3 mei 2025, 15:32:28

opvoer van en jonge valkparkiet

Gestart door Sarah, 15 mei 2004, 16:26:15

« vorige - volgende »

Sarah

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en sinds gisteren trotse bezitter van een valkparkiet. Ik moet hem nog drie keer per dag met de hand opvoeden, wat prima lukt. Maar hij maakt er een ongeloofelijke rotzooi van, hoe krijg ik zijn veren weer schoon. Het is nogal plakkerig.
De tweede vraag is, war ik iets daarover kan vinden hoe je en jonge valkparkiet op moet voeden. Hij is heel erg tam, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat voor geluiden hij maakt als hij iets lekker of heleemal niet leuk vindt. Ik wil niks fout maken, dus zou ik en snelle reactie erg op prijs stellen. Bedankt, Sarah

Tara

Hoi Sarah,

de veren moet je schoonmaken met lauwwarm water meteen na de voeding. Anders wordt dat hard, en is het helemaal niet meer makkelijk schoon te krijgen.

De geluidjes die jonge valkjes maken als ze iets leuk vinden zijn meestal piepgeluidjes, maar je hebt ook valkjes die nooit zo'n geluidjes maken en toch dingen leuk vinden.

Als ze krijsen, wat dus ook een geluid is, dan willen ze meestal eten, maar geef niet altijd toe hoor!

Verder wil ik ff vragen of je wel weet dat je pas nadat de krop leeg is opnieuw mag voeren?

Groetjes, Tara

Sarah

Hoi! Ja, ik controller wel altijd of hij al weer wat mag hebben, ik voer hem ook maar drie keer per dag, dat vertelden ze mij in de dierenwinkel. Hoe zit dat eigenlijk, mag ik hem nu ook al trosgierst geven, of vindt die dat nog niet lekker omdat hij nog niet heleemaal aan droog voer gewendt is????
Ik maak op het moment de veren al weer schoon, maar die rond zijn snavel waren al plakkerig en ik krijg het daar niet uit, ik wel hem geen pijn doen...
Heft een valkparkiet iets over zijn kooi nodig als die gaat slapen??? Ik heb het gevoel dat hij het liefst de hele dag bij mij wil zijn, zelf als ik de hand in de kooi doe komt die langsam naar mij toe en als die buiten op mijn borst zit komt die langsam naar mijn nek en dan aai ik hem met mijn hoofd. Heb ik gewoon geluk dat hij zo tam is of verandert dat nog?

Tara

Hoi Sarah,

valkjes die met de hand worden grootgebracht zien jou als mama, daarmee zijn ze zo tam en afhankelijk.

Je kan 'm al trosgierst geven, vaak leren ze door trosgierst op zaad eten.

Hoe oud is ie? Want als ie groeit, dan moeten de voedingen verminderen naar 2x per dag en dan tot 1x per dag, maar dat merk je wel vanzelf hoor, de krop gaat steeds trager leeg.

Groetjes, Tara

Annouschka

Hoi,

voor die smeerboel: ik zit hier momenteel met 2 jongen van 7 weken en geef met een lepeltje dat tussen een draaibank heeft gezeten, het wordt dan een gootje en het is properder.

Nog even over dat schoonmaken met water,  ik zou dat niet doen, als ze direct daarna gaan slapen kunnen ze kouvatten, dit is waarschijnlijk ook zo bij mijn lieve Solo gegaan, ik deed het ook maar nu neem ik een stukje keukenrol en veeg daarmee even hun bekje schoon.
Zet ook een bakje met zaad en een bakje eivoer in de kooi en als ie te vroeg gaat zeuren voor pap, zet hem daar even aan zodat ie leert dat ie daarvan moet eten, zorg ook steeds voor water in de kooi.  Je mag zeker trosgierst geven want daar zal ie het vlugst aan beginnen aangezien dat makkelijk te pellen is.  Weet je ook hoe oud je valkje is?

Groetjes
Annouschka

Sarah

Hoi! Bedankt voor al jullie reacties!!! Ik ben blij over alle informatie. Ik weet niet precies hoe oud hij is, ik denk zelf iets van 4 weken. Zijn achterhoofd is nog kaal en zijn buikje ook. Hij valt het liefst onder mijn handen in slaap en ik ben helemaal  verkocht!!!!!! Met het voeren gaat het steeds beter, ik voer hem met een pipette en dat werkt erg goed, wij maken dar al niet meer zo en rotzooi van:)
Waneer kan ik overgaan na vaste voer? Van trosgierst wil hij nog niks weten, hij kan het nog niet eten. Ook zit die het liefst op mijn borst, hij heeft nog niet de balance om op mijn vinger of en stok te zitten, hij gebruikt dan ook snijn snavel als derde poot. Is dit allemaal normaal??? Ach ach, wat een schatje is de Freddy toch!!!

XxLindaxX

Hoi Sara,

Een valkje van 4 weken zal nog geen trosgierst of zaadjes eten. Mijn valkje vond het trosgierst pas interessant toen ze 5 weken was. Heeft jou valkje een warmtebron zoals een kruik ? Want zoals ik het lees is hij nog kaal op zijn buikje en als ze nog niet helemaal in de veren zitten is het goed als je het valkje via een kruik warm houd. Maar zodra hij bedekt is met veren mag (moet) de kruik weg. En wat betreft de voedingen zou ik al beginnen om hem van een lepeltje te laten eten. Net zoals Anouscka vertelde. Als hij dat gewend is zal het niet zo'n heel erge smeerboel worden, en als er toch wat pap op zijn veren terecht komen zal ik dat met een warme vochtige doek afpoetsen en zorgen dat het droog is als ie gaat slapen. Nu zit je op de 3 voedingen per dag en dat zou ik houden tot ie 5 weken is zo houden, en dan naar mate hij elke week een weekje ouder word 1 voeding minder gaan geven. Zo bouw je niet te snel af en zal hij binnen de 8 weken zelfstandig eten. Mijn valkje is vandaag 8 weken en eet sinds een week zelfstandig. Wat normaal is overigens met handopfok. Als je valkje 5 weken is zou ik wat trosgierst in de kooi leggen en als je Cede opfokpoeder hebt zou ik een schepje eivoer door de pap mengen. Als hij de eivoer eenmaal gewend is kan je als hij 6 weken is om de dag alleen een papje met eivoer geven en de andere dag een papje van opfok en eivoer. En vanaf 6 weken kan je trosgierst en kleine parkietenzaadjes door de pap mengen. Als je straks de voedingen gaat afbouwen zal hij wel laten weten dat hij nog pap wil, maar daar moet je niet aan toe geven. Als je er echt niet tegen kunt zou ik een papje van eivoer maken en dat geven waar jij bij bent zoals een  normale voeding. En dan ondervindt je valkje vanzelf wel dat hij niets krijgt of alleen eivoer. Hij zal dan ook minder of zelfs niet meer gaan schooien om voer. Als je nog vragen heb, stel ze gerust. Ik kan je alleen helpen op mijn eigen ervaring. Wat tot nu toe perfect is gelukt.

groetjes Linda  

Sarah

Bedankt, ik kom er gelijk op terug.....
Ik weet helaas niet zeker hoe oud die is, maar hij heeft wel en ring, staat dat daar niet op? Ik zal het volgens jou beschrijving doen, ik haal hem daar best vaak uit, en hij is daar erg blij mee. Waneer kunnen ze op een stokje zitten zonder balanceproblemen???? Hij heeft geen kruik, maar daar zal ik wat aan doen! Eivoer heb ik al gekocht, ik zal het met dat andere voer mengen, ik begreep dat het in water oplosst..?!Hebben valkparkieten iets over hun kooi nodig als ze slapen? Hoe veel slaapt hij, is het normal dat hij naar elke keer voeren moe is? Kan ik wat ertegen doen dat hij in zijn nestje poept? En is het ueberhaupt goed, dat ik hem en nestje uit en t- shirt heb gemaakt??? Alvast bedankt!

Annouschka

16 mei 2004, 18:36:01 #8 Last Edit: 16 mei 2004, 18:36:19 by Chewbakka
Hoi,

over die ringen weet ik niet want ik heb geen enkele valk die een ring aanheeft.  Dat eivoer rul je wat met water dus een klein beetje water in het eivoer, geef het niet droog!  Jonge valkjes drinken nog niet veel en via dat natte eivoer krijgen ze terug wat water binnen, ook werkt eivoer als een spons dus als je valkje teveel droog eivoer eet en daarna gaat drinken, dan kan dat nog serieus opzwellen.
Ik zou ook zeker op een lepeltje overschakelen, het is echt veel beter dan een spuitje of een pipette, ze leren daarmee eten opnemen en dat is wel belangrijk om vlug vast voer te eten.  Ik weet dat er hier velen zijn die met een spuit voeren maar als je daar geen ervaring mee hebt, begin er dan niet mee, je kan verkeerd spuiten en dan spuit je eten in de longen en gaat je valkje zekers dood.

Het is zeer normaal dat je valkje nog niet op een stokje kan zitten hoor!  Dat doen ze pas rond de 6 weken, er zijn er die vroeger zijn maar ook die later zijn zeker als ze geen voorbeeld hebben dus als je ze alleen houdt, moet je je daar niet druk in maken.  Je kan ook een warmtelamp ophangen om hem warm te houden, zorg wel dat de temperatuur rond de 29°C blijft en niet hoger gaat, ook moet ie een plek hebben waar ie even kan wegkruipen als het te warm wordt dus ze mag maar boven een deel van de kooi hangen, niet over de hele kooi.

Groetjes
Annouschka

Sarah

Bedankt, ja ik zal dan maar omschakelen op een lepeltje en en kruik krijgt hij ook ;)
Kan mij iemand nog vertellen of ik en doekje over zijn kooi moet doen als die gaat slapen ??? Bedankt! Groetjes, Sarah

Paul

Hoi Sarah,

Ik heb nog nooit een doek gebruikt vaak doen mensen dat als een vogel teveel lawaai maakt maar ik vind het echt niet nodig.
In de nacht hebben ze bij mij altijd wat licht in de buurt van de kooi ze schrikken nog wel eens en als het donker is vliegen ze in paniek de hele kooi door en beschadigen de veren.
Ik zou zelf dus geen doek gebruiken.
Aan de ring kan je alleen zien in welk jaar je valkje geboren is.
Als het een gouden ring is is ie van dit jaar en een blauwe van vorig jaar.
Ook kan de ring zilver gekleurd zijn dan kan ie van elk jaar zijn.
Maar jouw valkje is zeker van dit jaar omdat ie zo jong is.
Ook staat het nummer van de kweker erop zodat die altijd terug te vinden is als ie weg zou vliegen.
Heeft de kweker alles goed bijgehouden kan die jou ook weer terugvinden.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Het meeste is wel gezegd lees ik, maar 29 graden lijkt mij veel te hoog voor een valk van 4-5 weken. Als ze goed in de veren zitten is een lamp geeneens nodig. Mijn jonge valkparkieten die tussen de 12-18 dagen zijn worden bijna niet meer warmgehouden door de ouders en produceren zelf al veel warmte.

Je kunt er wel een warmtebron (kruik) inleggen, zodat de vogel daartegenaan kan gaan zitten indien nodig, maar bijverwarmen met een lamp is ws niet meer nodig.

Wat ik me wel afvraag is of de verkoper niet wat meer info had kunnen geven. Ik vind het een slechte zaak dat verkopers hun klanten niet goed voorlichten hierover en gewoon handopfok meegeven (hier ben ik sowieso niet zo'n voorstander van). Goed dat je het forum gevonden hebt...

Veel succes! :)

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

19 mei 2004, 15:13:47 #12 Last Edit: 19 mei 2004, 15:14:45 by Chewbakka
Hoi,

ja, als ie al in de veren zit, dan hoeft die warmtelamp niet hoor.  Dit was ik even vergeten te melden, mijn excuses daarvoor.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi,

Mijn jonge valkjes zijn nu net 4 weken geworden en zitten al helemaal in de veren en dan hoeft een lamp echt niet meer.
De ouders waren er binnen 2 weken vanaf maar ze zijn wel met zijn tweeen dus ze houden elkaar ook wel wat warm heb je er een dan is dat toch iets anders.
Maar zo gauw ze veren hebben hoef je zeker niet meer bij te verwarmen dat ben ik zeker met Inger eens.
Ik heb er een paar met de hand grootgebracht een vanaf 3 weken ongeveer en die heb ik nooit bijverwarmd.

Groetjes, Paul

Sarah

Hoi!
Ja, het lukt me nu allemaal wel. Hij zit al volledig in de veren (behalve het achterhoofd) en eet ook al en beetje trosgierst. Ik heb dus teruggeschakeld op twee keer voeren per dag en hij probeert ook al te vliegen (het lukt nog niet). Wat mij wel opvalt is dat hij meer zeurt en zijn ogen af en toe sluit( ook als die niet slaapt). Zou ik iets bij moeten voeren (vitamines of zo), of is het heel normaal gedrag? Verder is hij heel actief en wil ook drinken.
Hebben jullie nog meer tipps hoe ik het vanaf nu verder moet doen?
Bedankt, Sarah