28 april 2024, 22:56:54

Kweekseizoen 2004

Gestart door Inger m, 3 mei 2004, 22:47:58

« vorige - volgende »

Inger m

3 mei 2004, 22:47:58 Last Edit: 3 mei 2004, 23:07:09 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ik had hier nog niet eerder een topic over geopend, maar even een overzichtje:

1 april zijn de nestkasten opgehangen, in totaal 4 berkenblokken, 4 valkenkasten, 2 grasparkietenblokken en last but not least ;) 2 traliekastjes voor de diamantduifjes.

In de voliere zitten:
10 valkparkieten (1 vast koppel, rest geboren 2003)
4 kakariki's
4 grasparkieten (1 pop en 3 mannen)
3 diamantduifjes (waarvan 1 stel)

begin mei hebben:
2 koppels valkparkieten eieren en onderneemt een koppel een poging.

1 koppel kakariki's 4 eieren

de diamantduifjes en grasparkiet broeden eveneens

Op de foto: bonte wildkleur man (koppel 1)


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

3 mei 2004, 22:59:25 #1 Last Edit: 3 mei 2004, 23:35:59 by Cinnamon_valk
Valkparkietenkoppels

Koppel 1:
Bont wildkleur man/ split cinnamon (2001) x wildkleur pop (1998.)

male offspring:
50% Grey Split To Pied
50% Grey Split To Pied {X1:  Cinnamon}

female offspring:
50% Grey Split To Pied
50% Cinnamon Split To Pied

Dit klopt, ze hebben ieder jaar zowel wildkleur als cinnamon jongen, hun dochter staat bij koppel 2 beschreven.

Vandaag is hun eerste jong geboren!

Koppel 2:
Witmasker /split voor witmasker cinnamon gepareld (X2) (zie foto) (2003) x cinnamon/ split voor bont (2003)

male offspring:
25% Grey Split To Pied Whiteface {X2: Cinnamon}
25% Cinnamon Split To Pied Whiteface {X1:  Pearl}
25% Grey Split To Whiteface {X2: Cinnamon}
25% Cinnamon Split To Whiteface {X1:  Pearl}

female offspring:
25% Grey Split To Pied Whiteface
25% Cinnamon Pearl Split To Pied Whiteface
25% Grey Split To Whiteface
25% Cinnamon Pearl Split To Whiteface

De eieren van dit koppel komen bijna uit, even afwachten wat eruit komt...

Koppel 3:
Cinnamon bont (2003) x cinnamon (2003)
Splits onbekend

male offspring:
100% Cinnamon Split To Pied

female offspring:
100% Cinnamon Split To Pied

Dit koppel onderneemt tot nu toe alleen pogingen, nog geen eieren...


Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

En de kakariki's ook nog even:

Koppel:
Lutino 'bont' (1999) x wildkleur (2001)

Vorig jaar: Jongen wildkleur met weinig geel

Op de foto het mannetje bij de nestkast.
Ze hebben op dit moment 4 eieren.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

Wat leuk zeg, ga dit zeker volgen hoor, lijkt me echt supergaaf. Ben ook heel erg benieuwd naar de toekomstige jonkies :-).

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

ik ga je verhaal zeker volgen hoor. Nu jij het mijne nog. haha, nee grapje hoor :)

leuk dat je al een jonkie hebt. Je hbet niet echt veel 'speciale' mutaties (niet kwaad bedoeld he), maar je krijg wel een hoop interessante jongen, met interessante splits waar je later nog vel uit verder kan kweken. Zo is kweken eigenlijk, je eigen stamboom opzetten, en af en toe valkjes weg doen, zodat je niew bloed kan inbrengen.

ik merk overigens oo kdat jij je valkjes ook gen naam geeft.

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Mijn valkparkieten hebben geen naam, maar een registratienummer (of ringnr, afh van de vogel).
Ik geef mijn vogels eigenlijk geen namen (meer), zelfs mijn grasparkiet die ik met de hand heb grootgebracht en al 7 is, heet gewoon 'parkiet'. De cavia's en konijnen hebben wel een naam, maar vraag niet hoe: Ab, Normaal, Kimmy (het is een hollander en mijn vriend heeft haar vernoemd naar 'Kim Holland' of dat een eer is weet ik niet...) etc

Wat betreft mutaties is cinnamon idd bij mij wat overheersend, ook wat uitkomsten betreft.

Mijn 'bijzondere' mutaties zijn de albino, cinnamon gepareld witkop en gepareld witkop, maar die doen nog niet zoveel. Mijn bonte witkop is helaas overleden aan een bacteriele leverinfectie.... ???

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

4 mei 2004, 07:12:03 #6 Last Edit: 4 mei 2004, 07:12:27 by Paul
Hoi Inger,

Leuk dat je nu ook alles hier neer zet dan kunnen we alles volgen.
Je hebt in elk geval aardig wat zitten dus daar moet zeker ook wat moois uit komen.
Ook de kakariki's zijn leuk om daar alles bij te volgen.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste jongen op de foto's hier zullen verschijnen :-)

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

Ja, dat is het probleem soms, je hebt dan van die prachtige mutaties, en dan gaa nze nog (niet) tot kweken over, terwijl je dat echt gaag wilt. Ik weet niet hoe het komt, maar ik wil mijn vogels geen naam geven.

SDC:D

Inger m

5 mei 2004, 15:50:37 #8 Last Edit: 5 mei 2004, 15:52:20 by Cinnamon_valk
Hoi,
Vandaag even een blik in de nestkast geworpen en ja...twee prachtige, maar eigenlijk heel lelijke jongen. De ene had de eitand nog...
Dit koppel (1) brengt over het algemeen 2-3 jongen per ronde groot, dat is niet zoveel, maar het is een goed stel en ze hebben mooie jongen.

Koppel 2 had nog geen jongen, maar de eieren zien er wel goed uit. Ik heb ze niet geschouwd, maar de meeste zijn donker, dus ws wel bevrucht...

Hoi Stijn,
Vrijwel al mijn vogels (behalve koppel 1) zijn geboren in 2003, dus nog vrij jong. Kan dus best zijn dat ze wat later beginnen of volgend jaar pas. Daar komt bij dat ze (albino, cin gepareld witmasker nog geen partner hebben uitgekozen).

Verder heb ik op dit moment best wat vogels in de voliere, wat betreft ruimte is het wel ok, maar het kan daardoor wat onrustig zijn voor sommige vogels. Dit soort vogels broeden vaak makkelijker in een ruime kweekkooi, maar die heb ik niet.

Hoi Paul,
foto's zullen nog volgen, alleen is een beetje lastig, want ik moet zelf al 'klimmen' om bij de nestkasten te komen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, dat kan zijn dat ze nog wat jong zijn. Sommige zijn mss nog geen jaar oud, ik weet het niet. Maarh et komt vast en zeker nog wel. Hoe bedoel je, ik moet klimmen tot bij de kasten? :) is je voliere 5 m hoog of zo :D

SDC:D

Inger m

Hoi Stijn,
Nee, mijn voliere is ruim 2 meter hoog, maar ik ben niet zo heel lang en om in de berkenkasten te kijken (via de bovenkant) moet ik eerst op de balk gaan staan, maar door de takken achterin de voliere kan ik daar niet zo goed bij.
Ik kan de nestkasten er wel af halen (gaat wel een beetje lastig bij dit blok), maar dat doe ik wel als ik de jongen moet ringen en als ze wat groter zijn. Ik vind rust ook erg belangrijk.

Een aantal nestkasten hebben een controleluikje aan de zijkant, dat is makkelijker, maar als ik dan foto's wil maken, zit vast de oudervogel tegen de lens geplakt, ze zijn nogal fel...

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

dat is inderdaad vervelend. Je betn dus niet zo groot neem ik aan :). Z'on controleluikje is inderdaad handig, maar als ik het zou hebben zou ik nog neits zien, ze blijven er kost wat ksot opzitten

SDC:D

Inger m

5 mei 2004, 18:48:50 #12 Last Edit: 5 mei 2004, 18:51:14 by Cinnamon_valk
Hoi Stijn,
ongeveer 1.72 (nog meer weten? ;)), dus valt mee....

Het nadeel met een controleluikje is dat ze in een keer naar voren schieten richting het luikje en daardoor rollen de eieren ook gelijk een stukje mee. Van bovenaf gaan ze heel bol zitten en naar boven toe aanvallen, maar blijven de eieren cq jongen beter liggen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

nee,das toch niet zo klein. :)
nu mss je schoenmaat nog :D HAHA.

jammer dat het zo moeilijk te controleren is, maar als ik in jouw geval zat, zou ik ook bijna geen controle doen dan.

SDC:D

Inger m

Schoenmaat?! ::)

Ik doe eigenlijk niet zo heel vaak nestcontrole idd, paar keer per week als er jongen zijn en minder dan een keer per week als ze broeden. Maar dit is een goed koppel, waarbij het iha prima verloopt.
Als het misgaat met een jong dan ga ik meestal toch niet ingrijpen. Aan handopfok ga ik bij valkparkieten en grasparkieten toch echt niet beginnen, dat vind ik niet nodig.

Als de jongen groter zijn en de ouders van het nest zijn, kijk ik vaker, maar dan wordt het ook leuker...Bovendien wennen ze dan alvast een beetje aan de hand.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.