10 mei 2025, 11:37:25

Dood jong net uit ei nog 3 tegaan wat nu

Gestart door oudshoorn, 23 mei 2004, 15:46:04

« vorige - volgende »

oudshoorn

Hallo allemaal ik heb een dringende vraag !!

Ik heb 2 stellen valken op eieren zitten 1 stel van +/_ 2 jaar en een stel van +/- 1 jaar

Vanmorgen kwam het eerste ei uit van het jongste stel ,toen ik keek lag er wat druppels bloed in het blok het jong zat een beetje onder het bloed maar leefde nog wel

Een uur later keek ik weer maar toen was het jong dood ik heb haar er uit gehaald maar het lijkt nu of de pootjes en nageltjes er af gevreten zijn dat zie je ook bij de top van de vleugel

Nu is mijn vraag ik heb 3 eieren over zal ik deze bij het andere stel leggen of zal ik deze laten liggen het andere stel heeft er 5 waar er nog geen van de eieren van uit zijn deze verwacht ik woensdag pas

Of weet misschien iemand hoe dit kan ????

HELP,HELP

Lique

Hoi,

Heb je nog andere parkietsoorten in je voliere zitten?
Zo ja, kan je deze er het beste uithalen.

laat je het nog even weten?

Stijn dc

hoi

vreemd dat het jong dood is. Wss aangevallen, maar dat weet ik niet zeker. Je verwacht het eerste jong bij het andere stel pas woensdag? Dan kan je de eiren wel overleggen hoor.

SDC:D

Paul

Hoi,

Zo te horen is het jong aardig aangevreten door een andere vogel of door een van de ouders :-(
Het komt helaas voor dat de ouders de nageltjes van de jongen afbijten en als er geen andere vogelsoorten in de volliere zitten verdenk ik toch de ouders ervan dat die dat doen.
In dat geval zullen ze dat ook bij de volgende jongen gaan doen waarschijnlijk :-(
Je kan de eitjes wel overleggen maar als het andere stel er 8 heeft is dat wel te veel denk ik.
6 a 7 is al een beetje het grootste nest en ze zullen vaak niet alle jongen kunnen voeren dan.
Je kan afwachten wat het tweede jong doet en als dat ook verkeerd gaat de overige eitjes overleggen.
Als een jong niet in orde is doen ze dat namelijk ook wel en misschien gaat het tweede jong wel heel goed.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

denk je dat de ouders bij een nest van 8 sommige jongen neit zullen voeren? Ik denk dat ze het wel zullen doen, maar het jong zal een underdog worden en het mss niet halen.

Inger m

Hoi,
Mijn reactie staat al bij dezelfde vraag onder 'kweken'.
Ik denk dat ze 8 jongen wel zullen voeren, maar het is erg veel voor de ouders en daardoor best zwaar. Ik zou dat liever niet van mn vogels vragen. Gemiddeld zijn 4-5 jongen wel prima voor een valkparkiet.

Als het idd andere vogels zijn die dit doen, zou dat sowieso merkbaar moeten zijn, want de ouders zullen het nest ws fel verdedigen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

piet  oudshoorn

ik heb er geen andere vogel soorten bij zitten dus dat is het niet
stress lijkt me denk ik niet ze zijn vrij tam
maar ik heb besloten  toch even de andere jongen af te wachten
ik denk dat ik beter nog even had kunnen wachten mischien zij ze toch nog wel jong
dit nest zou mischien helaas mislukken maar volgende nest beter helaas ze moeten er toch ook van leren

ik zal het resultaat laten weeten

Ellen

Hoi Piet.

Wat naar nu weer. Ze zijn inderdaad nog erg jong.
Het is inderdaad niet leuk om een jong dood aan te treffen.
Sucses met de volgende eitjes.

Gr. Ellen.

Paul

Hoi Piet,

Jonge vogels kunnen soms wel eens onervaren zijn maar het kan ook heel goed gaan hoor.
Ik heb nu een koppeltje met jongen die bijna 5 weken zijn en de pop was net een jaar en de man 11 maanden toen de jongen uitkwamen en ik heb nog nooit een koppel gehad wat de jongen zo goed verzorgde.
Dat ze de jongen slecht voeren kan maar ze horen ze niet te bijten.
Wacht gewoon even af hoe het met het tweede jong gaat anders kan je altijd bij de volgende jongen actie ondernemen.

Groetjes, Paul

grote_valk

het 2 ei is uit gekomen helaas er gebeurde het zelfde

wat zal ik doen ???????? :-[

Paul

Hoi,

Als het tweede ie net zo gaat zullen ze de andere jongen net zo behandelen verwacht ik :-(
Ik zou dan toch proberen de eitjes over te leggen 7 is wel een groot nest maar als beide ouders voeren zou dat wel moeten lukken.
Je kan afwachten wat het volgende ei doet maar dat zal niet veel beter zijn :-(
Weet je of de man of de pop dat doet?
Je zou namelijk ook de man een tijdje appart kunnen zetten en het popje alleen de twee laatste eitjes kunnen laten uitbroeden en de jongen grootbrengen.
Dat is misschien nog beter dan bij het andere koppel neerleggen.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

wat vervelend dat het weer gebeurd is zeg  :o!
Ik weet niet goed wat ik zou doen, maar ik vermoed dat ik de eitjes zou overleggen, mssgaat het dan wel goed, en kunnen de ouders toch overweg met een groot enst. Het is altijd het proberen waarD.

marianca.

Hallo ,

Ohh wat vervelend :(.Hoop dat je goede beslissing weet te nemen.
Sterkte ermee.

groetjes
marianca

grote_valk

ik heb er 2 eieren in laten liggen en weg gehaald
het is nu middls vrijdag en de twee eieren zij uit gekomen
er gebeurde precies het zelfde
het laaste ei ligt bij het ander stel ik hoop dat dat goed gaat komen
ik ben bang dat de eieren van dat stel niet bevrucht zijn
het zou zonde zjn maar ja we wachten wel af

Stijn dc

hoi

wat erg dat er nu weer hetzelfde is gebeurd. Echt vervelend zeg. Mss is het door onervarenheid, dat weet je niet. Mss later kan je ze nog is een poging laten wagen, en als het dan weer mislukt, dan zou ik van dit koppel geen jongen meer vragen. Mss nog later dan, het wordt afwachten

veel succes in ieder geval met het eitje dat nog bij dat andere koppel ligt.