7 mei 2025, 02:37:10

Hoop eitjes

Gestart door Motormark, 11 mei 2004, 18:37:07

« vorige - volgende »

Motormark

Hallo,

onze Franky heeft verleden week een eitje gelegd, dus moesten we al om te beginnen een endere naam zoeken. Twee dagen later volgde er een tweede eitje. "hij" broedt z'n eitjes, maar poept niet meer in z'n kooi, hij wil ook niet meer uit de kooi. Als ik hem forceer door vinger tegen de borst te duwen, en hem zo te laten opstappen, gaat hij er wel uit, vliegt even poept en gaat terug de kooi in. Ondertussen heeft hij nog twee eitjes gelegd.

Vraag 1 is het normaal dat hij niet meer in de kooi poept? en als hij uit de kooi poept is het net of er een Deense dog is langstgekomen, zo groot is die hoop.

Vraag 2 Hoeveel eiren hebben we nog te verwachten, en wanneer moeten we ze wegnemen.

Groetjes, Mark

Motormark

Sorry, heb nu pas vraag en antwoord gelezen.

Opgelost dus.

marjo

Hoi Mark,

Het is heel normaal hoor als een tamme valkparkiet haar poep ophoud totdat ze buiten de kooi komt, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik denk dat ze haar nest schoon wil houden. Wij hadden ook een vrouwtje die dat deed. In het begin schrik je je rot als je de hoeveelheid poep ziet en het stinkt gigantisch. Wij zorgden altijd dat we meteen met haar boven de prullenbak stonden zodra ze eruit was en dan deed ze haar behoefte daarboven. Zodra ze geen nestje meer had, hield dit vanzelf op, dan poepte ze gewoon weer in de kooi. Humpie legde meestal 5 eitjes en dan hield het voor een aantal weken op. We hebben van alles geprobeerd om haar van de leg af te krijgen. Eitjes weggehaald. De eitjes laten 'uitbroeden'  maar het lag in de aard van ons valkje om maar eitjes te blijven leggen. We zorgden wel dat er altijd sepia in de kooi hing, daar verslond ze er heel veel van tijdens de leg. Ze hebben die kalk nodig voor de aanmaak van de eitjes anders krijgen ze kalkgebrek.

Groetjes,
Marjo

anika_en_spirit

Hoi Mark,

1). Waar broed je valkje?? Op de bodem van de kooi of in een broedblok?? Als ze op de bodem van de kooi zit dan ziet ze de kooi waarschijnlijk als haar broedhok en zal ze naar buiten willen om te poepen, omdat ze haar broedomgeving schoon wil houden. Ze spaart dus net zolang poep op todat ze eruit kan en dan ligt er in 1 keer een grote hoop.
2). Een normaal legsel bestaat meestal uit 4 tot 6 eitjes.
Een valkje word normaal gesproken na 18 tot 21 dagen broeden geboren. Als ik jou was zou ik de eitjes er dus na ongeveer 18-21 dagen uithalen. Als je de eitjes er te snel weer uithaalt heb je namelijk kans dat je valkje opnieuw gaat leggen en zo uitgeput raakt. Een paar nestjes kunnen geen kwaad, maar als het maar door en door blijft gaan...

Groetjes Anika
Liefs, Anika
Spirit, Senna, Lucky, Shine, Skye, Syara, Soƫ, Sterre, Sero & Sweet!