Popje legt eitjes, maar heeft geen partner

Gestart door Suzanne, 10 mei 2004, 18:31:13

« vorige - volgende »

Suzanne

Hoi allemaal,

Ik kreeg vandaag een mailtje van een kennis van mij, en die vraagt het volgende:

We hebben een klein probleempje met onze valk Boogie. Ze is begonnen met
eieren leggen. Twee dagen geleden heeft ze er eentje gelegd. We hebben het direkt weggehaald en de "broedplaats" verweidert, maar ze blijft zeurend piepen en overal zoeken voor een broedplekje. Vroeger is er een zeer zwak geworden en er uiteindelijk aan overleden. Weet jij wat we er tegen kunnendoen?

Wat kan ze het beste doen?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi,

mijn mening is dat ze beter het broedplaatsje had laten liggen/hangen en het eitje ook beter had laten liggen tot ze is uitgelegd, dan ze een drietal weken laten broeden en dan weghalen, want als je telkens het eitje weghaalt, zal er telkens een nieuwe komen, en zo raakt ze uitgeput, als ze heeft uitgebroed, meestal stopt ze vanzelf met broeden, dan zullen er geen eitjes meer komen ...

Groetjes, Tara

Inger m

10 mei 2004, 20:53:48 #2 Last Edit: 10 mei 2004, 20:54:49 by Cinnamon_valk
Hoi Suzanne,
Ben het met Tara eens. De valkparkiet is broeds en zal onder invloed van hormonen eieren blijven leggen. Wanneer je de eitjes verwijdert gaat ze daarmee gewoon door. Net als valkparkietenkoppels moet ze dit gewoon kunnen hebben bij goede voeding (eivoer en kalk is nu erg belangrijk) en zal ze in principe hierdoor niet zwak moeten worden.

Een partner zou een goede oplossing zijn, dan kan ze de eieren samen uitbroeden en evt jongen grootbrengen. Wat mij betreft horen valkparkieten ook niet individueel gehouden te worden, dat gaat tegen het natuurlijk gedrag in van de vogel.

gr Inger

nb. bij blijvend eieren leggen kan daglicht verkorten en verwijderen groen en badwater helpen.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

inderdaad beter het eitje laten liggen. Na een tijdje mss laten broeden op 1, dan moet ze niet zo veel moeite doen om ze allemaal onder het lichaam te krijgen.

SDC:D

Suzanne

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties. Ik zal de antwoorden kopieeren, en naar hun toesturen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Oh ja, en het mannetje kopen ze bij mij, want die heb ik nu in het nest van Gizmo en Kiki zitten  :D. En ik weet dat het een man is, omdat de combinatie man lutino x pop gepareld 100% man wildkleur split voor gepareld geeft en 100% pop lutino.

Groetjes

Suzanne

Stijn dc

hoi

fijn dat ze bij jouw een mannetje kopen, het is altijd leuk om te weten waar je valkejs zijn, en dat je ze mss later nog eens terug kan zien.

Paul

Hoi,

Ik heb wel eens gehoord als de popjes eitjes blijven leggen dat je dan een schijfje rauwe aardappel in het drinkbakje moet leggen en dat ze dan gewoon stopt met eitjes leggen.
Ik heb ook wel eens gelezen dat rauwe aardappel juist slecht is voor ze.
Maar die persoon blijft volhouden dat een schijfje aardappel in het water echt helpt.
Wie heeft daar wel eens vaker van gehoord?
Als het wel werkt is het natuurlijk een gouden tip.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd omdat ze hier alleen leggen als ik een broedhok neerhang.

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi,

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het helpt. En stel dat ze er van gaan eten en het blijkt dat ze er ziek van wordt. Daar moet ik even niet aan denken  :-/. Maar toch bedankt voor de tip  :)

Groetjes

Suzanne

Paul

Hoi Suzanne,

Ik zeg ook niet dat je het moet proberen ik denk net als jou dat het gewoon een risico is en als het anders op te lossen is probeer ik zonder meer dat.
Maar misschien dat iemand er wat meer over weet of er al wel eens van gehoord heeft.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord, lijkt me maar raar hoor. Maar goed. Als het bij die persoon werkt, is ie er maar goed mee.

Inger m

Hoi Paul,
Klinkt als een 'boerenwijsheid' , maar zolang je het niet probeert weet je het niet. Zo wordt ook gezegd dat kippen die broeds blijven (constant broeden) en daardoor geen eieren meer leggen met hun kont in een emmer koud water gezet moeten worden.

Ik weet niet op welke manier een rauwe aardappel zou moeten helpen, mss zitten er bepaalde stoffen in? In principe wordt het eieren leggen gereguleerd door hormonen (LH en FSH) die ook bij zoogdieren voorkomen. Of rauwe aardappel daarbij werkt tegen voortplanting (rijping eicellen => ovulatie) hen ik nog niet gehoord, maar dit is maar een redenatie, hoor. Zoiets zou theoretisch te beredeneren moeten zijn, maar de hormoonregulatie bij vogels is mij nog niet exact bekend...

Suzanne, leuk dat ze er een mannetje bijnemen, dan krijgen ze vast wel een nestje en is dit probleem gelijk opgelost ;)!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.