5 mei 2025, 21:59:51

dagboek lilian

Gestart door lilian, 8 mei 2004, 22:36:22

« vorige - volgende »

Tara

Hoi Lilian,

ik wil 1 ding zeggen, neem geen foto's meer buiten met King ;D.

Ik deed dat ook altijd he, en plots vloog mijn Naira een meter of 5 verder op het dak van het tuinhuis :o. Hij was ongeveer zo groot als King nu, dus ... Ik zou hem niet meer zo naar buiten nemen ;).

Het blok kun je na het schoonmaken gelijk terughangen, hoe je het schoonmaakt ... Nou, ik koop meestal nieuwe blokken dan, om besmetting te voorkomen.

King ziet er echt prachtig uit hoor, super!

Groetjes, Tara

lilian

Hallo Tara,
Bedankt voor je goede raad ik moet er niet aan denken dat King weg zou vliegen, morgen zet ik er een foto van hem op dat hij binnen is hoor.
Groetjes Lilian

Paul

Hoi Lilian,

Ik dacht dat het bij Daan toen gebeurd is die deed een broedhok open en liet het aan iemand buiten de volliere zien en er vloog een jong uit tot ver boven het dak en die was foetsie.
Twee dagen later is ie wel terug gekomen omdat ie denk ik honger had en zijn ouder zocht maar dat is gewoon geluk geweest toen.
Dus Tara heeft wel gelijk met de waarschuwing je moet er niet aan denken dat King weg vliegt.
Hij ziet er wel heel mooi uit zeg de vorige keer dat ik een foto zag zat er nog geen veer op :-)
De broedhokken die schraap ik schoon met een plamuurmes en desnoods met een schuursponsje en wat water kan je de vlekken wel wegkrijgen voor het grootste deel.
Dan kan je het schoonspoelen met de tuinslang.
Dan goed laten drogen in de zon (als die er is)
Daarna spuit ik ze in met die ongedierte spray van Bogena spray 404 dat is voor bloedluis en dergelijke.
Dan leeft er echt niks meer in je broedhok aan ongedierte.
Vooral goed in de kieren spuiten.
Wel goed open uit laten luchten voor je het terughangt.
De manier van Tara werkt natuurlijk veel makkelijker maar is wel een dure oplossing :-)
Maar Tara heeft veel problemen dus ik kan me voorstellen dat ze nieuwe neemt.

Groetjes, Paul

lilian

Hoi Paul,
Bedankt voor de tip, ik ga King zeker niet meer buiten zo op de foto zetten en ik ga er goed mee oppassen dat hij niet kan wegvliegen. De broedblok ga ik ook schoonmaken eind volgende week denk ik dan is hij 5.5 week en kan hij naar binnen hoop ik.
Groetjes Lilian

lilian

Hoi iedereen,
Hier is de beloofde foto, en zoals beloofd zijn ze binnen gemaakt ik heb extra goed uitgekeken met hem uit het blok te halen zodat hij niet weg kan vliegen nogmaals bedankt Tara en Paul, ik had echt nog niet gedacht dat hij misschien weleens al zou kunnen vliegen.
Groetjes Lilian

Mandy

Ooo king is koninklijk mooi geworden hoor, nu alleen het kroontje nog, of misschien voor het baasje voor de goede zorgen! :P
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Lilian,

King is echt heel erg mooi geworden :-)
Ook op deze foto ziet ie er weer schitterend uit hoor.
Hij heeft ook echt een mooie volle kuif.
Dat waarchuwen is vanzelfsprekend hoor ik zou het erg vinden als King ineens weg zou zijn.
En het blijft altijd oppassen je kan niet voorzichtig genoeg zijn wat ontsnappen betreft hoor helaas kunnen daar veel mensen over meepraten uit ervaring :-(

Groetjes, Paul

lilian

Hoi Mandy en Paul.
Bedankt voor de complimenten, ik ben zelf ook erg in mn nopjes met m, en over dat waaschuwen Paul, ik ben erg blij dat jullie het doen ik stond er echt niet bij stil dat hij misschien al kon vliegen, het lijkt me dan ook echt verschrikkelijk om zo je valkje te moeten verliezen.
Groetjes Lilian

Tara

Hoi Lilian,

King ziet er prachtig uit hoor, ja, ik kan het geloven dat je zou schrikken, ik schrok ook hoor, ik dacht echt dat ik mijn Naira kwijt zou zijn, gelukkig was het niet ver en kon ik 'm nog pakken, maar voor hetzelfde geld was ie weg he ...

Groetjes, Tara

lilian

Hoi Tara,
Ja dat is zeker schrikken, maar ik heb een dringende vraag ik hoop dat je dit leest: Tot grote vreugde zag ik dat King uit heb blok was en op de grond in de kooi aan het lopen was,
Kuifie zat in de blok en Missy was ook in de kooi, ik was een tijdje in de tuin bezig en nog steeds zat Kuif in de blok.
Toen dacht ik er zal toch geen eitje liggen???? ik keek en jawel hoor er ligt een eitje, nu de vragen gaat King nu zelf ook weer terrug in het blok, moet ik nu ook de blok schoonmaken want ik had dit nog niet gedaan omdat King er nog inzat, en is dit normaal dat er alweer zo snel een eitje bijligt???? ik heb ze *het * overgens niet zien doen wel samen kroelen en koppie krauwen.
Ik hoop dat ik snel advies krijg.
Groetjes Lilian

Tara

Hoi Lilian,

King is bijna helemaal zelfstandig, dus het is volkomen normaal dat er weer een eitje ligt hoor, laat het maar gewoon liggen ;-). Alles komt in orde. Als King kan vliegen zal ie zelf het blok ingaan, als een valkje die niet kan vliegen uit het blok gaat hier, doe ik 'm er weer in meestal, maar ik laat ze er wel een tijdje uit, vooral als het erg warm is.

Groetjes, Tara

lilian

oke bedankt Tara,
Maar vindt de moeder het dan ook wel goed als ik hem terrugzet??? want die zit nu weer te broeden.
Groetjes Lilian

Tara

Hoi Lilian,

hij zal toch snel zelfstandig zijn nu, dus dat maakt niks uit. Toen Laiko hier vorig jaar aan haar tweede nest begon, waren de jongen ook net uitgevlogen, en enkele valkjes kropen steeds terug bij haar terwijl zij broedde.

Groetjes, Tara

lilian

Hoi Tara,
Bedankt weer en ik ga ze rustig laten doen hou je wel op de hoogte.
Groetjes Lilian

Paul

Hoi Lilian,

Je kan het broedhok nog wel schoonmaken maar dan kan je beter even wachten tot het popje van het eitje af is.
Je kan dan snel even het eitje voorzichtig ergens neerleggen en het broedhok met een plamuurmes schoonschrapen en nieuwe bodembedekking er in doen.
Dan het eitje terugleggen en je hebt weer een frisse start voor het nieuwe nestje :-)
Na een nestje is het toch altijd een zooitje in het broedhok natuurlijk.
Maar mocht je het niet aandurven kan je het ook zo laten in de natuur maakt ook niemand de broedblokken schoon natuurlijk.

Groetjes, Paul