8 mei 2025, 12:56:31

SPOORLOOS

Gestart door Timmety, 29 december 2002, 19:40:22

« vorige - volgende »

Timmety

Hallo allemaal,

Ik heb een valkparkiet die tam is. Op dit moment kan hij nog niet goed vliegen, omdat hij bij de aanschaf is gekortwiekt. Maar wel is al goed zichtbaar de ontwikkeling van zijn nieuwe vleugels, dus ik verwacht dat hij in enkele weken wel kan vliegen.
De andere iets minder en kan goed vliegen.

Nu ben ik een echt buiten mens, net als mijn vogel, en nu vroeg ik mezelf af, hoe kan ik de vogels in de zomer buiten laten zitten (vrij) zonder dat ik het risico loop dat hij weg vliegt. (ik zat zelf te denken, aan een riempje of iets dergelijks, maar bestaat dat? is dat raar)

graag reactie

Tim

Paul

Hoi Tim,
Ik weet in elk geval wel dat het voor papagaaien bestaat maar voor valkparkieten denk ik niet omdat die te dunne pootjes hebben en als je ze een halsband om doet zullen ze dat ook echt niet fijn vinden, dan zitten ze liever in een kooi buiten want dat vinden ze vaak ook prachtig.
Zeker met een valkje is het risico groot dat als ie toch weg probeert te vliegen en het tuigje waar ie aan vastzit is te lang dat ie zichzelf bezeert omdat ie dan tijdens de vlucht ineens tegengehouden word met alle gevolgen vandien :-(
Ik denk dus dat je je valkjes meer plezier doet om buiten een grote kooi neer te zetten en ze daar in te doen als je zelf ook buiten bent.

Groetjes,  Paul

Mandy

30 december 2002, 01:17:32 #2 Last Edit: 30 december 2002, 01:18:05 by Mandy
Hallo Tim,  :)

Volgens mij heb ik nog ergens zo'n tuigje speciaal voor een valkparkiet liggen. Die heb ik daar toen na 1x proberen in een ouwe doos gegooid! Het was een ramp!  :o
In de winkel wisten ze het mooi te vertellen en op het plaatje zag het er diervriendelijk uit en hadden die vogels het naar hun zin. Je moest het wel bij een jonge vogel aan laten wennen, nou vergeet het maar. Mijn jonge/supertamme Taco werd er echt hysterisch van, hij maakte heftige bewegingen alsof tie stuipen had, was heel zielig  :( heb 'm toen maar gauw bevrijdt!
Ik heb hier dus spijt van  :-[ en adviseer het je daarom ook niet te doen! Ook geen hals bandje ofzo, want zoals Paul al aangaf kan je valk er na een vliegpoging vervelende verwondingen aan overhouden of erger... :o

Dus zet je valk dan inderdaad in een kooi buiten of laat hem opnieuw knippen, alle voor- en tegens daar gelaten, die beslissing/mening moet je zelf maken.

Ik had 2 valkparkieten en 2 grasparkieten in huis vliegen die met goed weer in hun kooien buiten zaten.
Later is mijn valk Taco (toen alleen binnen) toch nog weggevlogen (eigen fout; open deur om hond binnen te laten terwijl Taco los was...)  :(  en nu heb ik een geknipte papegaai die zich, in het begin, bezeerde doordat ze zich liet vallen en er staartveren braken. Ik neem ze nu met goed weer mee naar buiten op haar "klimpaal" met speeltjes (een vliegende papegaai in je huiskamer is ook iets moeilijker/gevaarlijker dan een valkparkietje... ;D)

Succes ermee!

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl