20 augustus 2025, 08:41:39

2e ronde 2004

Gestart door Mandy, 4 mei 2004, 01:44:04

« vorige - volgende »

Bianca

he verdori!
ja en met dit weer moet het ook niet te lang duren, ieuw........
Nou laten we hopen dat het andere bontje net zo'n grote sterke vogel wordt als pangang.
Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Mandy

Ja dat wordt zeker spannend Joyce, en ik heb geen andere keus helaas, dus duimen maar. ::)

En het wordt ook spannend bij Suske&Wiske want er liggen nu 5 eieren, 2 bevrucht! ;D
Maar het is hun 1e keer dus het is afwachten of ze goed blijven broeden en als er jongen komen of ze er goed voor gaan zorgen.
En vanochtend zat Thea in hun blok, als dat maar goed gaat!

En ik had weer ff naar Feld gebeld, ze worden vast niet goed van mij daar... ::) , want in de ontlasting van Switch, Macey en de bont geparelde van Pino is het witte plasje een beetje beige, maar blijkbaar is dat van de vibravet, want dat verandert de stofwisseling, dacht het al wel, want bij de rest zie ik het niet, maar dan weet ik het zeker en hoef me geen zorgen te maken, dat heb ik wel genoeg gedaan. ;)

Maar of die bont geparelde het redt weet ik niet, want Pino voert de uitgevlogen valken niet zo goed meer, maar het wildkleurtje is redelijk zelfstandig en die ene van Pico die geplukt was en de bont geparelde knabbelen wel wat van trosgierst en de kleine zaadjes, tja, we zullen wel zien. ::)

Met de jongen van Ot&Sien en Jut&Jul gaat het prima, ook met het bontje. :)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Job

Mandy,

Hopelijk gaat alles goed met de valkjes daar. We duimen hier in ieder geval. Wanneer zouden in principe de bont geparelde jonkies van Pino en Pip zelfstandig zijn?

Mandy

26 juli 2004, 17:28:50 #228 Last Edit: 26 juli 2004, 17:36:17 by Mandy
Hoi Evi,

In principe zou dat voor de jongste 2 augustus zijn, want dan is die 6 weken, maar zoals dat er nu naar uit ziet komen daar wel een paar weken bij want ze loopt erg achter. En Pino&Pipo hebben meer zin om op eitjes te broeden (die haal ik telkens weg) dan deze jongen verder groot te brengen, dus reken maar nergens op, dan valt het niet tegen. :-/

Dit is een foto van gisteren, je ziet dat ik bij die ene net de ogen heb gezalfd;

En ik heb ze ook maar terug gedaan in het blok, dan kunnen ze elkaar tenminste nog warm houden.

Mandy

26 juli 2004, 17:35:43 #229 Last Edit: 26 juli 2004, 17:38:02 by Mandy
En ik hoorde zaterdag gepiep bij Kuifje&Bobbie dus het 1e jonkie is geboren. :)
Maar ik heb nog niet gekeken, ik laat ze liever zoveel mogelijk met rust, misschien dat ze het dan beter doen? ::)

En bij Suske&Wiske zijn 4 van de 5 eieren bevrucht. ;D

Dit zijn de jongen van Ot&Sien  :) ;

Ik moet ze ff goed in de gaten houden, want bij sommige pennetjes zie ik bloedpuntjes dus dat zou het begin van plukken kunnen zijn... :-/

En Jut&Jul  ;) ;

Alleen krijgt dat jong van Rembo echt de restjes hoor, die wordt het minst gevoerd. :-/

Mandy

En dit is Nessa voor Karin  :) ;

Het kostte me heel veel moeite om ze een beetje tot rust te krijgen en op mijn vinger te laten zitten en ik mocht ze gisterenavond ook eindelijk kroelen. :P
Ze moest namelijk niets meer van me hebben nadat ik ze vorige week preventief vibravet gaf. Nu zit er Baytril in het water. ;)

En dit is haar broertje Soxs  :) ;

Hij niest nog wel, maar het is al minder aan het worden gelukkig. Hij gaat zaterdag naar Spijkenisse. ;)

Ze eten en drinken allebei goed. :)

Karin

26 juli 2004, 23:23:26 #231 Last Edit: 27 juli 2004, 21:58:50 by kazoo
Wat is ze toch mooi hè ?  :-* Ik ga van de week haar kooi helemaal klaar maken. De speeltjes hangen er al in  ;D En hoe is het met Switch ?

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

robentru

Hoi Mandy,
supervogels die Nessa en Sox (voor de mutatie schijn ik een tik te hebben). Beelschoon.
Dat eigenaars maar veel plezier aan te mogen beleven.

Hoi Karin,
te gek wat een prachtige valk krijg je! Succes ermee.

Groet,
Trudy

Karin

Dank je Trudie ! Ik heb er ook een groot zwak voor bontjes  ;D en dat terwijl, ja, hou je vast, ze op tentoonstellingen geweigert worden ! Ik kreeg van diverse kwekers ( druk op zoek naar een bonte witmasker  ;D ) te horen dat ze geen bonte kweken omdat die niet naar de TT kunnen. Nou ja zeg, en nog wel de mooiste mutatie die er is  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Joyce28

27 juli 2004, 18:47:44 #234 Last Edit: 27 juli 2004, 18:51:39 by Joyce28
Lieve foto's Mandy!!
En ik vind Nessa ook prachtig,dat bont geweigerd joh :o

Ik heb wel eens gelezen dat kwekers niet gek zijn op cinnamon,want dat verpest de kleur.
Sommige kwekers willen koste wat het kost cinnamon eruit houden

Tja kwestie van smaak denk ik dan maar,want ik vind bont en cinnamon ook erg mooi,en mijn favoriet is Lutino ;D
ach ik vind alles mooi eigenlijk,maar tja je moet keuzes maken want ik kan niet alle mutaties hier houden :D

Mandy

28 juli 2004, 03:44:54 #235 Last Edit: 28 juli 2004, 04:10:25 by Mandy
Ik weet het niet, maar ik heb geen lekker gevoel bij mijn valken... :-/
Ik ben bang dat de papegaaienziekte op mysterieuze wijze is terug gekeerd! :o

Het is nu niet meer te controleren en te bewijzen daar mijn valken al een week aan de antibiotica zitten, dus als het al zo zou zijn dan wordt er al wat aan gedaan.

Daarom heb ik ook getwijfeld of ik het nou wel of niet moest vertellen hier, maar ik wil eerlijk zijn en moet ook mijn ei kwijt. :-/

Zoals sommige al wel weten is er dus een jong van Pino die ineens een flinke oogontsteking had, die krijgt sinds vrijdag 16-7 CAF antibiotica oogzalf en dat helpt redelijk goed, er komen geen brokken pus meer uit... ::)
Toen had ik een wildkleur valkje van Pino wat nieste, kan, die was ook nat geregend na het uitvliegen.
Macey, een valkje dat ik binnen met de hand groot breng, niest ook, maar die was bijna dood en er weer bovenop gekomen en was dus verzwakt en vatbaar.
Het is vooral in de buitenkooien waar Pino&Pipo en Rembo&Rembo zitten en de kooi ernaast waar Theo&Thea en Suske&Wiske zitten ik wel eens genies hoor. Maar ook in de andere kooien, die geen verbinding met deze hebben, hoor ik wel eens wat genies, dat kan.
Maar sinds gisteren heeft Pino geïrriteerde ogen, net zoals Jul vorig jaar de eerste was toen de papegaaienziekte uitbrak en toen ging er een alarm af bij me! :o

Ik heb naar Feld gebeld, Annie eigenlijk, zijn assistente, want Feld is op vakantie en zij zei dus ook dat het wel zou kunnen maar niet persé hoeft al lijkt het er wel op.
Ik gaf dus eerst de jongen bij Pino vibravet om verdere besmetting van de oogontsteking te voorkomen, dat kregen ze sinds maandag 19-7 en ook Macey en Switch binnen.
Maar omdat het buiten zo slecht ging ben ik daar sinds vrijdag 23-7 Baytril gaan geven. In het drinkwater dus en ook in de kooi ernaast. En ook de eerste 2 jongen van Pino die inmiddels binnen zitten. Het bontje, Nessa voor Karin, vertoont niets, maar het wildkleurtje, Soxs, heeft soms niesbuien, verder zien ze er goed uit.

Nu heb ik met Annie overlegd en omdat er jongen in de blokken liggen stap ik morgen op ornithose mix over (als TPG op tijd levert), want Baytril kan een rem op de groei van de jongen geven en een jong van 1 dag dat niet verder kan groeien is niet zo best natuurlijk... :(
En dan moet ik volgende week even bellen als Feld terug is en verder overleggen.
Als het dode jonkie van Rembo&Rembo op tijd aan was gekomen hadden ze het op tijd kunnen onderzoeken en zien of die de papegaaienziekte had, maar die is afgelopen zaterdag na bijna een week onderweg geweest te zijn als soep aangekomen! :-X

Er is volop leven en gezelligheid in de volière en zie ik niet veel bijzonders behalve dat ik af en toe wat genies hoor hier en daar en de bovengenoemde problemen.
Nu heb ik natuurlijk al een paar weken in de stress gezeten vanwege andere dingen en reageer ik nu misschien hyper op alles, maar beter te alert dan te laks.

Ik had ook een hele waslijst met vragen voor Feld, oa of we de vorige keer niet goed behandeld hebben, maar Annie zei dat ze de vorige keer wel goed behandeld geweest zijn en ik de paar nieuwe valken die toen gekomen zijn ook goed in quarantaine heb gehouden.
Daarnaast hebben alle valken voor de kweek nog een kuur Baytril gehad omdat Kuifje1 toen plotseling overleden bleek te zijn aan salmonella.

Ook lijkt het "probleem" nu in de nieuwe kooien te zitten, dus een niet goed weggepoetste bacterie van vorig jaar kan niet weer tot leven gekomen zijn.
Dus ik denk dat het probleem bij een valk moet zitten die er vorig jaar ook was, dus dat moet dan Pino, Theo of Rembo (de pop) zijn, maar omdat Pino en Theo er al van begin af aan zijn en toen Rembo vorig jaar kwam er kort daarna de papegaaienziekte uit brak verdenk ik haar ervan dat zij het misschien zo erg in zich heeft dat het er niet uit te kuren valt? ::)

Ik ben nu ook bang voor de gezondheid van Chico dus behandel haar mee en ik ben ook bang dat ik het weer kan krijgen. Ik voel me al een paar weken lusteloos en ben niet happy, eigenlijk voel ik me gewoon depri, ik heb me ook behoorlijk druk gemaakt de laatste tijd en zit nu ook thuis omdat ik weer een blaasontsteking heb. Hoeft niets te zeggen, maar je gaat toch weer verder denken...

Ik heb in ieder geval al wel besloten dat ik stop met het naar binnen halen van valkjes na dit jaar ivm de gezondheid van mij, Raymon en Chico, die zijn mij vele malen belangrijker dan al mijn valken bij elkaar.
En ik ga in het najaar het open stuk van de volière dicht maken, een dak erop. En de bodems buiten wil ik dicht smeren met beton zodat ik de vloer voortaan goed schoon kan maken. Dat bespaart me ook minimaal 120 euro aan houtsnippers per jaar! Een emmer hete dettol erover, ff goed schuren, schoon spuiten en klaar. Beter dan al dat gehannes wat ik nu doe en misschien niet goed in alle hoeken en gaten kom!

En ik heb er nog een probleem bij denk, want het kneusje van Pino, de bont geparelde met de ontstoken ogen, was uit het blok en is ws verkeerd gevallen, want het kan niet meer op het linker pootje staan en de enkel ziet blauw en beweegt mij te soepel... :-/
Als het een breuk is, dan is het de vraag of het te verhelpen is, maar daarnaast is deze vogel echt te zwak om een operatie te overleven, dus ik kan er niet veel voor doen ben ik bang. :(
Pino voert zijn jongen trouwens wel goed zag ik vandaag, dus dat is een goed teken.
Ook het jong van Rembo bij Jut&Jul wordt goed gevoerd.

Omdat dit probleem zich nu openbaart en ik geen van deze klachten van valkjes die weg zijn heb gehoord ga ik de vorige kopers (nog) niet inlichten. Dus hopelijk blijft dat ook zo en is dat ook niet nodig.
Wel moet ik sommige van de komende kopers informeren. Dus Soxs die eigenlijk zaterdag weg zou gaan blijft nog even hier tot de kuur klaar is en het genies over is en als die mensen hem dan nog willen? ::)
En de mensen van hier die een valkje van mij hebben gereserveerd zijn nu zo op de hoogte en kunnen zo alles volgen.
Als sommige daarom afzeggen kan ik dat begrijpen, maar we weten dus niet of het de papegaaienziekte weer is en als het al zo is worden ze in ieder geval behandeld en ik ben eerlijk, er zijn ook adressen waar je niets zal horen, maar waar ook wel eens problemen zullen zijn. Ik geloof niet dat er 1 vogelkweker is die nooit een probleem/ziekte gehad heeft in z'n volière.

Maar goed, het is dus allemaal weer een hoop ellende. :-/
Als dit straks voorbij is dan probeer ik het volgend jaar nog 1 keer en als het dan weer tegen zit stop ik met de kweek, want mijn eindstreep komt zo dicht in zicht... :'(

leon

hoi mandy
ik dacht ga weer is even kijken op de site maar lees toch weer geen leuke berichten.ik hoop dat het met de valkjes goed zal komen hoor het is vervelend zo .
sterkte met de valkjes
groetjes leon >:( >:( >:(

Mandy

Dank je Leon, maar dan hoef je nog niet zo boos te kijken hoor! ;)

Mandy

En ik zat net van alles terug te lezen, maar misschien is Pino wel het probleem, want ik las een bericht van februari 2003 terug (bij Ziek, 7e pagina);

Een tijdje terug was Truus (cinnamon pop) niet zo lekker.  
Ze was wat snotterig en had een pruttellende ademhaling.
Ik ben toen met haar naar de dierenarts geweest en die schreef antibiotica druppels voor; vibra vet druppels, 2x daags voor een weekje. Ik heb ze toen ook binnen gehad, zit normaal buiten in voliére. Daar is ze goed van opgeknapt.
Maar nu zat haar manneke, Pino (bonte man) ineens wat met z'n linkeroogje dicht en sinds een paar dagen ook met z'n rechteroogje. Hij zit veel te knipperen en is erg rustig, te rustig...  

En aangezien bekend is dat grasparkieten jaren lang drager kunnen zijn is het misschien zelfs wel door een grasparkiet binnen gekomen, misschien wel van mijn eigen brammetje toen?! :-/
Het zal nooit te achter halen zijn.
Belangrijker nu is dat ze opknappen. :)
En nadien zal ik een valk laten testen.
Dat moet dan eigenlijk weer met zo'n cloaca uitstrijkje (swab), maar na het trauma van vorig jaar met Japie-jo durf ik dat niet goed... :(

leon

:)ok mandy
kan ook nog lachen hoor :)
groetjessssssss leon