6 mei 2025, 01:19:25

Braken?

Gestart door Mistle, 4 mei 2004, 23:52:30

« vorige - volgende »

Mistle

Ons valkje (van 6 jaar)  lijkt wel eten weer op te "werken", ssort van braken dus. Dan schud ze haar kopje om de opgehaalde zaadjes eruit te gooien, alweer een soort van braken?
Wie weet wat dit is? Ernstig of gewoon niet zo lekker?
Alvast hartelijk dank!!

Tara

Hoi,

dat doet mijn grasparkiet (mannetje) ook, grappig zicht vaak, dit doet hij als hij wil voederen, hij voedert dan andere valkjes van mij, hij heeft al zowat alle mannetjesvalkjes willen eten geven zo :-). Misschien dat het ook zoiets is? Want vaak is het voergedrag dat ze vertonen als het met schudden gebeurt.

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Mistle,

Het kan zijn dat je valkje broeds is dan doen ze dat inderdaad soms.
Als het voer wat ie opbraakt vies ruikt is er wat anders aan de hand dan kan het een kropontsteking zijn bijvoorbeeld.
Doet ie het af en toe of regelmatig?
als het maar af en toe is zal het broeds gedrag zijn denk ik zoals Tara al vertelde dat kan geen kwaad.
Let ook op de ontlasting van je valkje als dat er normaal uit ziet is dat een goed teken in elk geval.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

volgens mij gaat het hier inderdaad om een poging om voer op te geven. Vaak doen ze dit voor een denkbeeldige partner, gecreerd door een eventuele spiegel in de kooi.

SDC:D

mistle

Bedankt voor de informatie!! Ik denk idd dat mijn valkje broeds gedrag vertoont..... Er zit ook een mannetje bij. Maar ze vinden elkaar niet zo aardig... Maar dulden elkaar. In het verleden heeft ze  wel eitjes gehad. (ander mannetje) En de zaadjes die ze opbraakt stinken niet, alleen een beetje vochtig. Ik had dit alleen nooit eerder gezien bij haar. Vandaar de "onnodige" ongerustheid.
Bedankt allemaal voor de reacties!!
 Groetjes van de valkjes Falco (v) en Spikey (m).

Stijn dc

hoi

dan is er gelukkig niets aan de hand. Ik hoop dat het nog wat word, en dan heb je mss binnenkort ook een nestje.

SDC:D