20 mei 2025, 00:17:06

HELP, wat moet ik doen?

Gestart door valkie, 22 mei 2004, 12:15:07

« vorige - volgende »

valkie

22 mei 2004, 12:15:07 Last Edit: 22 mei 2004, 13:25:29 by stijn_05
Hallo,

Ik zit met een probleempje en weet niet of het bij het forum kweken thuis hoort of bij handopfok.
Ik heb vanaf 2 mei een nestje met 5 jongen. 1 Jong is na 2 weken dood gegaan ondanks een goed gevulde krop, de andere vier leven nog maar 1 jong blijft erg achter. De 3 grootste hebben hun oogjes al open en al duidelijke veervorming. Het vierde jong blijft echter achter, is veel kleiner, heeft zijn oogjes nog dicht en nog nauwelijks veertjes. Zijn/haar krop is steeds maar matig gevuld in tegenstelling tot de andere 3.
Mijn vraag aan jullie is nu; WAT MOET IK DOEN?
Om dat ik zie dat het vogeltje veel zwakker is dan de rest ben ik geneigd om het met de hand te gaan voeren, maar ik heb hier zelf nog geen ervaring mee en de kans dat het dood gaat is dus aanwezig. Zoals hij/zij er nu echter bijzit maakt het ook geen vitale indruk en is volgens mij de kans ook nog aanwezig dat het dood gaat. Ik heb al wel Lorifood van CEDE in huis gehaald voor de zekerheid.
In de bijlage kun je een foto zien van de 4 jongen

Tara

Hoi,

hij heeft idd achterstand. Ik had vorig jaar ook een nestje met een valkje van achterstand, en hij bleef verzorgd worden, en plots kreeg ie een groeischeut :-).

Wat je af en toe kunt doen is 'm bijvoeren, maar 'm gewoon bij de ouders laten zitten, zodat hij het lekker warm heeft. Dan heb je ook veel minder kans op kropverzuring, hem helemaal zelf grootbrengen is te riskant ...

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

zoveela chterstand zie ik niet hoor, hij is we lwat kleiner, maar op een foto is alles moeilijk te beoordelen. Het is nog steeds jouw keuze of je hem grootbrengt of niet. Ik zou er afblijven, omdat ik niet zo ben voor handopfok, maar je kan het proberen als je dat wil.

SDC:D

p.s. Ik heb de foto erbijgeplaatsT.

Coco en Chantal

Nou ik zou net als Tara zegt het kleintje wat bijvoeren en wel bij de ouders laten zitten, voor de warmte en het beetje extra voedsel wat misschien de ouders zullen geven, maar zeker paar keer per dag gaan kijken en wat bijvoeren.
Als er dan wat mis gaat met de kleine dan heb jij in ieder geval er alles aan gedaan....
heel veel succes

groetjes chantal
Groetjes Chantal en de valkjes

valkie

Hallo,

Ik ga zeker meerdere keren per dag kijken hoe het met hem/haar gaat. De ene keer zit ie er ook beter bij dan de andere keer. Ik hoop dat het blijft leven en dat het inderdaad nog een groeispurt gaat doormaken. Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik laat het bij de ouders zolang als het goed gaat.

Valkie

P.s. Bedankt Stijn voor het bijvoegen van de foto. Ik kreeg het zelf niet voor elkaar.

Lique

Hoi Valkie,

Ik heb al verscheidene keren meegemaakt, dat een jong achterbleef.
je kan dagelijks een beetje pap klaarmaken, met een flinke stoot druivensuiker erin.
Dat wordt snel opgenomen, en is erg goed voor hem.

valkie

24 mei 2004, 23:58:56 #6 Last Edit: 24 mei 2004, 23:59:44 by valkie
Hallo,

Ik wil jullie even laten weten dat vannacht het achterblijvertje samen met zijn broertje of zusje overleden zijn. De ouders hadden het rondje van het inkijkgat gesloopt en waarschijnlijk hebben ze het daardoor vannacht te koud gehad. Waarschijnlijk hebben de ouders ook niet op het nest gezeten.
Ik baal hier flink van, 2 jongen uit 1 nest,nu al  drie van de vijf jongen uit 1 nest......... :-[

Groeten,

Valkie

Paul

Hoi Valkie,

Wat erg dat er twee het niet gehaald hebben vanacht :-(
Je bent helaas afhankelijk van hoe de ouders het doen en verder kan je daar helaas niet veel aan veranderen of je zou elk jong met de hand moeten opvoeden maar dan is de kans ook niet zo groot dat ze het halen :-(
Ze zijn ook nog zo teer dus ze kunnen niet veel hebben.
Ik kan me echt voorstellen dat je baalt van wat er gebeurd is :-(
Sterkte met het verlies van de kleintjes.

Grotjes, Paul

Stijn dc

hoi

wat jammer dat het mislukt is, echt wel balen. Tja, volgende keer maar beter zeker :-/

SDC

valkie

Hallo,

De twee overgebleven valkjes maken het prima. Ik heb nu alleen weer een volgend probleem namelijk de pop begint weer eitjes te leggen. De jongen zijn pas 3 weken oud en het stel zit alweer te broeden op 2 nieuwe eitjes.
Ze blijven de jongen gelukkig wel voeden, ik houd dit goed in de gaten om eventueel toch nog op handopfok over te gaan, maar is dit normaal dat ze alweer zo snel eitjes beginnen te leggen? Ik dacht dat ze dat pas deden als de jongen op uitvliegen staan?

Wie heeft dit ook mee gemaakt en moet ik het zo laten?

groeten,

Valkie

Paul

Hoi Valkie,

Dat gebeurd best wel vaker hoor dat ze al eitjes leggen als de jongen nog niet zijn uitgevlogen dus je kan de eitjes gewoon laten liggen.
Ook voor de jongen is dat een goeie les voor later dan weten ze als ze zelf gaan broeden al wat ze moeten doen.
Dus niks aan doen en de jongen zijn al uitgevlogen voor de nieuwe eitjes uitkomen dus dat is ook geen probleem.

Groetjes, Paul

werty

ik heb ook een vraagje is het normaal dat jonge valkjes die net uitgevlogen zijn een kale kop en nek hebben kuifje is wel goed en zit voor de rest goed in de veren
dit is mischien een domme vraag maar het is mijn eerste jong.

Paul

Hoi Werty,

Meestal als ze dan een kale kop en nek hebben dan hebben de ouders er veren uit lopen trekken :-(
Sommige ouders doen dat en je kan er helaas niet veel aan doen.
Er zijn wel wat dingen die je kan proberen maar onze ervaring is dat heel weinig helpt.
De veertejs groeien vanzelf weer aan met een paar weken.
Vaak als ze uitvliegen zitten ze al bijna helemaal in de veren op een paar plekjes onder de vleugels na dat komt dan later nog.
Een lutino zal iets meer problemen hebben met de veren die komen vaak wat slechter door en dat kan een weekje langer duren en hun kopje blijft ook vaak bovenop een beetje kaal.

Groetjes, Paul

werty

hoi paul
bedankt voor je antwoord ik begrijp dat ik erniks aan hoef te doen en dat alles van zelf goed komt .

Paul

Hoi Werty,

Je moet het gewoon even in de gaten houden.
Als je niet echt veel bloed ziet zou ik ze gewoon laten liggen hoe zielig het ook lijkt.
Maar de overlevingskans bij de ouders is altijd het grootste voor de jongen ook al worden ze geplukt.
Als ze al wat ouder zijn en uitgevlogen zijn en het is dan heel erg kan je wel eens overwegen om de rest met de hand te voeren en ze bij de ouders weg te halen maar het moet dan wel heel erg zijn.
Ik haal ook wel eens de ouders weg bij de jongen en zet ze terug als de jongen honger hebben.
Als ze dan gevuld zijn weer de ouders van de jongen scheiden.
Maar dat is in het ergste geval als het alleen de kopjes een beetje zijn zou ik niks doen.

Groetjes, Paul