16 mei 2025, 00:35:02

naagels

Gestart door BoBCHIC, 19 mei 2004, 17:25:45

« vorige - volgende »

BoBCHIC

hallo ik ben bobby.
ik heb er een vriendje bij gekregen (nou ja vriendje...)
meer plek in pikker maar ja ik moet het er maar mee doen.
en het ergste is dat beesje was nog geknipt ook.
en wat denk je die eikel van een van een baas knipt mij ook
omdat het anders nie eerlijk is .
en verplicht met chico moet spelen.
maar nu moet ik veel klimmen om bij chico weg te komen.
maar nu blijf ik met men nageltjes hangen.
maar hoe moet men baasje ze nou knippen ?
allen het scherpe puntje of meer ??
ik hoop snel anwoord te krijgen want het is best lastig zo.
en hoe moet men vrouwtje het best vast houden want ze is nog al schrik achtig en bang dat ik dood bloed.
groetjes bobby

Inger m

19 mei 2004, 18:07:50 #1 Last Edit: 19 mei 2004, 18:10:06 by Cinnamon_valk
Hoi,
De nagel kan schuin naar beneden worden afgeknipt, alleen het scherpe puntje hoeft eraf. Als het lichtgekleurde nagels zijn zie je het bloedvat lopen, daar moet je uit de buurt blijven. Bij donkere nagels alleen het puntje wegknippen.
Een nagel kan erg bloeden als er te ver wordt geknipt, maar een vogel zal niet snel doodbloeden. Je kun het bloeden evt stelpen met een flupapiertje of iets kouds tegen de nagel (niet de poot) te drukken. Vogelbloed stolt vrij snel.

Om te voorkomen dat de nagels te lang worden kun je nagelslijtstokken gebruiken, deze zijn van steen/ gips en zorgen dat de nagel vanzelf afslijt. Schuurpapier om de zitstokken en ruwe nagelslijtstokken zijn niet geschikt.

Is de valkparkiet gekortwiekt, omdat de ander dat ook is?!  :o Persoonlijk zou ik hier niet snel aan beginnen, een vogel hoort te kunnen vliegen, soms doen ze dit bij jonge vogels om ze gemakkelijker tam te maken. Bij een vogel die al gevlogen heeft vind ik kortwieken niet aardig, maar dat terzijde.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

BoBCHIC

hoi
ik vond het ook erg zielig .
maar booby is altijd los anders vliegt hij steeds bij chico weg.
het was de bedoeling dat ze vrienjes verden.
maar dat ziet bobby niet zo zitten.
maar hij is gewend in de vole zomer geknipt te zijn
want dan kan hij mee naar buiten dat vind hij leuk.
soms ga we zelfs een rondje fietsen als het echt mooi zitten.
en in de winter kan hij nie naar buiten dan vliegt ie lekker rond. bedankt voor je antwoord.  bobby

Inger m

Hoi,
Dan vind ik kortwieken niet de oplossing om ze vriendjes te laten worden. Dit moet gewoon vanzelf gaan en niet door de veren er maar af te knippen. Iedereen heeft daar zn mening over, maar ik vind dat vogels moeten kunnen vliegen. Een vogel die niet kan vliegen is in mijn ogen wat dat betreft gehandicapt (gemaakt).

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

ik sluit me volledig bij je mening aan Inger, ik vind dat je een valkje pas mag kortwieken als ie niet goed kan vliegen en overal tegenvliegt m.a.w. als ie een gevaar vormt voor zichzelf.
Ook om mee te nemen naar buiten vind ik maar niks, het is niet omdat ze gekortwiekt zijn dat ze niet meer kunnen vliegen.  In de zomer gaan ze gewoon met hun kooi mee met ons naar buiten, het is nu ook wel heerlijk weer maar ik zit hier met 2 baby's van wie er pas eentje ziek was en wil het risico niet lopen dat er weer zieken vallen.

Het is volgens mij ook niet gezond als je valkje niet kan vliegen voor z'n conditie en voor je het weet wordt ie te dik.

Groetjes
Annouschka