25 mei 2025, 13:11:27

staartveren

Gestart door roger van den berg, 24 mei 2004, 18:38:07

« vorige - volgende »

roger van den berg

Geachte heer mevrouw,

Ik heb een vraag!

Gisteren is bij het in de kooi doen van mijn valkparkiet iets verschrikkelijks gebeurd. Toen ik m wilde pakken schoot ie tussen mijn handen door. Ik had m toen nog alleen bij zijn staart vast. Omdat het zo snel ging kon ik niet optijd loslaten en had ik alleen nog maar zijn staart vast  :'( . Mijn vraag is groeit zo'n staart nog aan en hoelang duurt zoiets.

Kan ik iets voor m doen zodat ie er minder last van heeft.

Alvast bedankt voor Uw reaktie

Roger

Paul

Hoi Roger,

Het ligt eraan hoe de staartveren er uit zijn gegaan.
Als ze er gewoon helemaal uit zijn is er niks aan de hand hoor daar heeft ie ook verder geen last van en ze kunnen zelfs zonder staart nog best goed vliegen.
De veren komen na een weekje al langzaam terug en met 6 weken zijn ze weer op de volle lengte.
Als ze zijn afgebroken (dat denk ik niet als je ze vast had en ze zijn eruit getrokken) duurt het tot de rui voor ze terugkomen.
Het is wel vaker gebeurd hoor met ongelukjes dus maak je geen zorgen het komt altijd weer goed in dit soort gevallen.

Groetjes, Paul

Sanna

Hoi Rogier,

Ik hoop een tijdje geleden ook zo'n soort ongelukje gehad, alleen dan met een keukendeur:

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=verhaal;action=display;num=1075897455

De hele staart lag eraf. Maar met een week of 3 zat er al weer een aardig stukje staart hoor. En nu heeft ze een prachtige staart zoals ze nog nooit gehad heeft. :P
Zoals Paul al zei, ze kunnen er prima mee vliegen en pijn doet het niet.

Groetjes, Sanna

Paul

CitaatZoals Paul al zei, ze kunnen er prima mee vliegen en pijn doet het niet.

Ik denk alleen dat ze het uittrekken even niet zo prettig vinden maar hier zullen ze alleen maar tijdens het uittrekken wat pijn van hebben want ze geven best een schreeuw als dat gebeurd.

Groetjes, Paul

Sanna

CitaatIk denk alleen dat ze het uittrekken even niet zo prettig vinden.

;D ;D ;D Dat leek me op zich vrij logisch...  ;)

Andrea

26 mei 2004, 16:45:50 #5 Last Edit: 26 mei 2004, 16:47:16 by Andrea
Hallo Roger,

Ik had een paar maanden ongeveer precies hetzelfde ongelukje. Sparkle wilde ontsnappen en mijn moeder was in de keuken bezig en er was verwarring of ze nu wel of niet de deur open had. Gelukkig niet, maar Sparkle was 7 staartveren armer. ze wringde zich uit mijn handen. Ik schok echt. Het ging zo snel dat ik niet tijdig haar los kon laten.
Als de veren niet zijn afgebroken naar er geheel uit zijn gegaan groeien ze vanzelf weer aan. Sparkle had ze allemaal weer teruggegroeid na een maand.

Nu zeg ik dus ook duidelijk: Sparkle is uit haar kooi. Geen ramen open doen e.d. En zeggen als iemand een raam/deur open gaat doen, zodat ik Sparkle tijdig in de kooi kan doen.

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle