29 april 2024, 05:24:29

Krak, maar geen piep?

Gestart door Tara, 27 april 2004, 21:18:32

« vorige - volgende »

Paul

Hoi Suzanne,

Als ik de eitjes schouw doe ik dat meestal in een donkere ruimte met een fel wit lampje.
Je ziet dan toch een deel van het jong bewegen in het donkere gedeelte en ook het kopje wat tegen de eischaal aan tikt :-)
En bewegen zie je ook altijd als het jong beweegt en niet slaapt.
Dus misschien moet je het eens in een donkere omgeving bekijken met een goed lampje.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hoi

je kan mss doen wat paul zegt ,alleen is het wel niet zo goed om met de eitjes rond te lopen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag je er niet te veel mee ronddraaien. Of was dat nu voor ze uitkwamen of zo. enfin, ik zou ze lekker laten liggen :)

SDc:D

Tara

Wahahah, enfin ...

Ok, het is dus wel waar, je mag de eitjes niet te veel ronddraaien, en zeker niet de drie (denk ik) dagen voor het uitkomen ... Verder sluit ik me ook bij Paul aan :)

Groetjes, Tara

Stijn dc

hoi

enfin, nooit van gehoord :)

nee, dat zeg ik wel vaker, alleen niet in geschreven taal. Nu wel eensvoor de afwisseling :)

ik vlijf er toch bij, niet te veel met de eitjes rondzeulen

SDC:D

Suzanne

29 april 2004, 23:14:36 #19 Last Edit: 29 april 2004, 23:14:56 by blozend_appeltje
Oei, dat wist ik dus niet. Ik heb ze dus wel een paar keer omgedraaid, om te kijken hoever ze waren  :-/. Dan maar hopen dat het nog goed gaat. Ik blijf er verders vanaf. Nu zijn de jongen waarschijnlijk duizelig  :D

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Stijn dc

hoi

het zal wel niet zo veel kwaad kunnen. In een broedmachine worden ze ook dagelijks gedraaid, het mag alleen niet 100 x per dag gebeuren of zo. het heeft altijd te maken met de eiriem of zo. Of heten die twee strengen waarmee een dooier vastzit aan de schaal.

SDC:D

Suzanne

Hoi,

Ik moet nu denken aan zo'n tekenfilm kuiken wat verdwaasd op z'n kont zit, en waarbij sterretjes rond zijn hoofd vliegen, hihihi.

Maar serieus, ik hoop dat het nog goed gaat. Ik spiek wel regelmatig, maar ik geloof niet dat de ouders daar veel problemen mee hebben. Ze blijven tenminste gewoon in het blok zitten.

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Suzanne

Over kont gesproken. Hoe zit dat eigenlijk bij de valkjes? Mijn jongen hebben nu enorme buikjes/kontjes (het loopt eigenlijk in elkaar over), maar volwassen valkjes hebben dat toch niet op die manier? Tenminste, bij mijn tamme valk heb ik eens gevoeld, maar dat zit heel anders in elkaar. Is dat iets wat langzaam verdwijnt, of merk ik het bij mijn tamme valk niet door de veren?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Inger m

Hoi Suzanne,
Een ei wordt door de oudervogels een paar keer per dag gedraaid. In een broedmachine eveneens zo'n 2-3 keer per dag. Dit is in beide gevallen om te voorkomen dat de dooier en het embryo te veel naar beneden zakken en er daardoor vergroeingen kunnen ontstaan, bv van het embryo aan het binnenste schaalvlies. De dagen rond het uitkomen wordt het ei niet meer gekeerd.

Dus het geeft niet als je de eieren anders hebt teruggelegd, wel is het belangrijk ze niet te abrupt te draaien (maar ik verwacht niet dat je dat gedaan hebt). Ik schouw zelf de eitjes gewoon in het nest en laat ze dus liggen.

De verhoudingen van een jonge valk veranderen tov een oudere valk, een jong is veel korter en gedrongener en heeft dus een veel dikkere buik. De oudere vogels zijn veel 'langgerekter' en hebben een gestroomlijnd lichaam. De dikke buik of kont zit dus niet verborgen onder de veren.
Denk maar aan andere jonge dieren of gewoon mensenbaby's die zijn ook heel anders gebouwd dan een volwassene.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi Stijn,
Jij bedoelt ws het hagelsnoer (maar eiriem kan ook best het Belgische wooord daarvoor zijn ;)), dit is een gedraaide streng, waarmee de dooier aan beide kanten verbonden zit. Die zakt idd te veel uit (zie voorgaande bericht) als het ei te lang in dezelfde positie blijft liggen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Stijn dc

hoi

ja, dat is het woord dat ik zocht. Nee, er is geen belgisch woord voor. Ik heb het wss net uitgevonden. :)

SDC:D

Paul

Hoi Suzanne,

Ik kijk altijd in de buurt van het broedhok naar de eitjes en pak ze soms ook wel op.
Aan het eind kan je dan beter kijken en ik draai ook het eitje wel voorzichtig rond soms.
Dat heeft hier nog nooit een probleem opgeleverd hoor dus als je het voorzichtig doet kan het geen kwaad.
De ouders draaien de eitjes ook als ze er tijdens het broeden vanaf gaan en soms rollen de eitjes echt door het broedhok maar dit gaat bijna altijd goed gelukkig :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hoi allemaal,

De krak is piep geworden  ;D! Het is net geboren, want het was nog helemaal nat en koud. Nu maar hopen dat de ouders gaan voeren  ::). Als ik het goed heb, is het een lutino.



Ik zag in een ander ei een gaatje zitten, dus volgens mij komt er vandaag nog een 2e bij  :).

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

30 april 2004, 15:17:42 #28 Last Edit: 30 april 2004, 15:18:09 by Paul
Hoi Suzanne,

Wat geweldig dat ie geboren is :-)
Hij is nog helemaal nat op de foto en je ziet inderdaad dat het rode oogjes gaan worden dus het zal waarschijnlijk een lutino worden :-)
Het voeren kan nog wel even duren het jong kan een dag zonder eten omdat ie de dooier heeft opgenomen daar heeft ie reserves voor een dag aan.
De ouders moeten het jong natuurlijk wel warm houden dat is belangrijk.
Maar meestal doen ze dat echt wel gelukkig.
Veel succes met je jongen en nu maar afwachten op de andere eitjes.

Groetjes, Paul

Tara

Hoi Suzanne,

inderdaad een lutinovorm, wat een liefje, hopelijk zal het goed gaan met 'm, gefeliciteerd!!

Ik heb trouwens ondervonden, dat ze hier ook eerst beginnen met kraken, en dan de dag erachter piepen ::)