6 mei 2025, 21:37:04

Enkel of Dubbel

Gestart door breezer, 6 mei 2004, 16:53:53

« vorige - volgende »

breezer

Hallo allemaal

Even een vraagje, als ik dadelijk mijn buitenvoliere ga bouwen moet het gaas dan enkel zijn of dubbel ter bescherming van de katten, mijn vader zegt dubbel, dus het ene gaas overlapt het andere gaas, hoe denken jullie hierover?

Groetjes Ramona

Tara

Hoi Ramona,

ik heb ook dubbel gaas, we hebben wel geen last van katten, maar hier zei m'n vader ook beter dubbel dan enkel altijd he .. Als er iets onverwachts gebeurd bijvoorbeeld en 1 gaas is stuk, dan zijn je vogels niet weg gelukkig want dan is er nog een gaas over, zo denk ik er over ...

Groetjes, Tara

Sander

Hello

Ikzelf gebruik enkel gaas, maar ik heb dan ook geen last van katten. Als je in een buurt met veel katten woont is het zeker aan te raden om dubbel gaas te nemen!

groetjes
sander

Inger m

Hoi,
Ik heb hier vrij veel katten in de buurt, maar ik gebruik gewoon enkel gaas. Ze trekken een valkparkiet echt niet zomaar erdoorheen. Met kleine tropen kunnen er weleens problemen optreden. Hou er rekening mee dat je er bij dubbelgaas minder makkelijk doorheen kunt kijken.

Let op de maaswijdte en dikte van het gaas. 1 x 1 cm wordt vaak gebruikt voor tropen en is vaak vrij dun gaas, wat sneller kan beschadigen. Je hebt ook van dit gaas omkleed met groen plastic dat is voor valkparkieten niet aan te raden ivm knagen.

Ik heb zelf gaas van 1.9 x 1.9 cm en dat is een prima maat voor valkparkieten. Dit heb je in twee diktes, ik heb de dunste maat en het zit al 16! jaar om de voliere zonder dat het beschadigd. Door deze maat gaas kun je gemakkelijk heen kijken (je kunt het ook donkerder verven).

Verder heb je ook nog 2.5 x 2.5 dat is ook geschikt voor valkparkieten, maar bij 1.9 x 1.9 trekken ze er echt geen vogels doorheen....

Anderszijds kun je om de voliere wat beplanting zetten, dat geeft wat meer rust aan de vogels. Het is wel verstandig om langs de bodem een rand te maken van circa 20-30 cm hoog. Voliere bouwers noemen dit morsranden.

gr Inger

Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Ramona,

Dat 10x10 gaas met groen plastic eromheen lijkt sterk maar de valkjes eten het plastic er soms vanaf en dan blijft er heel dun ijzerdraad over.
Ze kunnen er dan zelfs uitkomen door de gemaakte gaten.
Je kan beter 19x19 nemen en dan dat glimmende wat in vollierepanelen gebruikt word.
Dat is veel sterker en daar komen ze echt niet door.
Neem je dun gaas dan is dubbel zeker aan te raden maar met dik gaas is dat minder snel nodig.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

ik ga er ook geen dubbel gaast opzetten, we hebben hier in de verste verte geen katten, en ik denk niet dat ze er een valkje zomaar doortrekken.

SDC:D

breezer

Hoi

Het is ook niet dat ik er bang voor ben dat ze mijn valken er doorheen gaan trekken, maar eerder beschadeging aanbrengen, de buurman van mijn ouders die heeft dus nu een vink die beschadigd is door een kat die dacht ik zie daar een lekker maaltje, en aangezien mijn buren al drie katten hebben en ik op straat ook veel katten zie lopen, neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Nu heb ik de ruimte van 3 meter lang bij 1 meter diep en 2 meter hoog om daar mijn voliere te bouwen, ik kan eventueel een nachthok binnen maken, maar dan zit ik in het magazijn van onze winkel, nou is dat niet zo'n groot probleem, maar mijn vriend ziet toch het nachthok liever buiten, maar houdt ik dan niet te weinig ruimte over buiten? voor uiteindelijk 3-4 koppels? en hoe groot moet zo'n nachthok eigenlijk precies zijn? de broedhokken worden daar dan ook in geplaats toch?

Oh ik moet nog zoveel te weten zien te komen daarom ben ik zo blij dat jullie er zijn.... :D ;D :D

Groetjes Ramona

Inger m

Hoi,
Als je dubbelgaas neemt, wordt de voliere wel twee keer zo duur, want gaas is erg duur. Met kleinere tropen zijn er vaker problemen. Ik heb eigenlijk nog geen voliere gezien met dubbelgaas. Schrikdraad is mss ook een oplossing? Maar hier zitten veel katten op en rond de voliere en een valkparkiet laat zich niet zomaar aanvallen.

Mijn binnenhok is vrij klein en wordt ook weinig gebruikt door de vogels. ik heb zelf de nestkasten gewoon in de buitenvoliere hangen. Ik denk dat er geen exacte maten te geven zijn voor een binnenvoliere, mss 1/4 van het buitenopp? Maar dat hangt vooral van je eigen voorkeur af. Als je de nestkasten binnen ophangt, dan zou ik wel voor een ruim binnenverblijf zorgen. Reken per koppel op 1-2 nestkasten ivm keuze.

Jouw voliere is vrijwel even groot als die van mij. Ik heb er zelf 5 koppels valken, 2 koppels kakariki's, 4 grassen en 3 diamantduifjes in. Het is bij mij nu iets te vol en de grassen en diamanten worden niet meer vervangen.

Wat betreft ruimte zou je er wel zeker 4 koppels valken in kunnen houden, het zijn erg sociale vogels.

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi,

Ik heb wel gaas van 1x1 cm, en het is groen geplastificeerd. En het bevalt prima. Tenslotte zijn er ook vogelkooien die geplastificeerde spijltjes hebben.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Sander

Hello

Ik heb ook geplastificeerde draad en ik heb nog nergens beschadiging hieraan, en de voliere staat er toch al een jaar of 7!!

groetjes
sander

Stijn dc

hoi

van dat geplastificeerde draad is geen probleem denk ik. Zolang ze er niet aan knagen, dat hangt altijd af van vogel tot vogel. En ik denk niet dat een valkparkeit zo door ijzerdraad heen gaat hoor.

beschadiging komt niet zo snel voor denk ik, of er moet al iets serieus aan gebeuren. Draad kost in ieder geval veel geld. Of je moet hem zoals ons in aanbieding kopen, dan valt het mee. Ik denk dat ik voor 25 m gelaste draad 50€ kwijt was.

SDC:D

Paul

Hoi,

Een vriend van me heeft zelf een kleine kamervolliere gemaakt met dat groene gaas 10x10 en daar heeft zijn valkje aan een kant al het plastich vanaf gebeten.
Wat er dan onder dat plastic zit is heel dun ijzerdraad en dat trekken ze zo open heb ik daar gezien want er zat al een redelijk gat in.
Het leek mij ook altijd heel sterk gaas maar nu ik dat gezien heb heb ik er dus zo mijn twijfels over.
Hij heeft er natuurlijk maar eentje binnen momenteel dus als die eruit gaat is ie zo weer gevangen want die is tam en het is in de huiskamer.
Maar als ze in een buitenvolliere gaan knagen en ze breken uit ben je ze wel kwijt meestal :-(

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Mijn grasparkiet heeft ook al een groot deel van het gaas afgeknaagd, dus alle verfresten zijn verdwenen, dit zie je veel vaker in de gewone huiskamer kooien.

Maar of ze aan het gaas gaan knagen hangt er mss ook vanaf of ze voldoende andere dingen te doen hebben, bv wilgen om aan te knagen.

Bovendien hoeft er maar een valkje op het idee te komen om eraan te gaan knagen en dat zou zonde zijn. Het kan best zijn dat ze dat niet gelijk doen, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Persoonlijk zou ik daarom ook niet voor geplastificeerd gaas kiezen bij (valk) parkieten, het blijven ten slotte knagers en de kans blijft dus aanwezig dat ze er eens aan beginnen.

Je kunt gewoon gaas (1.9 x 1.9) ook groen verven (of andere kleur) om er zo beter doorheen te kunnen kijken. Ik heb dat bij mijn voliere ook gedaan.

gr Inger
problem.

Suzanne

Hoi,

Het hangt ook van het merk gaas af. Wij hadden bij de winkel keuze uit 2 merken. Die van Bekaert was heel sterk en stevig, terwijl het andere merk (weet nog niet eens meer hoe het heet) behoorlijk slap was, en makkelijk te vervormen.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.