7 mei 2025, 09:04:55

Hoe slaapt een valk?

Gestart door Robert, 21 april 2004, 07:42:11

« vorige - volgende »

Robert

Ik heb al meer valkparkieten gehad en tot deze sliepen meestal op 1 pootje met zijn kopje omgedraaid en zijn snavel tussen zijn veren.

Maar.....
Mijn huidige valk zie ik dit nooit doen, als ie slaapt, het lijkt wel of ie nooit slaapt, dan zit ie wel op 1 poot maar kijkt gewoon recht vooruit en heeft zijn ogen dicht.

De vraag is dus waarom doet ie niet zoals andere valken zijn kopje omdraaien en met zijn snavel tussen zijn vleugels slapen?

Paul

Hoi Robert,

Meestal slapen ze met de kop tussen de veren en op 1 pootje.
Maar sommige valkjes doen de kop niet tussen de veren misschien is dat omdat ze de boel dan beter in de gaten kunnen houden.
Als ze slapen doen ze vaak een oogje steeds even half open om te kijken of alles in orde is.
Maar hij slaapt op 1 pootje dat is in elk geval een gezond teken dus dat ie niet met zijn kop tussen de veren slaapt hoeft verder niet ernstig te zijn hoor.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi hoi,

ik heb ook enkele valkjes die slapen met koppie in de veren en 1 pootje, en ook valkjes die met 1 pootje slapen, zonder kopje in de veren. Dit is geen teken dat ze ziek zijn, maar gwn een eigen keus, jij slaapt toch ook hoe je zelf wil niet? Is niks ergs hoor :-).

Groetjes, Tara

Sandy

Hoi,
de mijne slaapt op de beide manieren.
Als hij voor een klein dutje gaat zit ie gewoon met z'n kopje omhoog (kan hij toch nog zien wat er allemaal gaande is).
Gaat hij voor de grote slaap, dan verdwijnt z'n kopje in z'n veren. Dus idd niks om je zorgen over te maken hoor.
Zoals Tara al zegt, wij slapen ook niet allemaal op onze rug hé!  :D
Groetjes
Sandy

dizzy

die van mij zit gewoon met beide poten te slapen en dan wel met zijn kopje tussen zijn veren
en hij is altijd heel snel wakker
ook al doe je het licht om half 3 in de nacht aan hij is gelijk wakker

Paul

Hoi Dizzy,

Sommige slapen altijd op twee poten die hebben denk ik problemen met hun evenwicht.
Maar het is ook goed dat ie wel zijn kopje tussen de veren doet ik denk ook dat er verder dan niks aan de hand is.
Als ze ziek zijn doen ze niet hun kopje tussen de veren.
En ze slapen ook niet op 1 poot zoals bij Robert.
Dus als ze al een van de twee doen is dat een goed teken.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Een zieke valk slaapt ook wel vaak met zn kop tussen de veren. De meeste bij mij doen dat niet, maar tot twee keer toe heb ik bemerkt dat een vogel ziek was die juist wel veel met de kop tussen de veren sliep (en op twee poten).

Ik vind het altijd erg verdacht als een vogel op twee poten slaapt, ongeacht hoe die er verder ook bijzit.
(als een valkparkiet dat altijd doet, maar verder gezond is, dan is dat apart, maar niet erg ws).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Gewoon op de stok slapen hier volgens mij wel alle valkjes op 1 pootje maar ze zitten soms op de vreemdste plaatsen te slapen zoals op een trosgierst knijper en dan gebruiken ze wel 2 pootjes omdat ze amper in even wicht zitten dan.
Het ligt er dus ook aan waar ze zitten als ze slapen.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
De belangrijkste indicatie is ook wel een verandering in dit gedrag, dus bv een vogel die nooit met de kop in de veren slaapt en ineens wel, is verdacht, evenals andersom.
Verder ook al een vogel bv ineens op een andere plek slaapt dan normaal of gescheiden van de rest.

En wat jij schrijft over de plaats, dat kan idd best.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.