20 mei 2025, 01:38:21

Blok weggehaald, maar wat nu?

Gestart door Speedy, 29 mei 2004, 21:01:50

« vorige - volgende »

Speedy

Ik heb het broedblok weggehaald van Angel en Nikita, ze wipwappen nog geregeld, maar ze meoten nu toch ff stoppen na 2 nestjes.
Wat nu? als ze toch een ei moet leggen? ze zoekt dus wel degelijk het blok, ze gaat steeds naar de plek toe waar hij hing.
Wat is nu het beste, wat ik kan doen?

Groetjes,
   Trudie

Tara

Hoi Trudie,

kan je ze apart zetten? Je zou ze kunnen in een wat donkere ruimte plaatsen zodat het broedsheid afneemt. Anders zal ze vaak op de grond gaan leggen ..

Groetjes, Tara

Speedy

Hoi Tara,

Nee ik ben niet van plan om alles op zijn kop te zetten, heb er echt geen ruimte meer voor.
Ze moeten nu toch zelf ook wel weten dat het genoeg is zo?
Hoe gaat dit dan in de natuur? gaan ze dan ook maar door?
Het is te hopen dat ze nu toch stopt met haar eigen aan te bieden aan Angel.
Het is dus voornamelijk Nikita die steeds Angel opzoekt.

Tara

Hoi Trudie,

in de natuur doen ze het ook gewoon verder hoor, maar daar zijn ze ook iets sterker aangelegd, die die wij hebben, die kunnen tegen minder omdat ze voor niks hoeven te zorgen.

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Trudie en Tara,
In de natuur zijn ze niet perse sterker aangelegd, maar hebben ze jongen, zodra het seizoen en de omstandigheden het toelaten (na regenseizoen). In die periode worden zoveel mogelijk jongen grootgebracht (door allerlei omstandigheden gaan er vele verloren). Ik denk dat de vogels het in de natuur veel zwaarder hebben en de levensduur zal ook een korter zijn. Ik denk dat ze in gevangenschap gewoon voordeel hebben en betere prestaties zouden moeten kunnen behalen.

Ik zou ze niet donkerder zetten, dat is voor vogels niet prettig. Je kunt wel de daglichtlengte wat verkorten bij en normale hoeveelheid licht.
Ze zouden moeten stoppen nadat je de nestkasten weghaalt (2 rondes), soms leggen ze nog wel een eitje, maar bij mij is het na verwijderen nestkasten snel afgelopen. Ik hoef de koppels niet uitelkaar te halen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Speedy

Hoi Inger,

Ok bedankt, ik heb hem al weg hoor, dus ik hoop nu maar dat ze stoppen met het wipwappen, maar ze zoekt het blok wel.
Nee ik wil niet dat ze uitgeput raakt of wat anders, dan kan ik beter nu stoppen, hoe leuk het ook is, want ze hebben echt heel lieve jongen.
Wanneer zou het wel weer mogen?

Inger m

Hoi Trudie,
Ik laat mijn valkparkieten maximaal twee rondes per jaar grootbrengen, dat vind ik voldoende. Ik zou dus gewoon weer een jaar wachten (in broedstemming komen, broeden en grootbrengen vraagt best veel van de vogels). Als ze binnen zitten is het geen gek idee om in een ander seizoen te kweken dan wanneer de vogels buiten broeden. In het najaar/ winter is er weinig aanbod en das handig als je dan jongen hebt...is maar een idee... ;) Alleen rekening houden met daglichtlengte.

Ik denk dat ze het wel weer wat rustiger aan gaan doen nu de blokken weg zijn. Al broeden valkparkieten het liefst zolang mogelijk achterelkaar. Als tips heb ik weleens gehoord om tijdelijk wat minder groenvoer en geen badwater/ sproeien.

gr Inger
problem.

Speedy

:Doeps, ja ja, ik geef ze net juist een beetje paprika's vinden ze heerlijk, en sla.
En ook sproei ik ze, omdat het zo lekker is met deze warmte, ach gossie.
Ja dat is moeilijk, uh, ze vinden het zo lekker he, ook voor de veren en al die losse pluisjes en zo.
En er zijn er momenteel 2 heel erg in de rui, ik denk Speedy en Koko.
Vreselijk veel lange veren liggen hier op de bodem en ook allerlei losse kleine veertjes.
Ik zal wel ff aankijken hoe ze reageren.

Bedankt hoor.

Groetjes,
   Trudie

Inger m

Hoi Trudie,
Ik heb dit laatste alleen gehoord, maar nooit uitgeprobeerd, ik durf dus niet te zeggen of dat dit idd werkt. De gedachte hierachter is dat valkparkieten broeden na het regenseizoen, waarna volop (groen) voer aanwezig is. Door valkparkieten een beetje te flushen, dus extra groen en sproeien en verlengen daglichtlengte ze in broedstemming worden gebracht, door dit weer om te draaien, zouden ze uit broedstemming raken, zegmaar. Ik verander zelf het voer niet na het verwijderen van de nestkasten. Je kunt het dus eerst even afwachten of wat beperken...

Succes!

gr Inger
problem.

Paul

Hoi Trudie,

Als ik hier de broedhokken weghaal paren ze soms nog wel maar leggen geen eitjes meer dus ik denk dat je gewoon moet afwachten en niks geen andere dingen moet doen zoals minder  groenvoer geven als ze dat lekker vinden gewoon aanbieden.
In de natuur gaat het allemaal anders maar daar word een valkje zoals Inger al zie lang niet zo oud.
Ze worden gemiddeld 10 jaar in de natuur maar ze worden natuurlijk wel veel sneller gegrepen door roofvogels en andere dieren.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Ben ik ook wel met Paul eens, dat kun je altijd nog toepassen, indien ze onverhoopt toch blijven leggen. Overigens heb ik het weleens gehad bij grasparkieten dat ze na de tweede ronde alweer eieren in het blok hadden tegelijk met de jongen, dan wacht ik tot ze zijn uitgelegd en verwijder dan het blok en gooi de eieren weg. Na het totaal verwijderen van de blokken leggen ze niet tot nauwelijks nog eieren.

gr Inger
problem.

Speedy

Hoi Paul, ook bedankt voor je reactie, ik ga het ff aan zien zo, zonder blok.
Dit keer hadden ze maar 2 jongen, de oudste is er vanzelf uitgekomen en de jongste heb ik 2 dagen erna uitgezet, hahahaha ja je kan nooit weten he, voordat ze een ei had gelegd bij dit jong.
Het gaat heel goed met deze 2 schatten, ze zijn echt heel lief.
Nu nog een goed adres voor ze vinden.

Stijn dc

hoi

ik denk dat ze nu wel zullen stoppen na deze ronde, ook doordat het broedblok weg is.

In de natuur hangt het broeden ook af van het voedselaanbod, is er minder voedsel, gaan ze ook geen jongen grootbrengen, net als in het regenseizoen, dan is er ook geen activiteit.

SDC:D

Karin

Jazzy en Dizzy waren het er ook helemaal niet mee eens dat ze maar 2 nestjes mochten en nadat ik het broedblok weggehaald had legde Dizzy nog 3 eitjes : 2 vanaf haar stok en één op de grond voor mijn voeten zo van : nou, dan broed je hem ook maar zelf uit  :D :D :D Ik ben degene die verteld heeft van dat groenvoer en sproeien en bij Jazzy en Dizzy hielp het gelukkig. Ik heb ze niet donkerder hoeven zetten, maar ze kregen wel vlak erna een nieuwe kooi wat natuurlijk ook afleiding gaf. Het idee van dat groenvoer en sproeien is dat valkjes in de vrije natuur in het regnseizoen veel voedsel kunnen vinden en daarom aan jongen beginnen. Alhoewel ze zich er inmiddels wel bij neer gelegt hebben dat ze geen box meer hebben zijn ze wel erg geïntereseerd in de andere blokken  ;D Ze mogen van mij weer beginnen een jaar na het begin van de vorige legronde, dus dit jaar oktober mogen ze weer aan de gang  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves