Slagpennen kwijt en bloed aan de vleugels

Gestart door Robbertvk, 4 februari 2003, 13:05:54

« vorige - volgende »

Robbertvk

Ik heb een valkparkiet van zo'n 2 jaar (lutino) al meerdere malen was hij op een ochtend aan 1 van de vleugels zijn slagpennen kwijt en zat er bloed aan zijn vleugels. Nu (4-2-3-2003) heeft hij zelfs aan beide vleugels geen slagpennen meer. Ze groeien wel steeds terug. Ik weet niet of hij ze er zelf uit trekt of dat er een andere oorzaak is.

Moet ik me nu zorgen maken? Wat kan de oorzaak zijn en wat zou ik ertegen kunnen doen?

Groeten

Robbert

Mandy

Hoi Robbert  :)

Verdorie wat vervelend zeg. :(
Het lijkt er in je verhaal op dat hij ze er uit trekt, want als hij gewoon aan z'n veren zit en bv. tijdens de rui zelf een veer een beetje los peutert met de verzorging zit daar niet zomaar bloed aan. Met de rui en verenverzorging vallen er veren uit zonder bloed, net zoiets als dat wij onze haren borstelen, dan zit er ook geen bloed aan. Maar dit gebeurt alleen als er echt geweld bij te pas komt en ws. doet hij dat zelf. :-/
Het zou ook kunnen dat hij een aandoening heeft zoals een mijt of een schimmel. Hij kan daar dan zoveel last van hebben dat hij uit frustratie z'n veren uit trekt.  :o
Het lijkt me verstandig om daar eerst naar te laten kijken door een dierenarts (bekend met valken uiteraard!).
Succes verder. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Robbert,
Wat een narigheid voor je valkje :-(
Het zou ook kunnen zijn dat ie als het donker is schrikt en dan als een razende in de kooi rondfladdert en zo zijn slagpennen beschadigd :-(
Ik heb dat vroeger ook een paar keer gehad en ze stonden in het pikkedonker.
Ik heb toen een nachtlampje wat ook in babykamers gebruikt word neergehangen en dat hielp prima, nu kon ie zien wat er om hem heen gebeurde en hij heeft ook niet meer zo in paniek rondgefladdert.
Als het luis of iets dergelijks is of stress zoals bij die van mij dan trekken ze meestal eerst de kleine veren op de borst en rug eruit en niet de complete slagpennen.
Met een lutino kan je wel makkelijk ongedierte zien want dat zie je dan aan kleine zwarte puntjes tussen de veren als het luis of mijt is.
Als het s'nachts erg donker is bij de kooi kan je eens proberen met zo'n lampje want dat helpt echt als het door het schrikken komt.

Groetjes,  Paul