9 mei 2025, 20:20:34

pseudotuberculose

Gestart door vanta, 14 mei 2004, 12:24:35

« vorige - volgende »

vanta

zo nu ga ik een vraag stellen want ik weet ook niet alles

wie weet wat pseudotuberculose is hoe het ontstaat is het besmettelijk en wat zijn de symptomen

niet dat ik het heb maar die vraag werd mij ook gesteld en zoals gezegd ik weet ook niet alles gelukkig

gaarne reacties

groetjes tineke

Inger m

14 mei 2004, 12:38:49 #1 Last Edit: 14 mei 2004, 12:40:28 by Cinnamon_valk
Hoi Tineke,
Bij pseudo tbc vertonen de vogels soms nauwelijks ziekteverschijnselen (verschijnselen algemeen: dik zitten, minder eten etc) en kunnen binnen twee dagen dood zijn. Het is een bacterie en bij bv cavia's veroorzaakt het oa abceserende lymfeklieren in de darmen. Ik denk dat het bij vogels ook dergelijke verschijnselen geeft. Pseudo tbc is aan te tonen via mestonderzoek. Het is besmettelijk naar andere vogels en te behandelen met antibiotica.

Een belangrijke besmettingsbron kunnen wilde muizen zijn.

Ik ben zelf ook naar info opzoek geweest hierover, maar het viel me zwaar tegen wat er over te vinden is op internet (bij vogels) en in boeken. Mijn info die ik nu zo weet is daardoor wat kort...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

vanta

dankjewel inger inderdaad staat er niet veel op het internet maar ga toch zo met ons konijn naar de da zal gelijk eens vragen word ik ook weer wijzer

dankjewel ;)

Inger m

Hoi Tineke,
Als je wat meer weet van de DA, zou je het dan hier neer willen zetten? Ik ben er zelf ook benieuwd naar?
Ik ben btw opzoek naar een goed (engelstalig) boek over vogelziekten, want de nederlandse zijn wel heel erg algemeen...

Alvast bedankt!

gr Inger
problem.

vanta

zal ik zeker doen ga er nu naar toe en vraag hem de oren van zijn hoofd hahahahah :D

vanta

Etterige lymfeklierontsteking
Bij dwerggeiten kan de etterige lymfeklierontsteking Caseous Lymphadentis (CL) voorkomen. De aandoening is ook bekend onder de naam pseudotuberculose, kaasachtige lymfeklierontsteking en bultenziekte. De ziekte wordt veroorzaakt door een bacterie die door de huid dringt en zich in een lymfeknoop nestelt. Daar ontstaan abcessen. Dit is te herkennen aan de zogenaamde bulten. De incubatietijd (de tijd totdat het abces aan het opperval te zien is) bedraagt twee tot zes maanden. Soms nog langer. Bij de geit komen de meeste absessen voor aan hals en kop.

http://www.dwerggeiten.nl/Gezondheid.htm

Als je ooit iets wilt opzoeken kun je altijd best veel bij www.google.nl vinden.

Ik hoop dat je hier dus iets aan hebt ,er is toch zeker niet iemand die er last van heeft hè?

vanta

NOU  BIJ DE DA WORD GEZEGD DAT HET NIET VAAK VOORKOMT EN DAT DE VOGEL DAN OOK HEEL KORT LEEFT INDERDAAD ETEN ZE NIET MEER EN ZIJN BINNEN 2 DAGEN NA BESMETTING DOOD ZE KUNNEN BESMET WORDEN DOOR CONTACT MET ONTLASTING VAN BESMETTE DIEREN

DIT KOMT ZELDEN BIJ HUISKAMER VOGELS VOOR OMDAT DIE NIET BESMET KUNNEN WORDEN IN PRINCIPE MET VOGELS VAN BUITEN

GROETJES TINEKE

Inger m

Hoi Tineke,
Bedankt voor je aanvullende informatie. Ik heb gelukkig nog geen last gehad van pseudo tbc (athans voor zover ik weet).

gr Inger
problem.

vanta

hoi inger nee gelukkig ik ook niet maar volgens de da komt het ook niet zo vaak voor gelukkig

groetjes tineke ;)

gert

Hallo allemaal,

Hopenlijk brengt dit nog iets duidelijkheid. Ik heb het gekopieerd uit "neophema's en hun kleurmutaties" door H.P.M. Zomer (inlage magazine parkietensocieteit)

groeten Gert

Pseudotuberculose

oorzaak; bacterie (yersina pseudotuberculosis) niet te verwarren met vogeltuberculosis.

beeld;
ernstige leverontsteking
acute verschijnselen van longontsteking
soms plosteling sterfgevallen zonder zichtbare verschijnselen

diagnose; laboratorium (sectie / bacteriologisch onderzoek

behandeling; antibioticum (ampicilline, chloramphenicol)

preventie; muizen en mussen op afstand houden, dit zijn overbrengers.

Bianca

zou dit dan ook overdraagbaar kunnen zijn van cavia naar vogel en anders om?
alvast bedankt
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Tara

Hoi Bianca,

ik geloof het wel, als het van muizen kan komen, waarom niet van cavia's dan?

Volgens mij is het wel besmettelijk van cavia's naar vogels, omgekeerd weet ik niet zeker, maar ik denk het ook wel ..

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik weet niet of het besmettelijk is, maar wss hebben je cavia's het niet. Het gaat vooral om wilde dieren die contact hebben met iets waar de ziekte in aanwezig is, en het zo over brengen.

SDC:D

Inger m

Hoi Bianca,
Er bestaan ziekten die tussen diersoorten worden overgedragen, zolang de betreffende diersoort de ziekte niet heeft is dit natuurlijk niet mogelijk...

Veel ziekteverwekkers zijn echter diersoortspecifiek en de kans dat bv valkparkieten elkaar ziek maken is veel groter. Het is niet nodig om je hier druk over te maken, je dieren zijn gezond, toch?

gr Inger
problem.

vanta

nou gert bedankt voor je antwoord

tara het is niet zo dat cavias het naar vogels overbrengen daar hoef je niet bang voor te zijn het is zoals inger ook zegt het is een algemene vraag en ga je nu niet op zitten fokken als jou diertjesgezond zijn hoef je ook nergens bang voor te zijn ik kreeg die vraag en wilde daar antwoord op

niet dat ik er last van heb maar behoor het als kweker blijkbaar wel te weten

groetjes tineke