11 mei 2025, 14:49:05

aanpassings problemen

Gestart door Franca van der Weijde, 4 mei 2004, 19:32:45

« vorige - volgende »

Franca van der Weijde

Hallo,

Mijn moeder heeft nu 4 maanden een valkparkiet Kuifje in huis het is een leuk beestje maar we kunnen er niet zoveel mee.
Hij is door een kennis gekocht bij de dierenwinkel.
Omdat het de eerste valkparkiet was die we kregen, voorheen hadden wij een grasparkietje, heb via de website wat informatie gevonden over het verzorgen van een valkparkiet.
Zoals handtam maken en uit zijn kooi laten en zijn voeding.
We hebben al die tijd onze best gedaan om Kuifje een beetje vertrouwd te maken met ons. Maar het is nog steeds niet mogelijk om je vinger of hand in de kooi stoppen of hij begint te blazen, happen en wordt heel nerveus.
Omdat het belangrijk is de voeding een beetje af te wisselen hebben we geprobeerd om hem buiten droogvoer ook wat groente en fruit te geven. Dit wil niet lukken hij doet niet eens moeit om te kijken wat er in zijn kooi ligt. Wij hij wel gek op is zijn zaadstengels.
Als hij uit zijn kooi mag, meestal in de keuken tijdens het ver-schonen, vliegt hij naar de keukenkast waar hij op gaat zitten en niet meer van plan is om er af te komen.
Soms zit hij een dag en nacht zonder eten en drinken op de keuken kast. Ik heb begrepen dat water heel belangrijk is voor een parkiet.
We zijn eigenlijk een beetje ten einde raad.
Zouden wij wat tips kunnen krijgen om het vertrouwen van kuifje te winnen.
We willen zo graag dat hij het naar zijn zin heeft

Tara

Hoi hoi,

wat jammer zeg, dat hij jullie nie wil vertrouwen.

In ieder geval kan het te maken hebben met de leeftijd, hoe oud is het valkje, is ie geringd? Valkjes die een behoorlijke leeftijd hebben en nooit eerder tam zijn geweest, willen vaak ook moeilijker wennen dan jongere valkjes.

Wat kan helpen is bijvoorbeeld een jongere valk bij 'm doen, en zorgen dat die tam wordt, en meestal als je een tamme valk bij een niet-tamme valk zet, dat die ook tammer wordt!

Wat (ik weet niet of het zo is) niet in de kooi mag hangen als speeltje is een spiegeltje, want dan ziet ie daar een andere valk in, en zou ie zeker wilder worden weer. Met een echte handtamme valk, is de kans groter dat hij ook wat tam wordt.

Groetjes, Tara