8 mei 2025, 01:36:22

Punkie en Speedy

Gestart door margo23, 9 mei 2004, 15:31:51

« vorige - volgende »

margo23

Hoi

Omdat mijn 2 valkjes, Speedy (pop) en Punkie (man), een nestje hebben leek het mij wel leuk om ook een soort dagboek bij te houden. Vooral omdat ik het leuk vind al jullie verhalen te lezen.

Punkie is in het voorjaar van 2002 bij ons gekomen. Ik heb hem uit de dierenwinkel. Volgens de dierenwinkel was ie 3 maanden oud.

Speedy heb ik een januari 2003  gehaald bij een particulier (ze is met kerst 2002 geboren). Speedy was toen 4 wk oud en ik heb haar een paar weken met de hand bijgevoerd. Vond ik erg leuk trouwens! Wel een boel geklieder.

Nu ik 2 valkjes had, wilde ik ook een grotere kooi. Ik heb 2ehands een jockkooi gekocht waar ik nog steeds erg blij mee ben.

Sinds een half jaar wipwappen speedy en punkie, ik had een koppeltje! Omdat Speedy nog geen jaar was wilde ik wachten met het ophangen van een broedblok.

Sinds 3 weken hangt er ene broedblok in de kooi, Speedy en Punkie raakten steeds meer geinteresseerd en de hormonen vlogen me om de oren.

Op een zonnige maandagmorgen (3 mei) zat Punkie wel erg lang in het blok. Even kijken, jawel een ei!
Inmiddels (9 mei) liggen er 4 eieren.
Dus

3 mei: ei nr. 1
5 mei: ei nr.2
7 mei: ei nr.3
9 mei: ei nr.4

Ik vind het bijzonder dat zoiets precies volgens plan gaat, om de 2 dagen een eitje. Ben benieuwd of er nog meer bijkomen.

Ik heb geprobeerd de eitjes te schouwen, maar Speedy verdedigt flink (ze valt me aan!) en Punkie blijft erop zitten en blaast. Ik wacht dus het juiste moment af!
Ze broeden goed, de wacht wordt om de zoveel tijd afgewisseld. Ook eten ze goed, hoewel niet heel veel van het eivoer.

Ik ben heel benieuwd hoe het zal verlopen, hier alvast een paar foto;s:
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

hier nog een foto (hoe plaats je meerdere foto;'s tegelijk?)
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

hahahaha gaat lekker zo, is dezelfde pic! ben er nog niet handig in, dat begrijpen jullie wel.........

dit is het blok
Speedy, Jacco en Pearl

Marianne

Hoi Margo,

Leuk om nu ook jouw verhalen te kunnen gaan volgen.
Succes met het eerste nestje.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Joyce28

succes met het nestje!wat denk je wat eruit komt voor mutatie?

margo23

Ik heb 2 wildkleurvalkjes, dus denk wildkleur... Speedy komt uit een nest waar pa wildkleur en ma gepareld was dacht ik. Speedys broertjes en zusjes waren ook wildkleur, behalve 1, die was wit. Punkie komt uit de dierenwinkel, geen info van kweker.

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

Vandaag na mijn werk ( heb net 2wk vrij gehad, werk als logopedist in het speciaal/dovenonderwijs) weer even nestcontrole en wat zie ik? ei nr 5!  Ik heb geprobeerd te schouwen maar durf ze niet op te pakken (de eitjes). Kan dit wel of liever niet? Met een zaklamp de eitjes beschenen maar ze zien er roze uit. Hoe doe ik dit het beste?
Ze zijn nu beide even van het nest af (de kooi is open),dit kan ook geen kwaad? De afgelopen dagen waren ze echt in ploegendienst aan het broeden.

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Paul

Hoi Margo,

Het beste is ze in het donker te schouwen of de klep van het broedhok een stuk dicht doen zodat het schemerig word bij de eitjes.
Als je er dan op schijnt kijk je er zowat doorheen en als je dan rode aders ziet lopen zijn ze bevrucht.
Je kan ze wel beetpakken voorzichtig maar was je handen eerst goed omdat het vet van de huid in de porien van het eitje gaat zitten en dat is niet goed.
Ik ben benieuwd of ze bevrucht zijn.
Heb jij een gekocht broedhok ?
Als dat zo is heb je denk ik een stokje aan de binnenkant zitten he.
Ik was daar ook ingetrapt maar dat kan je eruit halen en aan de buitenkant erin steken zo hoort dat eigenlijk maar met vervoer zetten ze dat binnenin.

Groetjes, Paul

margo23

oh hahaha vandaar! ja het is idd een gekocht broedblok. Ik probeerde het eruit te halen maar zat zoo vast. Nu zit er een zitstang voor en kunnen ze er makkelijk in.
Ik zal het vanavond eens proberen in het donker, het schouwen, oppakken zal ik dan maar niet doen.

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

::)Nou een poging gedaan om te schouwen, maar speedy blijft het nest vel verdedigen. Van een afstandje met de lamp erop geschenen maar ik zie niks. Ze zien er wit/licht roze uit en er lijken wel heel licht wat adertjes zichtbaar maar ik weet het niet zeker. We hopen er maar op.
Punkie is erg onrustig als ie niet zit te broeden, als maar schreeuwen (heel handig als je zit te bellen) en vliegen. Is dat normaal of hormonaal/broedgedrag :D?

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

Paul

Hoi Marga,

Het beste kan je aan de bolle kant van het eitje met het lampje naar binnen schijnen.
Je moet het lampje ook tegen het eitje aanhouden dat geeft het beste effect.
Als je wat rozigs ziet lijk me dat een goed teken dat kan het doorschemeren van de aders zijn.
Een onbevrucht ei is spierwit meestal.
Je kan het nog eens proberen als ze van de eitjes af zijn :-)
En dat ze wat onrustig zijn is normaal hoor als ik hier de kooi open zet gaan ze er ook als een speer uit en zijn dan ook vaak onrustig een tijdje.
Dat word weer normaal als het nestje achter de rug is dus maak je geen zorgen.

Groetjes, Paul

margo23

Hoi

Het is nog steeds niet gelukt, ze verdedigen te fel! Inmiddels is nr. 6 gelegd (gisteren, 13 mei). Ik heb vanmiddag de kooi schoongemaakt en werd aangevallen! Gelukkig beet ze niet door, maar zo heftig had ik haar nog niet zien verdedigen!
Nou maar hopen op een goede uitkomst! Als het goed is en het nest bevrucht is kan volgende week vrijdag ( na 18 dagen) het 1e ei uitkomen.

Op het werk had een van de klassen een broedkast met kippeneieren en vandaag zijn er 2 eieren uitgekomen! Dat was inderdaad heel bijzonder (ookal eet ik regelmatig kip..)! Een kuikentje moet wel onder de warmtelamp maar kan wel direct zelfstandig drinken en eten (wel aangepast eten). Is wel anders bij onze valkjes..

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl

margo23

Paul, het stokje zit nu aan de buitenkant!! ;-)
Speedy, Jacco en Pearl

Paul

Hoi Margo,

Jammer dat het kijken nog niet gelukt is maar misschien later dat het een keer lukt.
Het stokje kon er inderdaad uit he hahaha.
Ik kwam er ook pas na de eerste ronde broeden achter tijdens het schoonmaken  :D
Ik had juist al aan de buitenkant ook een stokje gemonteerd dat leek me handiger  :D
In elk geval is dus duidelijk de bedoeling dat het aan de buitenkant zit maar ja al doende leert men he :-)

Groetjes, Paul

margo23

Hoi

Vanochtend in het blok gekeken, Punkie zat op de eitjes. Een eitje was een beetje zichtbaar en lijkt bevrucht! Ik zag adertjes lopen (zonder lampje erbij). Het eitje is dus niet helemaal wit, dus is waarschijnlijk wel bevrucht! Ze blijven heel hard broeden, ik hoop op meer bervuchte eitjes. We hebben er 6, hoe meer eieren hoe meer kansen ;-)
3 mei is het 1e eitje gelegd dus komende vrijdag of zaterdag kan het 1e jong geboren worden (na 18 dagen)? Ze broedde nl vanaf dag 1.

groetjes Margo
Speedy, Jacco en Pearl