27 april 2024, 18:29:59

Is ie ziek?

Gestart door Suzanne, 17 mei 2004, 20:27:12

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Suzanne,
Dit zou ik gewoon doen hoor, een beetje proberen bij te voeren kan geen kwaad. Lori voeding (cede) is prima voor jonge vogels en hij kan wel wat extra gebruiken ws.

Ik weet niet of hij het vrijwillig eet, danwel van een lepel of spuitje. Je kunt het wat warm aanbieden vinden ze vaak erg lekker.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Ik heb net ook nog even met Feld gebeld, maar de assistente wist me over de telefoon niet echt te helpen. Ik zou langs moeten komen, maar dat is me te ver. Ik woon nl. bij Eindhoven.

In ieder geval ga ik het ff proberen met handopfok met wat dextrose.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Ik denk dat de antibiotica nog even moet gaan aanslaan. Maakt hij echt een zieke indruk? En eet hij wel of niet goed (meer)? Een zieke vogel houdt zich sowieso rustig en eet minder, omdat het lichaam energie nodig heeft voor herstel.

Glucose en lori voeding is snel verteerbaar en daarom ook wel geschikt als bijvoeding. Hou hem gewoon goed in de gaten, zoals nu.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Hij slaapt wel veel, maar ik zie hem ook veel pikken op de grond en net zat hij uit het bakje met vogelvoer te pikken. Maar ik zelf vind dat zijn pootjes en snaveltje een blauwachtige indruk geven. Mijn man vindt dit echter weer niet.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi allemaal,

Het gaat nog steeds niet echt lekker met het jongste valkje. Af en toe lijk ik wat verbetering te zien, maar zodra ik hem de antibiotica heb gegeven is het weer helemaal mis. Hetgeen hij wel binnen krijgt (hij slikt het nl. niet door en schudt zijn kopje om het kwijt te raken) lijkt iedere keer in zijn luchtpijp terecht te komen, terwijl ik toch heel voorzichtig een klein druppeltje via de zijkant van zijn bek in zijn ondersnavel druppel.

Ik had hem van de week even in een kooitje gezet, maar aangezien hij niet at en de ouders bleven zoeken en roepen heb ik hem weer even teruggezet. Maar aangezien het nu een stuk kouder is buiten, heb ik hem nu weer boven in het kooitje staan. En op dit moment hangt de warmtelamp er boven. Ik vraag me alleen af wat de juiste temperatuur is voor een zieke vogel.

In ieder geval kan Ramona (Breezer op het forum) hem waarschijnlijk niet komen ophalen a.s. zondag  :-/. Tenslotte wil ik haar een 100% gezonde vogel verkopen en niet eentje die half ziek is.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Annouschka

hoi,

ik moet zeggen dat ik bij solo een temperatuur had van 25°C wat niet echt hoog is maar hij kreeg het daarbij al benauwd onder die lamp.  Dus hou hem goed in de gaten, als ie gaat zitten happen achter lucht, haal hem er dan maar vanonder en leg een handdoek over een gedeelte van z'n kooi, dat scheelt ook wat voor de warmte.

Groetjes
Annouschka

Suzanne

Hoi,

De temperatuur is nu bijna 25 graden. Hij hapt niet naar lucht. Hij zit veel te slapen. Ik hoop dat hij gaat opknappen, maar ik ben toch bang dat hij het uiteindelijk niet haalt. De antibiotica moet ik natuurlijk nog een paar dagen geven, maar ik zie gewoon nog duidelijke verbetering.

Verder vraag ik me af hoe lang zo'n lamp aan mag staan. Er zat geen echte gebruiksaanwijzing bij. Er staat alleen maar op het armatuur dat de minimale afstand tenminste 100 cm moet zijn t.o.v. het te verwarmen dier.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Hoi,

Ik heb de dierenarts weer gebeld, want hij heeft nu echt een ademhaling met bijgeluiden (soort gereutel). Ik kan om 14:10u terecht met hem.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Wat voor lamp heb je? Als het een speciale warmtelamp is, dan kunnen die gewoon dag en nacht aan staan, ze worden ook constant gebruikt bij biggen of kuikens.
Geeft de lamp licht? Een nadeel aan lampen die licht geven is dat het dag-nachtritme wordt verstoord en ze eigenlijk constant licht zitten. Ik gebruik zelf daarom Elstein donkerstralers.

Als je er niet zeker van bent of hij de antibiotica binnenkrijgt, zou je ook kunnen vragen om injecties. Deze worden iha gegeven in de borstspier en werken daardoor ook erg snel.
Je kunt het evt aan je DA vragen wat voor ervaring hij daarmee heeft.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

ja, ik moet zeggen dat Solo deze injecties ook heeft gekregen aangezien de antibiotica ook niet aansloeg, hij heeft er 2 moeten hebben en het doet zekers geen pijn als het goed uitgevoerd wordt.

Groetjes
Annouschka

Suzanne

Hoi,

Ik heb zo'n warmtelamp van de Boerenbond. Hij is speciaal voor biggen en kuikens. Het merk is Torro. Hij geeft wel licht.

Ik was idd al van plan om te vragen aan de DA of die een injectie in de borstspier kan geven.

Het zal me niks verbazen als hij inmiddels longontsteking heeft  :'(.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Mandy

Jeetje wat een toestanden allemaal zeg, bah wat naar en vervelend. :-/
Ik hoop dat ie nog opknapt van wat het ook mogen zijn?

Ik heb mijn valkjes ook wel eens direct vibravet gegeven en dat valt inderdaad niet mee ook al schijnen ze dat wel lekkerder te vinden dan Baytril. En ook hier vlogen dan de spetters nog in het rond. En ik heb laatst ook een kropnaald aangeschaft, op een rattenbeurs! ;) Maar ik weet eigenlijk ook niet hoe ik het gebruiken moet? ::)
En hier heeft ook wel eens een valk zo'n injectie gehad en dat helpt inderdaad wel goed.

Succes bij de DA dadelijk.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Marianne

Hoi Suzanne,

Succes bij de DA direct.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

21 mei 2004, 17:45:06 #43 Last Edit: 21 mei 2004, 17:46:07 by Paul
Hoi Suzanne,

Ik heb net zo'n lamp denk ik want er stond ook bij minimaal een meter en dan voel je amper warmte.
Ik heb er een infra rood lamp bij en die geeft gewoon wit licht dus niet echt makkelijk ik had verwacht dat het rood zou zijn.
Maar ik had al een losse elstein lamp gekocht op de beurs voor 7,5 euro en daar wilde ik die armatuur voor hebben.
Dan is het even uitproberen maar die moet zeker iets dichterbij omdat ik een 60 watt lamp heb.
Maar die zou je dus kunnen kopen en dan in de kippenarmatuur doen voor de volgende keer.
Normaal in een ziekenkooi is de temperatuur 29 graden maar voor een iets minder ziek valkje is dat misschien weer te hoog.
Dat met dat uitspugen en uit de neusgaten komen van medicijnen dat had ik hier ook met eentje terwijl een andere wel goed ging dus ik doeu het dan niet fout en jij doet het ook op de juiste manier.
Het ene valkje gaat gewoon minder goed met in de bek druppelen.
Bij mij was het na de medicijnen geven of het valkje een zware longontsteking had die ging echt te keer doordat de medicijnen toch verkeerd terecht kwamen.
Heb je de zieke voor of na het medicijnen geven beluisterd op dat gereutel?
Daarna kunnen ze dat namelijk wel een half uur lang doen :-(
Ik geef het nu in het drinkwater ik ben zo geschrokken van dat ene valkje ik dacht echt dat ze doodging na die medicijnen :-(
Het nadeel is dat het bij mij een kuur is van 21 dagen en dat ik nu 60 euro meer kwijt ben  :o
Maar liever dat dan een dood valkje vind ik en volgens de dierenarts maakte het niet uit en gaat het in het water prima met de medicijnen die ik heb.
In het water moet er soms gewoon 10 maal zoveel in dus ben je er veel sneller doorheen :-(
Beterschap met de kleine.

Groetjes, Paul

Suzanne

21 mei 2004, 18:38:06 #44 Last Edit: 21 mei 2004, 18:38:46 by blozend_appeltje
Hoi allemaal,

Bondje (zo heeft Ramona hem genoemd) heeft een injectie in de borstspier gekregen. Verder heb ik Baytril meegekregen. Die kan ik of in zijn bekkie druppelen of in zijn drinkwater doen.

De dierenarts zei dat het mogelijk papegaaienziekte kan zijn  :o. Eigenlijk denk ik dat zelf niet, maar je weet het niet   :(.

Ik heb ook een infraroodlamp met wit licht, eentje van 150 watt. Ik heb daarstraks de handdoek half over de kooi gelegd, zoals Anouschka me aangeraden had, omdat hij zat te hijgen. Toen ik dat had gedaan begon hij van zijn trosgierst te eten.

Het gereutel begon idd na het toedienen van de medicijnen. Maar verder als hij piept dan klinkt hij gewoon schoor. Heel zielig.

Ik ben inmiddels ook al zo'n 45 euro bij elkaar kwijt voor dit valkje, maar als hij beter wordt maakt me dat niet uit.

Ik zit er nu alleen mee dat ik hem apart moet houden van de rest, en dus ook de ouders. Hij heeft dan wel een beetje trosgierst gegeten, maar ik heb hem nog niet zien drinken. Ik kan hem wat handopfokvoer geven (3 keer per dag denk ik?), maar ben bang dat hij daar ook weer van gaat reutelen, omdat hij er niks aan vindt als ik hem dat geef en dus tegen gaat stribbelen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.