8 mei 2025, 17:22:23

welke groenten het best ?

Gestart door BoBCHIC, 19 mei 2004, 20:52:45

« vorige - volgende »

BoBCHIC

hallo weet iemand welke groente ze erg lekker vinden
en fruit en wat je vooral niet moet geven.
want ik probeer van alles maar hij hoefd bijna niks.
allen aardappel.of kaas
kan i aardappel ook rouw eten ???
groetjes  d&e

Inger m

Hoi,
Wat valkparkieten lekker vinden hangt er vooral ook vanaf wat ze van jongsafaan gewend zijn. Als ze het niet hebben leren eten, zullen ze het later ook moeilijker uitzichzelf gaan eten. Is een kwestie van regelmatig aanbieden en afwachten of ze het gaan eten.

Geschikt is oa andijvie, sla (niet te veel), witlof, spinazie, appel, aardbei, banaan (niet te veel), beste rauw geven en van goede kwaliteit. De volgende dag resten weghalen.

Niet geschikt zijn citrusvruchten, bonen, avocado.

Wat ze ook graag eten is bloeiend gras en wilg (niet in de buurt van autowegen en hondenuitlaatveldjes halen).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

BoBCHIC

bedankt .
kan je gewoon al het gras van een gewoon grasveld geven??
wige taken krijgen ze iedere week vers.
en zen zit stokken knip ik ook zelf
lekker dik kunnen ze de barst knagen.
groetjes d

Inger m

Hoi,
Bij een gewoon grasveld wordt het gras vaak erg kortgemaaid en lopen vaak veel honden. Bij ons in het plantsoen staat nu veel bloeiend gras van circa 30-40 cm hoog, dat pluk ik dan en geef ik een bosje van.

gr Inger
problem.

Paul

hoi BoBCHIC,

Je kan brokolie proberen dat lijkt een beetje op plantjes :-)
Je kan het zo proberen en anders in kleine stukjes trekken.
Bij mij zitten ze juist het liefste aan de dunne takjes van 2 a 3 mm dik te knagen dat vinden ze fijner dan de dikke.
Probeer een keer gedroogd fruit van Vitakraft dat heet fruttie cocktail dat eten ze hier ook en gewoon vers fruit willen ze hier ook niet eten.

Groetjes, Paul

Andrea

Hallo,

Mijn vakparkiet eet dus ook geen groente en fruit. Als ik het haar aanbied gaat ze als een gek blazen. Ook als ik het laat liggen raakt ze het niet aan. Soms vergist ze zich en dan probeet ze een hapje maar dat wordt regelrecht de kooi uitgegooit ::)

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Annouschka

Hoi,

hier lusten ze wel groente en fruit, een stukje sinaasappel vinden ze heel lekker, appel kan er wel mee door, wortel, sla, witlof en paprika vinden ze ook heerlijk.  Vooral mijn Chewy is gek van gekookte aardappelen, rauw zou ik ze echter wel niet geven.

Groetjes
Annouschka

Stijn dc

hoi

CitaatNiet geschikt zijn citrusvruchten, bonen, avocado.

citrusvruchten en advocade wist ik, maar bonen?
ik gaf mijn vogels vorig jaar altijd een boon of twee, uit eigen tuin. Ook onze koningsparkiet kreeg het wel eens. Ik heb er wel nooit last van gehad eigenlijk.

SDC:D

Paul

Hoi Stijn,

Volgens mij zijn bonnen niet giftig maar het kan in grote hoeveelheden in de maag gaan gassen en dat kan problemen geven.
Net als koolsoorten  dat geeft hetzelfde effect daar mogen ze ook niet teveel van eten.
Dus een beetje kan geen kwaad wij geven het ze ook wel eens en nog nooit gezien dat ze er ook maar iets ziek van werden.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

nee, Eigenlijk is alles wat eetbaar is giftig, het ligt er maar aan hoeveel je er van eet. STel dat je 20 liter water drinkt, ik weet niet precies de hoeveelheden, maar je kan van water in coma vallen en sterven. Teveel is nooit tegoed, maar een beetje kan geen kwaad.

Inger m

Hoi Stijn,
Ik zal het ff nazoeken, maar er schijnt in rauwe bonen een stof te zitten die niet goed zou zijn, maar de ene boon is de andere ook niet...

Overigens (en dit heeft niet perse met bonen te maken) zijn er ook planten die niet direct giftig zijn, maar steeds een beetje gif blijft in het lichaam achter, pas na lange duur zie je hier de effecten van. een berucht voorbeeld is Jacobs Kruiskruid (Ragworth). In Engeland hebben ze hier problemen mee (in NL minder), de dieren eten het en na een hele tijd veroorzaakt het onherstelbare leverschade en zal het dier sterven. Ik zie nl vaak op het forum staan 'hij heeft het gegeten', maar geen schadelijke effecten, dan kan het zijn dat het op korte termijn (nog) geen schade geeft, maar op lange termijn wel...

gr Inger
problem.

Stijn dc

hoi

Ik wist het va ndie stof denk ik, maarja, het kan geen kwaad om er eentje te geven, mss om de twee weken :)