9 mei 2025, 07:29:07

oogje druppelen

Gestart door turbopapagaai, 13 mei 2004, 13:36:23

« vorige - volgende »

turbopapagaai

:-/help,mijn valkje heeft een ontstoken oogje,nou heb ik van de dierenarts oogzalf gekregen,maar hoe krijg je dat er in?we pakken hem steeds met een handschoen aan en slagen er dan in om hem te behandelen.het punt is dat hij zich heel moeilijk laat pakken en dat we bang zijn hem hierbij pijn te doen.hij kwekt echt alles bij elkaar!ook omdat hij niet wil,ik denk niet van pijn,maar toch.hoe groot is de kans dat we dalijk een valse parkiet hebben?iemand ervaring?

Inger m

Hoi,
Dat is een lastige situatie, maar de enige manier om de oogzalf in zn oogje te krijgen is toch vangen en dan zalven. Vogels hebben er een hekel aan om gevangen te worden en zullen daardoor behoorlijk krijssen (het zijn tenslotte prooidieren). Probeer er niet te veel achteraan te jagen en hem zelfverzekerd en zo snel mogelijk te vangen. Jagen levert extra stress op bij de vogel.

Ga op vaste tijden de oogjes zalven en laat merken wat je van plan bent, dan weet de vogel waar hij aan toe is  ???
Maar ga dan op andere tijdstippen juist leuke dingen met de vogel doen en laat blijken dat je niet van plan bent te gaan zalven of hem te pakken. Probeer het vertrouwen te behouden, want dit zijn onprettige ervaringen voor vogels.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Turbopapagaai,

Als ik hier een valkje medicijnen moet geven pak ik hem eerst gewoon met de hand vast van een handschoen zijn ze hier heel erg bang.
Dan neem ik hem op schoot en wikkel voorzichtig een theedoek om zijn lijfje dan kan ie niet veel meer doen met de vleugels en ze bijven redelijk rustig.
Dan kan je makkelijk de medicijnen geven of het oogje behandelen.
Het lijkt me minder gestrest voor de vogel dan met een handschoen vastpakken.
Je kan het zo dus ook even proberen.

Groetjes, Paul

turbopapagaai

8)hoi,om te beginnen heel erg bedankt voor jullie snelle reactie.het pakken met de hand hebben we eerst geprobeerd,maar dan bijt hij tot bloedens toe in je hand!overigens,nu zojuist leek het wel of hij er in berustte wat we gingen doen,minder krijsen en liet het min of meer toe.zou dit toeval zijn of zou hij beseffen dat we hem helpen?soms krijg ik de indruk dat valkparkieten behoorlijk pienter kunnen zijn,of schat ik e.e.a.nu te hoog in?

Paul

Hoi Turbopapagaai,

Men zegt wel eens dat de intiligentie te vergelijken is met een mensenkind van 2 jaar dus voor een dier is dat een redelijk hoge intiligentie al vind ik :-)
Ik denk dat ze vaak echt aanvoelen of je iets goeds met ze van plan bent en dat je ze wilt helpen.
Dus ik denk dat je daar wel een beetje gelijk in hebt.
Ik vind dat zelf in elk geval zo maar misschien dt er mensen zijn die er weer heel anders over denken.

Groetjes, Paul

Inger m

14 mei 2004, 11:46:21 #5 Last Edit: 14 mei 2004, 11:48:37 by Cinnamon_valk
Hoi Paul,
Ik denk daar idd wat anders over, ik heb zelf altijd het idee dat een ziek dier denkt dat ik er weer ben om hem te pesten... :(
Ik heb er op dit moment ook eentje zitten die medicijnen krijgt en ik geloof niet dat ze het idee heeft dat ik iets goeds voor haar probeer te doen. Het is wel zo dat ze er wat aan gewend kunnen raken en daardoor rustiger reageren (of juist andersom, denk bv aan het pillen geven aan katten, die kunnen daar echt hysterisch op reageren). Hoe een dier ergens op reageert ligt vgl mij ook grotendeels aan jezelf, omdat je na een aantal behandelingen bv wat zelfverzekerder te werk gaat.

nb. die vergelijking met keine kinderen gaat niet helemaal op, want ze konden mij vroeger niet wijsmaken dat als ik iets vies moest of een prik dat dat goed voor mij was... Dieren denken meer op korte termijn...

Papegaaien worden idd weleens vergeleken met mensenkinderen van 4 jaar. Hoe dat is onderzocht en op welke punten dit opgaat weet ik niet, maar ik vind zelf dat vogels behoorlijk intelligent zijn.

Hoi Turbopapegaai,
Bijna iedere valk zal tot bloedens toe proberen te bijten als je het vasthoudt, probeer de vogel direct om de kop heen te vatten, zodat het niet meer kan bijten.
Ik heb hier een foto van een valkparkiet die medicijnen krijgt. Met mn duim en wijsvinger voorkom ik dat het bijt en ondersteun hem met de rest van mn hand om bewegingen te beperken (niet strak). Met de andere hand geef ik medicijnen, maar ook dan moet je uitkijken dat hij je niet plotseling bijt.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.