2 mei 2025, 19:07:00

split?

Gestart door Bianca, 3 mei 2004, 23:09:40

« vorige - volgende »

Bianca

mischien is deze vraag al eerder gesteld of heb ik er overheen gelezen maar hoe weet je nu of je een valkje hebt wat split is voor een andere kleur?
Alvast bedankt
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Tara

Hoi Bianca,

dat kun je eigelijk niet weten hoor, vaak kun je wel zien bij valkjes die bijvoorbeeld voor bont split zijn, dat ze bonte plekjes hebben op hun (meestal) nekje. Maar je kan het aan het uiterlijk echt niet zien, het is afwachten als je een nestje hebt, wat ik ook merk bij mannen die split zijn voor gepareld (mijn Moko, Musli) die hebben net als een geparelde man parelachtige vage dingen. Hier alleszins, het lijkt net op een geparelde man waar de parels al verdwenen zijn, het is moeilijk uit te leggen, maar het zijn geen geparelde valkjes want ik heb Moko van kleinsaf en zijn kindje Musli ja, die natuurlijk van toen ie nog in 't eitje zat :D. Maar je ziet echt wel lichte parels op hun verendek, sommige denken echt dat ie gepareld is, het is me trouwens al gezegd dat ie daar echt op lijkt :).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

je kan het inderdaad niet zien. Split heeft te maken met de versch. genen die het valkje heeft doorgekregen van zijn ouders. Bijvoorbeeld, je hebt een wildkleur mannetje en een gepareld vrouwtje, dan krijg je alleen wildkleur mannetjes en popjes, omdat de wildkleur mutatie dominant is. Dat wil zeggen, dat die altijd zijn sporen nalaat. Naar mijn weten is enkel de dominant zilvere parkiet de enige dominante mutatie.
de mannetjes die voortkomen uit de voorgenoemde paring zijn split voor gepareld. Maar ik denk dat barbara het nog beter kan uitleggen :)

SDC:D

Bianca

ja dat snap ik wel maar ik vroeg me af of je er uberhaupt achter kon komen zonder een nestje te krijgen......
Maar ik snap m al, erfelijkheid vond ik het meest interessante vak op school dus daar weet ik wel het een en ander van, ik wist alleen niet of je het zo kon weten.
Toch bedankt!
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

giovanni

check het eerste bericht onder dit topic ;)

grtjs