14 mei 2025, 15:02:20

nog 2 vraagjes

Gestart door sani, 3 mei 2004, 02:33:46

« vorige - volgende »

sani

mijn lutino valkje die ik dus al 3 maanden heb!!die schud vaak met zijn koppie..hij doet het ook als hij nerveus is als je dicht in d ebuurt ben.maar nu doet hij of ik bedoel zij het ook is dat normaal of waarom zou de dat doen?..terwijl ik ver weg zit en de grijs met witte zit op het andere stokje te slapen met 1 poot omhoog en zijn kopie in zijn veren!!

mijn lutino slaapt trouwens al maanden...dwars op zijn stok..dus hij keert zich dan met zijn rug naar de huiskamer heel grappig..maar is dat wel goed? want ik las net iets over slaap gedrag

nog even een vraag...mijn lutino wil nooit uit zijn kooi om lekker te vliegen...alles geprobeerd maar hij doet het niet (maar hij is ook niet tam)kan je dat dan toch proberen...want ik denk dat die grijze wel er uit vliegt..maar gaan ze weer van zelf naar hun kooi..of moet je ze niet los laten vliegen als ze niet tam zijn???

alvast bedankt groetjes sandra

Inger m

Hoi Sandra,
Een valkparkiet slaapt op de manier zoals hij prettig vindt. Als de vogel altijd schuin op de stok zit en daarbij op een poot slaapt is dit gewoon normaal voor deze vogel. Als de vogel verder gezond is hoef je hier verder geen zorgen over te maken.

Wat betreft losvliegen is het beter om dat te doen met een tamme valkparkiet, een niet-tamme vogel kan erg angstig reageren, maar het kan vooral lastig zijn de vogel terug te zetten in de kooi. Als die niet uitzichzelf teruggaat zul je hem moeten vangen en daardoor kan de vogel angstig(er) worden.

De reden dat de vogel niet uit de kooi wil, kan zijn dat het zich in de kooi veilig voelt en daardoor niet graag de (onzekere) 'buitenwereld' ingaat. Het beste kun je dit van de vogel zelf laten afhangen. Bovendien is de ene vogel gewoon ondernemender dan de andere.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

nog even:

Een vogel die gewent is los te vliegen, zal als het bv honger heeft ook vanzelf weer teruggaan. In het begin kan dat wat lastiger zijn en moet je de vogel mss teruglokken met iets lekkers (bv trosgierts). Tamme vogels kun je gemakkelijker terugzetten.

Het is belangrijk dat de vogels uitzichzelf de kooi verlaten, dan dat ze eruit gehaald worden, dan weten ze beter de ingang weer terug te vinden en kunnen ze zelf bepalen wanneer ze eruit gaan en hoever.

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.