27 april 2024, 09:20:59

Achter papegaaienziekte

Gestart door Tara, 23 mei 2004, 00:17:50

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

de kans is vrij groot dat mijn valkjes een tijdje geleden papegaaienziekte hadden, ik heb hun bestreden met Doxycycline en ze waren veel beter. Ze hebben nou weer jongen gehad, maar die sterven gewoon allemaal, blijven ze drager misschien :(. Nee toch :(.

Inger m

Hoi Tara,
Ja, valkparkieten kunnen idd drager zijn van deze bacterie en jonge vogels zullen er bij besmetting aan sterven. Het is belangrijk te weten hoe effectief je behandeling is geweest.

Ten eerste weet ik nog dat jouw valkjes bepaalde verschijnselen hadden en dat je verder zonder tests de antibiotica hebt gehaald. In feite kan er ook iets anders aan de hand zijn geweest en heeft het niet echt geholpen....

Hoelang heb je het gegeven en hebben ze ook echt een voldoende grote hoeveelheid binnengehad, zeker bij dosering door drinkwater kan dit nog weleens een probleem zijn.

Het beste is gewoon om alsnog een deel van je dieren te laten testen (of de gestorven jongen) om op die manier erachter te komen wat er mogelijk aan de hand is.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

ik heb toch meer dan een maand blijven Doxycycline geven, er stond op 1 zakje in 2 liter, maar mijn DA zei een half zakje in een liter, puur hetzelfde ... Alles is verbeterd ... Ahja, misschien is het beter als ik niet meer ga kweken ...

Stijn dc

hoi

je weet natuurlijk niet of je vogels nog drager zijn, dat moet je laten testen. Het beste is natuurlijk als je wil kweken om al je valkjes weg te doen en allemaal nieuwe te halen. Maar dan zitten andere mensen er wss weer mee, dus dat is ook niet leuk. Ik weet natuurlijk ook dat je dat nooit zal doen, maar dan zal je niet meer kunnen kweken, als alle jongen sterven.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

dan zij het zo, ik doe idd mijn valkjes niet weg.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

dat dacht ik al, je bent er veel te hard aan gehecht. Ik zou er geen problemen mee hebben omdat vogels in de eerste plaats "verslaafd" zijn aan voortplanten, dat is eigenlijk het enige doel in hun leven, dus ik zou mijn valkjes wegdoen als ze niet zouden kunnen kweken. Is mss wel hard, maar ja...
er zijn mensen die er bijna geen moeite mee hebben. Ik zou het er moeilijk mee hebben, maar ik zou het kunnen.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

ja dat weet ik, Inger zou daar ook geen problemen mee hebben, maar ik wel, ik zou er keiveel spijt van hebben, neej, ik ben niet iemand die dat kan, maar daar is iedereen anders over natuurlijk. Ik zat te denken dat ik de valkjes die ik nu heb later binnenhoud, en buiten een mooie volière houd voor al nieuwe valkjes en zo, waar ik met die dan kan kweken.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

mja, dan word je voliere wel wat overbevolkt denk ik. Hij is nu al wat krap vind ik. EN ik vind dat vogels toch een keertje in de buitenlucht moeten kunnen komen.

SDC:D

Tara

Hoi Stijn,

veel mensen hebben hun valkjes binnen, kijk maar naar Paul.

Ik bedoel later als ik alleen woon, deze die ik nu heb binnenhalen ofzo, en een nieuwe volière (grotere) voor andere valkjes.

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ja, maar bij paul zijn ze ook veel los, heb ik zo gehoord. Daar hebben ze dan weer veel ruimte  door. Ja, later als je alleen woont, dat kan nog tien, vijftien jaar duren of zo, dan leven er enkele mss al niet meer  :-/

SDC:D

Tara

Wat geef je me weer goede moed ::)

Denk je dat ik de mijne nooit los zou laten? Dan ken je me nog niet goed hoor, kooi zou zowat altijd openstaan hier :P. Onderschat me niet te veel Stijn, ze zouden echt alle ruimte hebben :-).

Stijn dc

hoi

nee, dat zeg ik niet, dat zou je zeker doen :)
Maar nu heb je ze buiten, en daar hebben ze minder ruimte als bij iemand binnen waar ze meeste tijd los zijn.

SDc:D

Stijn dc

hoi

ik geef je gee ngoede raad, maar dat is de realiteit jammer genoeg, daar moet je ook voor openstaan.

SDC:D

Inger m

CitaatHoi Stijn,

ja dat weet ik, Inger zou daar ook geen problemen mee hebben, maar ik wel, ik zou er keiveel spijt van hebben, neej, ik ben niet iemand die dat kan, maar daar is iedereen anders over natuurlijk. Ik zat te denken dat ik de valkjes die ik nu heb later binnenhoud, en buiten een mooie volière houd voor al nieuwe valkjes en zo, waar ik met die dan kan kweken.

Groetjes, Tara

Hoi Tara,
Iedereen denkt daar anders over...

Maar dat wat daar onderstaat werkt natuurlijk niet zo, je kunt geen valken waaraan iets zou mankeren binnenhouden en 'gezonde' vogels buiten houden. Als er idd iets aan de hand zou zijn met de binnengroep kun je erop wachten dat het buiten ook fout gaat, zo werkt dat.

Het moet gewoon in de basis goed zijn en ALLE vogels moeten gewoon gezond zijn. Het is van belang dat je gaat testen of er idd iets aan de hand is (geweest).

Ik zou zelf nooit een maand lang antibiotica geven als ik er niet 100% zeker van ben dat het papegaaienziekte is (en dat is gewoon te testen). Antibiotica kan juist ook nadelige effecten hebben en rond het broedseizoen is dit antibiticum ook niet aan te raden.

Ik denk dat je gewoon heel voorzichtig moet zijn, kneusjes in de winkel zijn mss zielig, maar die kun je beter niet meenemen, verder is quarantaine periode best belangrijk en als ik het goed begrijp zet jij ze er zo tussen...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ook is de besmettingskans op ziektes groter als er veel dieren/mensen in een kleine ruimte zitten. Kijk maar naar de soldaten in de wereldoorlogen, die waren ook veel ziek.

DSc:D