11 mei 2025, 12:19:29

Helpen?

Gestart door Carla Vdb., 16 mei 2004, 21:59:31

« vorige - volgende »

Carla Vdb.

Er is een eitje aan het uitkomen, sinds gisteren zijn er kleine gaatjes in geprikt door het kuiken, vandaag is het al wat groter en de eitand komt er door soms, maar het is net of het geraakt er niet verder uit. Het eitje ligt onder een infrarood lamp, zonder ouders dus, moet ik het kuiken nu helpen om eruit te komen of beter niet, is er kans dat het eigeel nog niet volledig is opgenomen? Heb schrik dat het kan gaan uitdrogen omdat er een gat in het ei zit.

Paul

Hoi Carla,

Ze kunnen er soms wel best een tijdje over doen om het ei uit te komen.
Als ze eenmaal een gaatje hebben zal het normaal niet zo lang meer duren.
Als het eigeel nog niet helemaal is opgenomen mag het jong nog niet uit het ei komen.
Meestal lukt dit ze ook zelf wel alleen kan het soms best lang duren.
Als er al een gaatje in zit kan je soms wel iets helpen met het uitkomen want er zit dan al lucht in het ei dus maak je het gat groter maakt dat dan niet zoveel verschil.
Ik hoop dat de kleine er goed uit gaat komen je kan het nog even afwachten zolang je ziet dat ie het ei aanpikt is er nog niks aan de hand lijkt me.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Hij zit er zowat met heel zijn snavel door, kan het geen kwaad dat het vlies dat er rond zit op droogt, of moet ik dat af en toe een beetje nat maken?

Paul

Hoi Carla,

Hij ligt natuurlijk onder de lamp en dat is wel droger als onder de ouders.
Je kan het ei voorzichtig wat natsproeien steeds met een plantenspuit dat maakt het ei wat zachter en makkelijker voor het jong.
Niet zo nat dat het water in het gat loopt dat is niet goed lijkt me.
Als het echt te lang duurt kan je altijd proberen wat te helpen want het zo niet fijn zijn als het nu toch nog foutgaat.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Het is uitgekomen, moet ik nu nog op een bepaalde vochtigheidsgraad letten of is dat minder belangrijk?
Tineke zei al dat ik het moet warm houden op 30 -33 graden.

Paul

17 mei 2004, 11:38:22 #5 Last Edit: 17 mei 2004, 11:42:32 by Paul
Hoi Carla,

Wat goed dat het eitje nu helemaal uitgekomen is :-)
Heeft het jong het toch zelf voor elkaar gekregen nu?
Heb je het eitje nou gewoon met een warmtelamp verder uit kunnen broeden of heb je dat anders gedaan?
De vochtigheid is voor de eitjes het allerbelangrijkste maar voor het jong moet het ook niet te droog worden maar dat is toch minder kritisch dan met de eitjes.
Heb je een hygrometer zodat je het kan controleren?
De temperatuur is in elk geval het belangrijkste nu dat moet je echt goed in de gaten houden als je rond de 30 graden zit zou dat goed moeten gaan.
de eerste uren alleen wat waterdruppels in het bekje geven en pas na een aantal uren gaan voeren.
Het water eerst koken en af laten koelen tot 37 graden.
Na een paar uur kan je beginnen met een beetje voer te geven maar dat heeft Tineke denk ik al behoorlijk goed uitgelegd.
Succes met het grootbrengen.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Ik heb een hygrometer en al andere dingen die ik zou moeten hebben, Tineke heeft inderdaad goed uitgelegt wat ik moet doen. Toch nog een vraag over de voeding die ik heb meegekregen in de winkel, dat is LORIvoedieng maar nu zag ik op de site van CeDe verpakkingen waarop HANDvoeding staat, heb ik nu het verkeerde?

Paul

Hoi Carla,

Op de ene kant van het pak staat vaak lorivoeding en op de andere kant handvoeding.
Als het goed is heb je dus cede voeding in een geel pak dat gebruik ik ook en ik dacht ook eerst dat ik de verkeerde had.
Dat is prima je hebt dan niet de verkeerde want lorivoeding is hetzelfde als handvoeding van cede.
Je kan dat nu gewoon zo puur geven zonder iets erdoor maar na 5 dagen moet je er al een deel eivoer doorheen mengen.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Aan de achterkant sttan alleen de gebruiksaanwijzing en aan de voorkant een soort parkiet dat ik niet ken, als het goed is zou er een bijlage moeten bij zijn. Op de Site van CeDe was deze verpakking te zien en die van hanvoeding daar stonden baby parkietjes op. Maar het zal dan niet veel verschil maken.

Paul

Hoi Carla,

De vogel op het pak van jou is ook een lori.

Op de oudere pakken van Cede stond aan de ene kan lori voeding en aan de andere kant handvoeding voor jonge vogels.
Ik zie net op de site van cede dat ze nu apparte lorivoeding hebben maar normaal was dat hetzelfde pak en nu hebben ze twee verschillende pakken.
Staat er een voederschema op voor jonge vogels?

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Er staat,
Gebruiksaanwijzing: 1 maatbeker CeDe lorifood met 3 tot 4 maatbekers water mengen, totdat een homogene loripap is ontstaan. Sommige lori's geven voorkeur aan iets wat zoetere pap. Het bijmengen van honing kan hieraan tegemoet worden gekomen.  Bij voorkeur meerdere malen per dag vers verstrekken.
Ingredienten; Bakkerijprodukten, ei en eiprodukten, plantaardige eiwitextracten, plantaardige bijprodukten, suikers, mineralen.

Dat is het enige dat erop staat, er is ook geen appart papier bij ofzo.

Paul

Hoi Carla,

Ik weet in elk geval dat vorig jaar in hetzelfde pak aan de ene kant lorivoeding stond en op de andere kan handvoeding voor jonge vogels.
Dat was toen een halve kilo pak.
Wat ik eind vorig jaar kocht was een kilo pak en daar stond alleen handvoeding voor jonge vogels op.
Ze hebben nu dus 2 pakken met bijna hetzelfde spul denk ik want het zou gek zijn als loris ineens wat anders moeten eten nu.
Bij mij staat dit voederschema achter op dat pak cede.
http://www.amsterdam.demon.nl/valkparkiet.com/gebruiksaanwijzing%20cede%20Handvoeding.jpg
Ik denk dus wel dat het zo goed als hetzelfde is want de ingredienten komen grotendeels overeen maar het scheelt wel iets.
Als je de winkel belt zullen ze zeggen dat is hetzelfde omdat dat altijd zo was maar misschien zitten er nu toch kleine verschillen in.
Maar ik denk dat je het wel zo kan geven dat zal niet echt veel kwaad kunnen omdat ze altijd al hetzelde kregen.

Groetjes, Paul

Carla Vdb.

Helaas, het kuiken is gestorven. de andere twee eitjes waren al eerder uitgedroogt, op een half uurtje tijd is de temperatuur gestegen van 30 graden naar 40 graden en dat heeft het kuiken niet overleefd. Ik heb nu zelf ondervonden dat het verschrikkelijk moeilijk is om een jong zelf groot te brengen vanaf dag één, als ik 10 minuten eerder was gaan kijken had het nu misschien nog geleefd, maar ja.
De ouders zijn ondertussen aan een nieuw nest begonnen en hopelijk heb ik binnenkort weer nieuwe kuikens die wel door de ouders gevoed worden.   :)

Groetjes, Carla

Tara

Hoi Carla,

ja 40 graden is toch wel iets warm ... Helaas heeft het kuiken het niet gehaald, maar volgens mij zou het toch een slechte kans hebben gehad hoor ... Je hebt in ieder geval je best gedaan. Ik hoop ook dat de ouders volgende keer zelf gaan voeren :-).

Groetjes, Tara