8 mei 2025, 01:10:31

breken van de veren

Gestart door Marianne, 28 april 2004, 12:14:55

« vorige - volgende »

Marianne

Hoi,

Even een vraagje.
Dobey, mijn witmasker man, zit eigenlijk nooit echt mooi in zijn veren.
Hij verliest ze niet alleen maar ze breken ook gewoon af.
Is dit een bepaalde ziekte  of wat kan het zijn?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

28 april 2004, 16:39:45 #1 Last Edit: 28 april 2004, 16:40:19 by Paul
Hoi Marianne,

Normaal kunnen veren best wel wat hebben en ze zijn heel sterk.
Het kan misschien een gebrek aan iets zijn bijvoorbeeld aan kalk of iets anders.
Misschien dat de veren daar breekbaarder en minder flexibel door worden.
Normaal nemen ze een lange veer tussen de snavel en die trekken ze helemaal krom tijdens het verzorgen en als ze dan breken is dat niet goed.
Het lijkt me dat je het dan toch in de voeding moet zoeken.
Misschien dat juist Dobey weinig eet van bepaalde dingen en moet je het hem op een andere manier binnen laten krijgen.

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Paul,

mmmmm, kalk dat zou het wel eens kunnen zijn.
Er hangen hier 2 blokken in de voliere want de popjes hebben dit nu in iedergeval ook hard nodig.
Maar nu je dit schrijft.... ik heb Dobey er nog nooit aan zien knabbelen terwijl Bassie dit weleens doet.
Is er nog een andere manier waardoor ik hem dit binnen kan laten krijgen?

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Inger m

Hoi,
Ik weet niet of calcium perse noodzakelijk is voor de veren. In principe nemen vogels daarvan naar behoefte op. Je kunt een extra bakje met grit (bv cede of bogena vogelmineralen) in de kooi zetten. Met name eiwitten spelen een belangrijke rol bij de veervorming. Een goed eivoer is ook belangrijk en kan in principe onbeperkt gegeven worden, verder veel afwisseling van voeding, zoals regelmatig groenvoer.

Hoe is de luchtvochtigheid op de plaats waar de vogel staat. Een te lage luchtvochtigheid kan 'droge' veren tot gevolg hebben, de vogels komen dan slecht in de veren te zitten. Het is sowieso goed om de vogel regelmatig te sproeien of te laten baden, dit doet de veren goed.

Op welke plaats breken de veren af. Afwijkende veren zouden mogelijk een gevolg kunnen zijn van een schimmelinfectie. Maar ik heb geen idee of dat hierbij het geval zou kunnen zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.