24 juni 2025, 16:23:47

het wil niet lukken

Gestart door sannie, 11 mei 2004, 15:08:52

« vorige - volgende »

sannie

Ik heb sinds 2 weken een valkje van 3 maanden oud. Hij is echt leuk en lief, maar wil niet echt op mijn hand zitten. Ik mag bij hem in de buurt komen en soms zelfs aaien, maar hij wil niet op mijn hand. Hij blijft gewoon weglopen. Wat kan ik daar aan doen?

Tara

11 mei 2004, 15:31:32 #1 Last Edit: 11 mei 2004, 15:31:54 by tara_dewulf
Hoi Sannie,

een valkje van 3 maand he? Da's lief, dat moet zeker nog lukken :-).

In ieder geval, je hebt 'm amper 2 weken, je kan niet verwachten dat alles in 1 keer gaat he.

Neem 'm eens lekker bij je op de buik ofzo, dat vinden ze vaak heerlijk, als je iets aanhebt met lintjes of iets dat blinkt of zo, dan gaan ze daar ook gelijk mee spelen, en zijn ze vaak makkelijker te aaien, en dan kun je effe proberen het lintje (of het blinkend ding) weg te trekken en je hand er voor leggen, zodat ie op je hand moet kruipen als ie verder wil spelen.

Misschien dat dat lukt?

Groetjes, Tara

sannie

Bedankt Tara, maar ik kan hem nog niet bij me nemen. Hij is nog erg bang voor handen. Er zit wel vooruitgang in. Ik mag hem een beetje op zijn borst aaien en hij heeft met een poot op mijn vinger gezeten. Helaas heb ik dit contact moeten verpesten omdat hij terug moest in zijn kooi. Hij mag nl. al losvliegen, maar hij gaat zelf nog niet terug.
Hij was echt kwaad op me, maar het kon even niet anders. Er zit in ieder geval een steigende lijn in.

Paul

Hoi Sannie,

Dat moet zeker lukken hoor met dat tammaken als er al een stijgende lijn in zit.
En ze hebben even de pest in als je ze terug zet maar de volgende dag zijn ze dat normaal alweer vergeten.
Mijn tamme valkjes mopperen ook als ik ze terugzet maar zijn de volgende dag weer superlief :-)
Gewoon doorgaan veel tegen hem praten en zoals Tara vertelde lekker bij je nemen dat helpt vaak wel.
Leg wat trosgierst op je schouder en zet hem erbij dat kunnen ze vaak niet weerstaan en als ze het gewend zijn komen ze vanzelf op een gegeven moment.

Groetjes, Paul

sannie

Bedankt Paul, ik heb waarschijnlijk ook teveel haast. Gewoon blijven proberen. Wat wel heel leuk is, is dat er vandaag een grasparkiet bij is gekomen. Ze kunnen het samen heel goed vinden en mijn valkje komt daardoor ook wat losser. We hebben hier echt in een deuk gelegen.
Wat nog gekker is, is dat ik vandaag een tamme botvink heb gevonden. Hij zat midden op de weg en kon hem gewoon pakken. Bij mij thuis merkte ik dat hij tam was, want hij kwam gewoon op mijn vinger zitten en zoekt me echt op. :P
Zo heb je 1 vogel en zo heb je er 3. hihihihihi

Paul

Hoi Sannie,

Wat leuk dat dat samen goed gaat :-)
Soms kan het heel goed klikken als het meteen goed gaat blijft het ook goed gaan.
Ook leuk dat je die vink erbij hebt en dat die tam is is wel appart want meestal zijn vinkjes niet zo tam.
Pas zeker op met vogels die je buiten vind die kunnen ziektes hebben.
Kijk allereerst altijd naar luis of mijt en houd de gevonden vogel zeker 2 weekjes appart van de andere.
Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn in elk geval.

Groetjes, paul

sannie

Nou ik kan je zeggen dat deze vink waanzinnig tam is. Mijn vriend heeft hem vanavond bij zich genomen en kon er echt alles mee doen.
Maar nog ff een vraagje. Ik heb nog een wormenkuur liggen voor mijn valkje, zou het vinkje dat ook mogen hebben?

Het valkje en de parkiet zijn vanavond gebroederlijk naast elkaar in slaap gevallen, ze waren echt heel moe. Daarnet was mijn valkje wakker en zat die kleine allemaal aan te stoten zo van "wordt nou wakker, ik wil spelen". Maar die kleine wilde echt slapen.
Volgens mij zijn dit vrienden voor het leven en ik geniet me hier te pletter hahahahaha

Paul

Hoi,

Echt leuk dat ze zo goed met elkaar om gaan zeg :-)
Wat de wormenkuur betreft zal je in elk geval hetzelfde spul kunnen gebruiken alleen is voor kanaries en vinken met gewone medicijnen de dosering vaak de helft maar of dat met een wormenkuur ook zo is weet ik niet ik denk dat daar iets meer dosering minder kwaad kan dan met antibiotica bijvoorbeeld.
Heb je geen bijsluiter bij die wormenkuur?

Groetjes, Paul

sannie

Je hebt gelijk Paul, ik zal eerst eens even de bijsluiter lezen. Stom van mij, had ik zelf ook wel kunnen bedenken.

Groetjes Sannie

Inger m

Hoi Sannie,
Wat is een botvink (gewone vink?)? Als dit een inheemse vogel is dan mag je die wettelijk niet in huis hebben. Als de vogel ook nog eens zo tam is, zou het weleens een ziekte bij zich kunnen dragen. Je kunt dan beter contact opnemen met een vogelasiel. Een wilde vogel hoort buiten en niet in een kooi!

Succes met het tam maken van je valk!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

De botvink - fringilla coelebs - wordt ook nog in de volksmond vrijgezellenvink genoemd. Haar verspreidingsgebied ligt in Europa, Noord-Afrika en Klein-Azië. Ze werd eveneens ingevoerd in Australië en Zuid-Afrika. Plaatselijk krijgt de botvink de naam boek-, schuld-, kalf- of boomgaardvink. In bepaalde gewesten wordt ze ook blauwkop of kwinker genoemd. Uiterlijk zijn botvinkenstammen weinig verschillend. Toch kan men verschillende groepen onderscheiden. Vooral het verschil in zangteksten zal ons leiden bij de verdeling in groepen. Voor wie er nog mocht aan twijfelen, alleen de mannelijke vinken zingen. De twee voornaamste groepen zijn: de boomgaardvinken en de trekvinken.

Het is dus een vogel die ook gewoon in het wild voorkomt maar ook erg veel als vollierevogel gehouden word.
Vaak zal hij dan een ring omhebben.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Bedankt voor je uitleg. Ik heb inmiddels afbeeldingen bekeken op internet, maar zie dat het de gewone, veelvoorkomende vink is. In Belgie worden daar ook zangwedstrijden meegehouden...tja...

De vogels die in gevangenschap gehouden of gekweekt worden moeten voorzien zijn van een vaste voetring, anders is de vogel illegaal (athans in NL). en betreft het een wilde vogel.

gr Inger
problem.

Paul

17 mei 2004, 13:01:10 #12 Last Edit: 17 mei 2004, 13:02:42 by Paul
Hoi Inger,

Als het een tamme vink is zal hij niet zo uit het wild komen.
Hij zal dan ook bij mensen geboren zijn en zodoende zo tam en die zijn misschien te laat met ringen geweest of ze hadden geen ringen.
Als je zo'n vink buiten loslaat maakt ie het niet lang omdat hij het gevaar van katten en andere roofvogels niet kent.
Ik zou hem zelf ook gewoon houden ik denk dat dat voor de vogel het beste is.
Als je hem naar de dierenbescherming brengt laten ze hem ook gewoon weer los denk ik.
En of het nou verboden is of niet daar zou ik me in zo'n geval niet veel van aantrekken.
Ik zou geen wilde vogels van buiten vangen en binnen houden maar ik vind dit heel wat anders.
Krijg je ooit problemen zeg je dat je hem in belgie hebt gekocht op de vogeltjesmarkt in Antwerpen want daar mogen ze ook uit het wild in kleine hoeveelheden gehaald worden begreep ik.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Dat laatste van de Antwerpse vogelmarkt vraag ik me af. Ook als je ze daar vandaan zou halen, zou het illegaal zijn (in NL) om ze te houden.

Het kan ook een jonge, pas uitgevlogen vogel zijn, die zijn vaak nog best tam. Op dit moment vliegen er veel jonge vogels uit. Mensen denken dat ze kwetsbaar zijn en vangen ze, want dat gaat erg gemakkelijk en brengen ze bv naar een asiel, terwijl dit helemaal niet nodig is.

Het zou idd een tamme zangvink kunnen zijn (man), maar er kan ook iets mee mis zijn. Een gezonde wilde vink is idd iha niet tam.

gr Inger

problem.

Marije

Wat je ook kan proberen Sannie, is om hem eerst op een stokje te laten stappen. Dat vinden ze meestal niet eng, en daarna maak je dat stokje steeds korter en dan zal ie uiteindelijk op je vinger zitten.....
Snappie? ::) :D
Veel suc6 in ieder geval ermee!
Groetjes,