28 maart 2024, 17:43:47

Is ie ziek?

Gestart door Suzanne, 17 mei 2004, 20:27:12

« vorige - volgende »

Inger m

Hoi Suzanne,
Ja ze zijn best slim en zullen dit niet prettig vinden. Om hem handtam te houden zul je je nu ws ook veel met hem bezig moeten houden, zodat hij niet het vertrouwen in je verliest. Handen worden nu mogelijk geassocieerd met een vervelende behandeling.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Het gesputter en gehijg blijft als ik het medicijnen heb gegeven. En het hijgen duurt een paar minuten.

Verder zag ik daarnet dat hij op één pootje zat te slapen. Ook probeert hij wat te vliegen. En het niezen is minder geworden.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Het vangen, hanteren en medicijnen toedienen brengt best wat stress te weeg bij een vogel, hierdoor zul je idd zien dat ze wat van slag zijn na behandeling (oa snelle hartslag en ademhaling). Het is wel goed dat je de vogel zelf laat slikken idd. Ik zie het bij de mijne ook bij het geven van medicijnen komt er wat in de ondersnavel, dit slikken ze dan vanzelf door.

Als ze toch nog niest en er komt wat uit de neus is er toch perongeluk wat in de luchtweg gekomen, maar dat werken ze er op die manier uit.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi Inger,

Ik hoef hem gelukkig niet echt te vangen. Ik kan hem gewoon op mijn vinger nemen, en dan vastpakken. Dat is geen probleem gelukkig. Het zal dan wel de stress zijn van het medicijnen toedienen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Inger,

Ik moet momenteel 4 valkjes medicijnen geven en dat gaat met eentje helemaal fout.
Bij een gaat het perfect en de andere twee ook niet super.
Maar ik druppel het ook op de tong en het ene valkje begint dan verschrikkelijk te hijgen en piepen alsof ie een longontsteking heeft echt eng.
Ik was gisteravond echt geschrokken ik dacht eerst dat ie dood ging zo erg en dat bleef zeker een kwartier.
Ik geef ze dat nu in het water want dan maar iets meer medicijnen gebruiken, kost me 60 euro extra maar liever dat dan een dood valkje.
Ik kan me niet voorstellen dat ik het zo fout gedaan heb want bij een is er helemaal niks aan de hand en de andere twee kregen ook niks uit hun neusje.
Ik heb het dus niet in de keel gedruppeld maar echt op de tong druppel voor druppel en haar de  tijd gegeven om te slikken.
Doe ik dan toch iets fout?

Groetjes, Paul


Annouschka

Hoi,

ja, de eerste keer dat Solo de Baytril kreeg, dacht ik ook dat ik iets verkeerds gedaan had, hij had het laatste ook uitgeniest en zat wat te hijgen en met z'n kopje te schudden, ik werd toen heel bang maar na 5 minuten was het gelukkig veel beter.
De volgende keer heb ik dan wat dextrose door de oplossing gemengd en nog vond ie het niet lekker maar het ging gelukkig al veel beter.  Ik had ook eerst een spuitje van 1cc, daarom ben ik overgestapt op een pipette, omdat ik dacht dat ik wat misdaan had.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi Paul,
Ik denk dat er dan toch perongeluk iets in haar luchtweg te recht gekomen is. Ik vind het zelf ook heel lastig om vogels via de bek medicijnen in te geven en de ene kleer gaat het beter dan de andere keer. Het hangt ook van de vogel af.
Het zou best kunnen dat jij het wel goed hebt gedaan bij die vogel, maar dat ze het zelf niet direct doorslikte waardoor er toch wat op de verkeerde plek te recht kwam. De luchtweg zit voor de slokdarm.

Als ik medicijnen moet geven via het water, dan geef ik zo weinig water wat ze precies in een dag opdrinken. Verder geef ik een wat hogere dosering van het medicijn (vaak beter iets te veel dan te weinig) en zoet ik het aan met glucose. Zo gaat er geen medicijn verloren. Nadeel is nl dat ze soms niet willen drinken door de afwijkende smaak van het water. Wat voor medicijn is het?

Voordeel van via de bek is dat je precies weet hoeveel de vogel binnenkrijgt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Hoi,

Die ervaring heb ik dus ook, dat ik denk dat het beestje dood gaat  :(.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Annouschka

Hoi,

je kan ook proberen om met het pipetje vanaf de zijkant van de bek het medicijn te geven, het kan dan bijna niet in de luchtpijp terechtkomen, doe het heel voorzichtig en traagjes, druppeltje per druppeltje.  Ik vond het ook heel eng en was de eerste keer ook heel paniekerig toen ie dat had, hij heeft het wel maar 1 keer gehad, dat hijgen en schudden met z'n kopje.

Nog een tip, dek de ene zijde van de kooi af met een handdoek zodat ie zeker verder geen tocht meer kan hebben en als ie het wat koud heeft, kruipt ie daartegen, is lekker warm.

Hoe is het trouwens met hem?  Gaat het al wat beter?  Wipt ie nog met z'n staart?

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Inger,

In de bek moesten 3 druppels van het een en 4 van het ander ingegeven en in het water is die dosering hoger namelijk 10 van de een en 8 van de ander per 25 ml.
In het bakje gaat bijna 200 ml dus ik vul het niet helemaal en leg knikkers op de bodem zodat het water toch hoger komt.
Ik moet ze trisporal geven voor de schimmelinfectie en dan nog Osteovit voor een betere veergroei.
Dat Trisporal is mierzoet en plakt dus ik denk dat daar al druivesuiker doorheen zit :-)
Het gaat het ergste fout bij 1 valkje met druppels in de bek bij de andere gaat het aardig goed.
Ik zat er al aan te denken om een kropnaald te kopen maar dat lijkt me ook eng je moet dan een behoorlijk eind de bek in tot in de krop en ik wil ze toch niet verwonden .

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

is niet leuk he Paul als het niet goed gaat met de valkjes, we zijn hier blijkbaar allemaal aan de beurt. :(
Gelukkig is Solo er volledig door, nu nog jullie valkjes.  Ik duim echt voor jullie dat alles terug goedkomt, als je nog nooit een ziek valkje hebt gehad, was mijn eerste keer nu, dan kan je wel zeggen dat het erg is maar als je zelf al eentje ziek hebt gehad, dan weet je wel hoe een ander zich voelt.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka,

Bij mij zijn ze niet levensbedrijgend ziek hoor en eentje heeft maar echt erge klachten wat kaal zijn betreft maar ze zijn verder heel gezond gelukkig.
Maar ook al is het niet ernstig voor de gezondheid ik wil wel graag dat ze weer mooie veren krijgen dus dan maar even wat geld aan medicijnen ertegenaan :-)
Bedankt voor je steun in elk geval.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Kropnaalden zijn wel veiliger wat verslikken betreft. Ik heb hier twee kropnaalden, deze zijn vrij kort. Ik heb ze nog niet gebruikt om medicijnen in de krop toe te dienen, omdat ik het dan eerst samen wil doen met iemand die daar veel ervaring mee heeft.

Voordeel van een kropnaald is wel dat het uiteinde veel dunner is dan van een spuit of pipet, hierdoor kan ik medicijnen ws ook gemakkelijker in de bek toe dienen (nog niet uitgeprobeerd).

Het is idd het handigst om het aan de zijkant van de bek te geven, zo doe ik het wel altijd bij mn vogels.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Als iemand het voor komt doen met die naald bij je kom ik ook kijken hoor :-)
Je kan met een kropnaald en elk geval niet makkelijk door het vel van de vogel prikken omdat er een soort balletje aan de punt zit volgens mij dus het is totaal niet scherp ondanks dat het naald heet.
Ik wil er zeker voor noodgevallen ook een gaan bestellen bij Rimo die leverd ze maar welke maat kan je het beste nemen?
Dr Feld heb ik het ook wel eens zien doen maar die is natuurlijk behoorlijk ervaren en die had best een lange naald van 10 cm ongeveer dacht ik.

Groetjes, Paul

Suzanne

Verdorrie. Hij is afgevallen. 3 gram, terwijl de oudste 4 gram aangekomen is. Ook zit hij nog steeds telkens op de grond. Heb hem vandaag nog geen vliegpogingen zien ondernemen.

Ik heb handopfokvoer voor Lories staan. Zou het een idee zijn dit aan te maken en wat dextrose er bij te doen? En vervolgens aan hem te geven?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.