3 mei 2025, 09:16:54

spuitje

Gestart door chalen, 13 mei 2004, 15:54:29

« vorige - volgende »

chalen

onze wacko is nu al 8 weken is het dan normaal dat hij nog 2 voedingen moet hebben?
Hij kan zelfstandig eten maar eet liever van het spuitje hij maakt dan kabaal voor heel de straat tot hij eten krijgt.
Hij doet de moeite niet om de zaadjes te nemen alleen als je ze hem een voor een geeft dan eet hij ze op als we er een tros in hangen dat gaat ook heel snel dat duurd niet lang en hij is op dat gaat ook heel makkelijk he.

suus

Hallo chalen,
Wanneer een valk van 8 weken al zelfstandig kan eten, maar het niet doet omdat handopfokvoer gewoon lekkerder is, zou ik zeker naar 1 x voeren per dag gaan als ik jou was. Dan moet hij wel gaan pikken. En na een paar dagen als je merkt dat de krop goed gevuld blijft kun je de laatste keer voeren er van af halen.
Wat betreft het schreeuwen, geen aandacht aan geven een oordopjes kopen.....  :D :D
Valkjes zijn goede bedelaars, maar trap er nu niet meer in hoor!!!!! Laat maar even schreeuwen.
Nu zal hij al wel op stok zitten, dus zou ik het voer gewoon op de juiste plaats laten staan, niet gaan verzetten. Wat ik nog wel deed is als ik hem eruit had en hij weer terug moest dan zette ik ze bij het eten of drinken neer ipv op het stokkie, zodat ze weten waar ze eten moeten
Succes er mee
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Annouschka

Hoi,

ja, zekers niet toegeven!!!  Yabba hier is 6 weken en haar ben ik op 1 voeding aan het zetten.  Als ze huilt, zet ik haar iedere keer neer bij de zaadjes en het eivoer, ze weet wel goed genoeg dat ze dat moet eten.  Ik heb het denk ik wel iets makkelijker aangezien ze 2 grotere valkjes bij haar heeft en dat een voorbeeld is voor haar.
Maar te lang op pap staan is niet zo goed, op 8 weken zou ie zekers al op 1 voeding per dag moeten staan.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Chalen,

Een valkje wat door de ouders gevoerd word eet meestal binnen 6 weken zelf.
Een valkje wat met de hand word grootgebracht is altijd veel later en soms eten ze met 9 weken pas zelf.
Maar met 8 weken is het normaal dat ze nog gevoerd worden als je met de hand voert maar je moet wel zo snel mogelijk proberen af te bouwen en hem zaadjes leren eten.
Voer om te beginnen nu niet meer met een spuitje maar geef hem de pap van een klein thelepeltje dan leert ie al een beetje zelf pikken en dan kan je door de pap ook wat kleine zaadjes mengen.
Vanaf een lepeltje leren ze veel makkelijker overgaan naar zaadjes zelf eten.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

even over die zaadjes bij de pap doen, ik zou het persoonlijk niet doen aangezien ik daar een nare ervaring mee heb gehad.

Ik had dit bij Yoda ook gedaan en hij had zich goed verslikt en het was hier grote paniek, er zat namelijk een zaadje in z'n keel vast.  Je kan een theelepeltje gebruiken zoals Paul zegt, wij hebben dit tussen de werkbank gestoken zodat het een gootje is, dit maakt minder troep bij het voeren maar we hoeven het nu niet meer te gebruiken aangezien Yabba al zelf uit het potje met pap eet.  

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Annouschka,

Je moet natuurlijk geen grote zaden door het papje mengen maar als je de grasparkietenzaadjes neemt of je haalt alle grote eruit van valkparkietenzaad kunnen ze zich niet verslikken hoor die strotjes zijn al zo groot dat een klein zaadje daar niet in blijft hangen.
Maar als ze al van een lepeltje eten is de stap naar zelf eten al veel kleiner.
Van een lepeltje happen ze al zelf en maken dan toch al de pikbewegingen.

Groetjes, Paul

vanta

hoi als je valk 8 weken is moet je inderdaad drastisch gaan verminderen in het eivoer zitten al zaadjes zo kan hij daar spelenderwijs van leren

voeden met een spuitje kan gevaarlijk zijn je moet dan weten waar je mee bezig bent je kunt de vogel zelfs opblazen met een lepeltje voorkom je al dat soort ellende..

maar met 8 weken moet hij het zelf kunnen leg wat zaad en trosgierst op de bodem en het schreeuwen negerenhij houd daar vanzelf mee op

groetjes en succes

tineke