Een vriendje voor mijn 3,5 jarige valkparkiet

Gestart door Amanda3, 10 mei 2004, 17:34:25

« vorige - volgende »

Amanda3

Hallo,

Ik heb op dit moment een 3,5 jarig mannetje. In deze 3,5 jaar ben ik merendeel thuis geweest doordat ik nog studeerde. Het ziet er nu naar uit dat ik in deze zomer afstudeer, maar dat betekent dan ook dat ik ga werken en dat onze Bono dan elke dag alleen komt te zitten. Nu wil ik graag weten of het nog mogelijk is om er een andere valkparkiet bij te zetten. En als dat mogelijk is of dat dan ook een jonge valkparkiet mag zijn of dat het perse een oudere moet zijn. En mijn volgende vraag is dan kan ik het beste kiezen voor een pop of voor een mannetje? ik wil geen eitjes. Als het beter is om een pop te nemen hoe kan ik dan voorkomen dat ze een nestje gaan maken?

Het zijn een aantal vragen, maar ik wil graag een oplossing voor dit probleem want ik merk nu al aan Bono dat hij het niet leuk vindt als ik toevallig 2 dagen achter elkaar naar school ben geweest.

groeten Amanda

Tara

Hoi Amanda,

de meeste oudere valkjes accepteren een jonger valkje, dus dat moet wel lukken, als ze mekaar nog niet accepteren kun je bijvoorbeeld een tweede kooi kopen en ze daar in doen, want de kooi waar die van 3,5 jaar in zit ziet ie als zijn domein, als ie plots ergens anders zit zal ie niet vijandig doen meestal, maar vaak zijn ze erg lief t.o.v. kleinere jongere valkjes.

Verder kun je gewoon een mannetje aanschaffen hoor, 2 mannen kunnen perfect samen met elkaar, ik heb er die samen in een broedblok zitten enzo, dus dat gaat heus wel :-).

Groetjes, Tara

Joyce28

14 mei 2004, 14:05:42 #2 Last Edit: 14 mei 2004, 14:08:17 by Joyce28
Hoi,

Ik heb een soort gelijk verhaal,alleen ben ik gewoon altijd thuis (thuisblijfmoeder).
Ik schafte een grotere kooi aan voor mijn tamme valk popje die ik nu 3,5 jaar heb.De vogel verdween in de kooi,dus dacht misschien een vriendje erbij?
Er was 1 kweker en die raadde het me af,die kwekerij zit hier ook in mijn woonplaats,toen werd ik even van mijn stuk gebracht en twijfelde enorm.Maar door ervaringen van mensen te lezen,trok ik de stoute schoenen aan,als het echt niet ging of wat dan ook,dan zagen we dat wel weer (aparte kooi erbij ofzo :D )

In eerste instansie wilde ik een pop,omdat ik al een pop heb,en geen eieren wilde.Iemand zei,als je er snel bij bent kan je er nog een gaatje inprikken zodat het zich niet verder ontwikkelt.En ja kon het beste er een tam jonkie bijzetten,en geen oudere valk.
Dus heb ik me op een wachtlijst laten zetten voor een Lutino of Lutino gepareld,als ie maar geel was :D,dat vind ik de mooiste mutatie
En heb de vogel morgen 2 wkn en het gaat echt super met mijn andere valkje!!Ik ben helemaal blij,af en toe word er eens aan een kuif getrokken,als de ander er te dichtbij zit maar meer ook niet,ze gunnen elkaar de ruimte,en eten ook saampjes van de trosgierst

Ikzelf denk dat het een popje is,aan het gedrag
Hij/zij fluit eentonig,kan natuurlijk komen omdat mijn andere valkje ook eentonig fluit.
Heel af en toe brabbelt ie,dan denk ik het is een grasparkiet (das dus weer manlijk,haha)
Maar geen getik hier,of ander gedrag,hij schommelt het liefst.
En hij heeft een visgraatmotief,nu kan het zijn dat dat na de rui weg is,of alle jongen hebben dat natuurlijk dat kan ook.


maar ik zou zeggen,doen,een jonkie die bij de kweker al tamgemaakt is en die gelijk al zaadjes eet,als hij weg mag
volgens mij klikt het altijd wel,als het maar een jonkie is.
Ik had het 3 jaar geleden moeten doen,zo leuk,zo leuk zelfs dat ik er wel een 3e bij wil :P

heel verhaal weer,als ik eenmaal aan het typen ben ::)

luukluuk

ja hoor bij mij is het ook super goed ge