn, ik zag het met een week bij sommige, en bij andere al met 2-3 dagen broeden, dat hangt een beetje af.

Het kan idd zijn dat je valkjes broeden op onbevruchte eitjes, wat je dan moet doen is gwn de eitjes laten liggen voor zo'n 3 à 4 weken, meestal stoppen ze zelf met broeden als het niks wordt, zoniet, kun je ze best weghalen, om uitputting te voorkomen.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

Volgens mij zie je de dooier, want eieren hebben geen placenta. Is de placenta overigens neit hetzelfde als de moederkoek? DAar ben ik niet zeker van.

CitaatDe vogels weten zelf niet of het eitje bevrucht is of niet

ik denk dat ze in het begin van het broedproces inderdaad niet  weten dat een ei bevrucht is of niet, maar later weten ze het volgens mij wel. Het klinkt raar, maar bij mij gooien ze onbevruchte eieren altijd uit de nestkast, en ze vergissen zicht nooit.

SDC:D

shazny

Ik denk (en ik weet zo goed als zeker) dat de eitjes er al een week liggen. En ik begin nu dan ook echt denken dat ze niet bevrucht zijn ???. En ik denk misschien dat ze ook op twee kakkariki eieren en een valkparkiet eitje  aan het broeden zijn. Maar dat weet ik niet zeker. IK heb namelijk in  mijn kooi kakkariki's en valkparkietjes. Ik heb trouwens overal spaarlampen staan , maar daar zou ik ook mee moeten kunnen zien of ze bevrucht of niet zijn? Het kakkariki vrouwtje heeft ook al heel vaak een eitje neergelegd die onbevrucht was , want ik heb geen mannelijke kakariki namelijk terwijl de dierenverkoper wel elke keer zei dat het een mannetje was >:(. Maar ja het zal toch moeten.......
Ik heb trouwens wel een broedkoppel . Leggen ze dan misschien toch nog wat eitjes of moet ik dan tot het volgende jaar wachten?

groetjes
Ik heb maar twee broedhokken voor mijn valkjes maar er is dan ook maar een broedkoppel en een kakkariki die eitjes legt. Maar ik zal ze maar nog drie weken laten liggen zoals jullie mij adviseerden en ze daarna weg pakken. Ik vind dat altijd zo lullig om te doen. :'(

Paul

Hoi Stijn,

Als ze na de broedperiode nog niet uit zijn gekomen dan zullen ze wel weten dat ze niet bevrucht zijn maar mijn valkjes broeden net zo makkelijk 3 weken op onbevruchte eitjes.
Misschien hebben jouw valkjes stiekum een schouwlampje onder de vleugel dat ze daar sneller achterkomen  :D

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ja, nu je het zegt, elke keer ze hun bekje opendoen, komt er licht uit :D :D

Maar soms weten ze het eerder dan de broedperiode, volgens mij voele ze een jong door de schaal heen bewegen, net zoals een mens haar kind voelt bewegen.

SDC:D

shazny

Trouwens allemaal erg bedankt voor jullie reactie's!!!!!!!!! Je krijgt hier zo snel antwoord! En ik leer er ook nog wat van. Wat wil een mens nog meer!

Ik ga trouwens over een tijdje een grotere kooi maken..... Wat vinden jullie moet ik de kakkariki's en valkparkietjes bij elkaar houden of is dat niet zo handig voor het kweken? Ik heb dit jaar trouwens voor het eerst een echt broedkoppel. Dat neem ik tenminste aan als ze het met zijn tweeen doen en ook nog samen broeden! Ook heb ik voor het eerst twee broed hokken..... Dit was gewoon ff ter informatie.

groetjes

Paul

Hoi Stijn,

Dat moet zeker merkbaar zijn het kloppen van het hartje zullen ze misschien inderdaad wel kunnen voelen.
Maar ik heb wel vaker dat ze de onbevruchte eitjes gewoon bebroeden in een nest van 4 waren er twee bevrucht en ze bleven gewoon broeden ook al waren de twe bevruchte eitjes al uitgekomen.

Groetjes, Paul

shazny

Maken valkparkietjes meerdere nestjes per jaar????????? Want als deze eitjes niet uitkomen dan hopen ik dat ze het nog een keertje probere, want ik wil graag kleintjes!!!

groetjes

Tara

Hoi Shazny,

valkjes kunnen tot maar liefst 3 nestjes per jaar hebben, maar het beste is om ze maximum 2 nestjes te gunnen per jaar, want bij het derde zouden ze wel erg vermoeid kunnen zijn. Maar 2 nestjes kunnen perfect lukken hoor.

Groetjes, Tara

Paul

25 mei 2004, 02:32:35 #11 Last Edit: 25 mei 2004, 02:33:26 by Paul
Hoi Shazny,

Sommige valkjes gaan wel eens tot 6 nestjes achter elkaar maar dat is echt niet zo goed voor ze.
Zoals Tara zegt is 2 het beste en uiterlijk 3 dat gaat ook nog wel.
Kakarikies kunnen normaal goed bij valkjes alleen in het broedseizoen kan het soms wel eens problemen geven omdat de kakarikis dan best fel kunnen zijn.
Maar het kan soms ook wel goed gaan als je volliere of kooi  ruim genoeg is hoeft het geen problemen te geven.

Groetjes, Paul