11 mei 2025, 22:23:23

preventie met antibiotica

Gestart door vanta, 14 mei 2004, 16:06:20

« vorige - volgende »

vanta

verder vraag ik me ook af wie er preventief de jongen behandelt met antibiotica aangezien ik benaderd werd en die zei dat jonge valkparkieten behandeld worden preventief

mijn da zegt dat je dat alleen moet doen als er meerdere doden zijn in je voilliere en dat het wel preventief gedaan wordt bij parkieten

heeft iemand hier meer ervaring mee

alvast bedankt

tineke

Karin

14 mei 2004, 16:17:08 #1 Last Edit: 14 mei 2004, 16:17:51 by kazoo
Geef nooit zonder reden vogels antibiotica, zeker geen jongen ! Want naast slechte dood het ook goede bacteriën en daarnaast kan het de groei van de jongen remmen. Dat zie ik aan mijn Cookie. Ik had een rochelend jong in het nest ( uiteindelijk bleek hij gewoon te schokkerig te eten ) en omdat ik bang was voor een luchtzak of longontsteking hebben ze antibiotica gehad ( via het drinkwater van de ouders ) . Omdat Cookie de jongste was kreeg hij een groeiachterstand en zijn veertjes ontwikkelde zich niet goed. Er zijn vast nog meer nadelen voor het geven van antibiotica ( recistent wordende bacterieën, nier en lever problemen enz ), maar het advies blijft : alleen geven als het nodig is !

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

14 mei 2004, 16:26:34 #2 Last Edit: 14 mei 2004, 16:27:20 by Cinnamon_valk
Hoi Tineke,
Preventief antibiotica geven (als er geen bepaalde pathogene bacterie aanwezig is) heeft geen zin, omdat het maar kort werkt, verder zitten er meer nadelen aan als voordelen bij preventief gebruik (zie Karin). Een ander nadeel van antibiotica is dat het ook de aanwezige goede darmflora doodt en daardoor de vogels juist vatbaarder worden voor schimmels (of andere bacterien).

Als er wel via (mest)onderzoek blijkt dat er in het vogelbestand een bepaalde bacterie aanwezig is, bv papegaaienziekte, dan is het wel verstandig om alle vogels te behandelen, omdat er een verhoogd risico aanwezig is en niet bekend is welke vogels wel en niet besmet zijn. In dat geval krijgen alle contactvogels een bepaald antibioticum door het drinkwater. Het is belangrijk dat dit antibioticum geschikt is tijdens leg (tetracycline bindt bv aan Calcium) of voor jonge dieren, indien van toepassing.

Terzijde:
In de landbouwhuisdierensector (intensief) wordt nog wel gewerkt met preventief antibiotica, omdat daar de besmettingskans veel groter is. Antibiotica wordt oa ingezet als groeibevorderaar. Maar ik denk dat je dit wel het geval is op populatieniveau, maar niet op niveau van individu, omdat het daar gaat om grotere aantallen dieren, bovendien is lange levensduur niet belangrijk. Ik vind dit gebruik discutabel.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

vanta

ha inger nee dat dacht ik ook maar een bepaald persoon vertelde mij dat goede kwekers dat altijd doen voelde me gelijk aangesproken

onze da zegt dat het wel bij kanaries gedaan wordt maar dat is omdat ze vaak met velen in kleine kooitjes zitten bij kwekers

groetjes tineke

Stijn dc

hoi

ik zou ook geen antibiotica geven hoor. Het maakt de bacterien resistent voor het product, en heb je het dan nadoig, loop je kans dat het niet meer werkt.

Volgens mij geven kwekers ook geen AB, maar iets anders om de jongen te beschermen. Word veel gedaan bij wildzang denk ik.

SDc:D

Inger m

Hoi,
In geval van grote groepen dieren is er idd een grotere besmettingskans en wordt er soms sneller naar antibiotica gegrepen.
Kuikens (bij fokkers) krijgen bv van jongsafaan vaan coccidiostatica (tegen coccidiose, een protozoa). Zolang je dieren gezond zijn is er geen enkele aanleiding
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.